• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
3

اولین اکسپدیشن زمستانی ایرانیان برای صعود ارتفاعات بیش از ۷۰۰۰ متر

  • کد خبر : 81808
  • 14 دی 1401 - 19:32
اولین اکسپدیشن زمستانی ایرانیان برای صعود ارتفاعات بیش از ۷۰۰۰ متر
بام: صعودهای زمستانی همواره جایگاه بسیار خاصی را در بین جامعه کوهنوردی داشته است. از همان اوایل تاریخ کوهنوردی تلاش‌های زمستانی به دلیل چالش‌های موجود در منطقه، نیاز به داشتن تجهیزات مناسب‌تر، توان فیزیکی و ذهنی بالا و موارد دیگر به عنوان دستاوردی بزرگ برای یک جامعه کوهنوردی و حتی آن کشور به شمار می‌رفت.

به گزارش خبرنگار بام، تلاش‌های زمستانی در ارتفاعات بالا نیز به تدریج با افزایش تجربه و توان کوهنوردان پا به عرصه وجود گذاشت. بعد از رسیدن به ارتفاعات ۸۰۰۰ متری در هیمالیا افراد به دنبال انجام کارهای خاص در هیمالیا بودند. حال این کار خاص صعود از مسیری جدید، صعودهای سریع و آلپی و البته صعود در زمستان به شمار می‌روند.

    در بین تمام انواع کارهای جدید قطعا تلاش‌های زمستانی جایگاهی خاصی در بین کوهنوردان دارند و هستند چه بسیار کوهنوردانی که آرزو و تفکرات انجام یک صعود زمستانه را در ذهن خود می‌پرورانند. البته در ایران انجام صعودهای زمستانی در ارتفاعات بالا سبقه و تاریخچه خاصی که بتوان به آن اشاره کرد ندارد. به این مفهوم که هیچ صعودی در ارتفاعات بالای ۷۰۰۰ متر در زمستان انجام نشده است.

معرفی منطقه خانتنگری و پوبدا

    قلل خانتنگری و پوبدا از شمالی‌ترین قلل ۷۰۰۰ متری روی کره زمین هستند که به دلیل موقعیت ژئوگرافی خاصی که دارند همواره در معرض سردترین و متغیرترین هواهای کوهستانی هستند. این دو قله که در قالب پروژه پلنگ برفی نیز هستند و از قلل ۷۰۰۰ متری شوروی سابق به شمار می‌روند طرفداران بسیاری برای صعود دارند.

    در این میان قله خانتنگری با ارتفاع ۷۰۱۰ متر و قله پوبدا ۷۴۳۹ متر جایگاه خاصی در بین کوهنوردان جهان و ایرانیان دارد. البته لازم به ذکر است این قله خانتنگری است که بخش زیادی از صعودها را تجربه می‌کند و قله پوبدا به خاطر دشواری‌های زیادی که دارد هر چند سال یکبار رنگ صعود موفقیت آمیز را به خود می‌بیند و همین دلیلی است که بسیاری از افراد در لیست قلل نشان پلنگ برفی به عنوان آخرین قله به آن توجه دارند.

    در ایران نیز تعداد نفراتی زیادی در انتظار صعود به قله پوبدا و دریافت نشان پلنگ برفی هستند. برای مطالعه بیشتر در این حوزه می‌توانید به مقاله قله خانتنگری و قله پوبدا مراجعه کنید.

جزئیات تلاش برای اجرای اولین اکسپدیشن زمستانی ایرانیان

    با توجه به اخبار رسیده به دست دکوول تیمی متشکل از جمعی از کوهنوردان از شهرهای مختلف کشور با هدف صعود به قلل خانتگری و پوبدا اقدام به برنامه‌ریزی کرده‌اند. این اکسپدیشن از جهات بسیاری می‌تواند خاص باشد. منطقه خانتگری و پوبدا به عنوان منطقه‌ای از تیان شان که شمالی‌ترین ۷۰۰۰ متری‌های جهان را در دل خود جای داده است منطقه‌ای در خور توجه می‌باشد و در این میان قللی بسیار زیبا و در عین حال بسیار دشوار برای صعود به شمار می‌روند.

    صعود موفقیت آمیز این تیم نیز اولین صعود زمستانی ایرانیان به یک قله ۷۰۰۰ متری خواهد بود که خود در خور توجه است. قطعا این برنامه فارغ از نتایج به دست آمده می‌تواند افق جدیدی از فعالیت‌های کوهنوردی در ایران را ایجاد کند و نظر بسیاری از کوهنوردان را به انجام کارهایی در سطح جهان فراخواند.

    با توجه به خبرهای رسیده این تیم بیش از ۱۶ ماه است که به دنبال انجام برنامه‌ریزی و مهیا سازی لوژستیک این برنامه تلاش کرده است و با نزدیک شدن به زمان صعود باید منتظر خبرهای بیشتر از این تیم باشیم.

    از چالش‌های این صعود می‌توان به تمام مواردی که در فصل صعود تابستانه است اشاره کرد. چالش ارتفاع، شکاف‌ها و مسیرهایی که برای صعود نیاز با ثابت گذاری دارند. تغذیه، آمادگی جسمانی، مهارت‌های کمپینگ و بسیاری از چالش‌هایی که کوهنوردان بسیاری با آن آشنا هستند. اما اینجا و در این فصل سرما و شرایط سخت زمستانی، حجم برف و برودت هوا، عدم وجود امکانات و پشتیبانی ضعیف منطقه از جمله چالش‌هایی است که قطعا برای انجام یک صعود موفق باید پشت سر گذاشته شوند

تاریخ اعزام

    تاریخ اعزام برای انجام یک صعود زمستانی به موارد بسیاری بستگی دارد. آب و هوا باید به شدت تحت بررسی قرار گیرد و همچنین توجه به اینکه صعود در تقویم زمستانی انجام بگیرد نیز اهمیت دارد. با این حال طبق اخبار رسیده این صعود در حوالی اوایل ژانویه ۲۰۲۳ یعنی حوالی هفته دوم دی ماه ۱۴۰۱ به انجام خواهد رسید.

اعضاء تیم

    این تیم ۵ نفره که مدت زمان زیادی را برای انجام صعود به این قله صرف کرده‌اند عبارتند از:

  1. آقای حسین بهمن یار
  2. آقای مجید نعمت الهی
  3. آقای یوسف تقی‌زاده
  4. آقای ابوالفضل رادافروز
  5. آقای لئو ماردیروسیان

    در ادامه و همراه با دریافت اخبار تکمیلی به معرفی اعضاء این تیم خواهیم پرداخت.

کلام آخر

    دکوول در شرایط کنونی آرزوی موفقیت و پیروزی برای اعضاء این تیم را دارد و امید است این تیم بتواند برای اولین بار پرچم ایران را بر روی یک قله ۷۰۰۰ متری آنهم در فصل زمستان به اهتزاز درآورد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81808

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.