• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
0

آخرین وضعیت الناز رکابی از زبان رئیس فدراسیون کوهنوردی؛ زارعی: شایعه کردند سفارت او را دستگیر کرده!

  • کد خبر : 84215
  • 09 اسفند 1401 - 14:45
آخرین وضعیت الناز رکابی از زبان رئیس فدراسیون کوهنوردی؛ زارعی: شایعه کردند سفارت او را دستگیر کرده!
بام: رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی درباره آخرین وضعیت الناز رکابی صحبت کرد.

به گزارش بام؛ الناز رکابی سنگورد ایرانی سوژه ورزش ایران در چند هفته اخیر بوده است. بعد از اتفاقاتی که برای او در رقابتهای قهرمانی آسیا رخ داد، اخیرا رکابی از حضور در دروه مربیگیری بازماند  و در حالی که بسیاری آن را به حواشی اخیر ربط دادند، خبر رسد که رکابی به دلیل عدم صدور ویزا در حضور در این رقابتها باز مانده.

الناز رکابی یکی از چهار مربی سنگنوردی شرکت‌کننده در دوره آموزشی زنان در ورزش بود و قرار بود راهی انگلیس شود اما خبر آمد ویزای او از سمت کشور میزبان صادر نشده است. از سوی دیگر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی از حدود سه ماه قبل، اردو‌های ملی‌پوشان برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو را استارت زده است

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی درباره عدم حضور رکابی در دوره مربیگری در خارج از ایران گفت:

رکابی قبل از رفتن به مسابقات قهرمانی‌آسیا توسط ما به فدراسیون جهانی در مرداد ماه برای حضور در دوره المپیک سولیدارتی بین‌المللی که بالاترین سطح مربیگری است، به عنوان مربی شاخص معرفی شد. به کمیته ملی المپیک گفتیم که وی اگرچه هنوز مسابقه می‌دهد اما صلاحیت زیادی دارد و می‌تواند بهترین مربی زنان در آینده باشد بنابراین الناز رکابی را معرفی کردیم. قبل از این اتفاق فدراسیون جهانی وی را به یک دلیل انتخاب کرد زیرا تنها ورزشکاری بود که با حجاب اسلامی در مسابقات مختلف شرکت می‌کند. حتی عکاس فدراسیون جهانی از الناز رکابی عکس‌های زیادی دارد. بیشتر دختران در این مسابقات غیرمحجبه بودند. به همان دلیل در بین مربیانی از اسلوونی، یونان، آمریکا و ایران، الناز رکابی انتخاب شد. بعد هم که این فضاسازی‌ها رخ داد و فدراسیون جهانی پیگیر حضور او در این دوره از مربیگری شد. رکابی با تایید وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در دوره تئوری به صورت وبینار حضور یافت و قرار بود دوره عملی را در انگلیس به صورت حضوری شرکت کند؛ اما سفارت انگلیس از دادن روادید امتناع کرد. برخی تلاش کردند فدراسیون را باعث عدم صدور روادید رکابی معرفی کنند؛ اما در واقع اینگونه نبود. حتی مجوز شورای برون‌مرزی را برای اعزام او گرفتیم، اما در نهایت ویزای رکابی صادر نشد.

وی افزود:

حداقل هر دو هفته یک بار فدراسیون جهانی پیگیر وضعیت رکابی است و وزارت ورزش مجوز حضور او در دوره المپیک سولیداریتی را صادر کرده و کمیته هم تایید کرد تا رکابی در این دوره که بسیار مهم است، شرکت کند. به این سمت رفتیم که بتوانیم در صورتی که وی برای المپیک ۲۰۲۴ نتواند کسب سهمیه کند که خیلی سخت است، از وایلدکارت استفاده کنیم. متاسفانه زور رسانه‌های خارجی سبب شد تا این حاشیه‌ها رخ دهد.

زارعی همچنین درباره حاشیه‌های حضور رکابی در فینال مسابقات سنگنوردی قهرمانی آسیا به میزبانی کره‌جنوبی هم بیان کرد:

در آن زمان شایعه کردند که زارعی به دستور خسروی‌وفا، رکابی را تحویل سفارت داده و سفارت وی را دستگیر کرده! در حالی که خسروی وفا با دورنگری که داشت با رئیس فدراسیون جهانی مستقیما صحبت کرد و حاشیه‌ها را از ورزش ایران دور کرد. رکابی در روز اول بازگشت به ایران در هتل آکادمی اسکان یافت تا حاشیه‌ها کم شود و او با رئیس فدراسیون جهانی در حضور توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک صحبت کرد. رئیس فدراسیون جهانی وقتی مطمئن شد که اتفاقی نیفتاده به دلیل آن خبر کذبی که در سایت فدراسیون جهانی زده بود، عذرخواهی کرد و خبر اصلاح شد.

در چند وقت اخیر خبر مهاجرت و حتی پناهندگی رکابی نیز به گوش مطرح شد، اما رئیس فدراسیون کوهنوردی ، همه این شایعات را تکذیب می کند:

الناز اگر می‌خواست به خارج از ایران برود، به راحتی می‌توانست و الان هم می‌تواند. اما او عاشق سنگنوردی و ایران است. ما نیز باید قدر او را بدانیم. الناز رکابی مشکل اعزام نداشته است در دوره‌های مربیگری و طراحی حضور داشته و در اردوی بعدی ما حضور دارد و تنها شانس ما برای ورودی زنان به المپیک است. رکابی یک دیدار با رئیس کمیته ملی المپیک داشت و خسروی وفا حمایت خود را اعلام کرد. اردوی بعدی ما دو هفته دیگر است و تنها شانس ما برای کسب ورودی خواهد بود. باید او به سه جام جهانی برود و بعد در مسابقات کسب سهمیه حضور یابد. سعی می‌کنیم شرایط را برای مسابقات او فراهم کنیم. همچنین در زمان بازگشت او از کشور کره اگر نیروهای امنیتی در فرودگاه بودند، برای حفظ امنیت رکابی بود. از همان اول انصافا همکاری زیاد داشتند و خیلی پخته کار کردند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84215

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.