• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2

ارتفاع برف کوه خامی در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۵۰ سانتی متر رسید

  • کد خبر : 82595
  • 26 دی 1401 - 21:15
ارتفاع برف کوه خامی در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۵۰ سانتی متر رسید
بام: سرپرست مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت:در پی برف های سنگین چند سامانه اخیر ارتفاع برف در خط الراس کوه خامی به ۱۵۰ سانتی متر رسیده است.

ولی بهره مند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار بام افزود: البته یخچال های دائمی به ارتفاع سه تا چهار متر در همه فصول سال در کوه خامی وجود دارد اما به دلیل تاثیر آفتاب بر خط الراس قله کوه انباشت برف کمتر صورت می گیرد در صورتی که دامنه های پایین تر سایه و امکان انباشت برف بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه خامی به عنوان دومین کوه مرتفع کهگیلویه و بویراحمد پس از دناست بیان کرد: این کوه با سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از بلندی های رشته کوه زاگرس است که ۱۰ قله بیش از سه هزار متری دارد.

سرون،بازگه، کل ول ۱ و ۲ از قله های این کوه است.

سرپرست مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین بلندای برف در ارتفاعات دنا به عنوان بلندترین نقطه استان به سه متر رسیده است.

قله دنا یا رشته‌کوه دنا؛ بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است.

رشته‌کوه دنا، در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌ است و دارای ۵۲ قله بالای چهارهزار متر است که بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از این میزان در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد.

سرپرست مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از صدور هشدار نارنجی در پی تقویت سامانه بارشی اخیر در استان خبر داد و افزود: این سامانه بارشی از بامداد تا عصر فردا سه شنبه بیست و هفتم دی ماه در جو استان فعالیت می کند.

وی تاکید کرد: آبگرفتگی معابر،سیلابی شدن مسیل ها،بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه ها،اخلال در تامین منابع انرژی برق و گاز به از مخاطرات این سامانه است.

بهره مند به شهروندان توصیه کرد: از انجام اقدام هایی مانند کوهنوردی،توقف در حاشیه رودخانه ها و انجام سفرهای غیرضروری در طول فعالیت این سامانه خودداری کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=82595

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.