• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

ایجاد خانه کوهنورد در یاسوج از نیازهای اساسی هیات کوهنوردی است

  • کد خبر : 81068
  • 22 آذر 1401 - 15:46
ایجاد خانه کوهنورد در یاسوج از نیازهای اساسی هیات کوهنوردی است
بام: رییس هیت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بویراحمد،گفت:مشکل اساسی ما در یاسوج نبود خانه کوهنورد است که راه‌اندازی این خانه می‌تواند بخش مهمی از فعالیت‌های کوهنوردی استان و همچنین برنامه‌های ملی را نیز پوشش دهد.

زریر حسین‌زاده روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با بام، گفت: با وجود ۲۴ مربی رسمی کوهنوردی و دیگر ظرفیت های استان، با راه‌اندازی این خانه، شهروندان از آموزش‌های لازم در خصوص مسائل و دوره‌های کوهنوردی، صخره‌نوردی، غارنوردی، امداد و نجات، بهره مند می شوند.

حسین زاده کوهنوردان سازمان یافته استان را ۹۶۷ نفر برشمرد و گفت در شهرستان بویراحمد قریب به ۵ هزار کوهنورد داریم ولی شناسنامه دار نیستند اگرچه کوهنوردی یکی از رشته های پرطرفدار در استان است و انتظار می‌رود اعتبارات لازم برای ساخت این مکان اختصاص داده شود.

وی تصریح کرد: اگرچه در استان کوهنوردان زیادی است اما از نظر ما کوهنوردان باید رسمی و شناسنامه دار باشند چرا که ثبت و شناسنامه دار شدن تیم های کوهنوردی علاوه بر حمایت های لازم امکان خدمات رسانی موثر در هنگام بروز حادثه را فراهم می کند.

وی با اشاره به دلیل پرطرفداری این رشته، گفت: در دیگر رشته ها، اغلب ورزشکاران پس از بازنشستگی، ورزش آن رشته را کنار می گذارند ولی در رشته کوهنوردی مشابه همین افراد، مربی یا پیشکسوت ورزشی می شوند و جمعیت زیادی از ورزشکاران کوهنورد ما، پیشکسوتان ما هستند.

حسین زاده یادآور شد، رشته کوهنوردی با توجه به سبک زندگی مردم از قبل هم وجود داشت ولی در حال حاضر از حالت سنتی تر به علمی تر تغییر یافته است به نحوی که کوهنوردان در قالب باشگاه های رسمی سازمان یافته می شوند.

این ورزشکار، با اشاره به وجود قله های مرتفع در استان و ظرفیت آن برای میزبانی کوهنوردان و گردشگران گفت: مرتفع ترین قله در “دنا”، “قاش مستان”۴۴۵۰متر است و کوهنوردانی که به دنبال گرفتن پروانه سیمرغ هستند لازم است که “قاش مستان” را نیز صعود کنند بنابراین توسعه کوهنوردی و فراهم کردن امکانات و تجهیزات مناسب برای ترویج روزافزون این رشته ورزشی در استان می تواند زمینه حضور گردشگران و کوهنوردان داخلی و خارجی را پیش از پیش در این شهر فراهم کند.

وی به فعالیت های خودجوش و مردی کوهنوردان استان اشاره کرد و گفت: کوهنوردان به صورت خودجوش در حوادث مختلف استان اعم از زلزله سی سخت و سقوط هواپیما، آتش سوزی در ارتفاعات استان و.. حضوری اثرگذاری داشتند و در این رشته تیم امداد و نجاتی متشکل از زبده ترین و چابک ترین کوهنوردان حرفه ای فعالیت دارد.

حسین زاده از تلاش هیات کوهنوردی استان برای ایجاد سایت سلامت در یاسوج در راستای همگانی کردن ورزش، گفت: مسیر پیش بینی این سایت از میدان”کوهنورد” یاسوج شروع شده و تا بالای قله “دوگوش” به مساحت ۲هزار ۶۰۰مترپایان می یابد.

وی ادامه داد بخشی از مجوزهای لازم این طرح، از سازمان های مختلف اخذ شده است اگرچه انجام این پروژه نیاز به حمایت و همراهی همه سازمان ها در استان دارد.

به گزارش بام، هم اکنون ۴۰ باشگاه رسمی کوهنوردی و سنگنوردی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند و از ۹۶۷ کوهنورد سازمان یافته در استان ۶۶۶ آقا و مابقی خانم هستند.

رشته کوه دنا با طول ۹۰ کیلومتر که از مرز چهارمحال بختیاری(پل قره یا کتا) تا “کاکان” واقع شده و دارای عرض ۴۵ کیلومتری است(از “پادنا” تا دامنه یاسوج)، و بیش از ۴۴ قله بالای چهار هزار متر دارد.

کوه “دنا” به سه تا خط راس تقسیم شده است خط راس غربی که از پل “قره” شروع شده و تا قله “قاش مستان” ادامه دارد و خط راس مرکزی از قله “قاش مستان” شروع شده و تا گردنه “بیژن” ادامه یافته و خط راس شرقی از گردنه “بیژن” تا راهداری “کاکان” به اتمام می رسد.

بلندترین قله رشته‌کوه دنا ، قله “قاش مستان” که ۴۴۵۰ متر ارتفاع دارد و در ۳۵ کیلومتری شمال‌غربی یاسوج قرار دارد. شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامنه این کوه جای گرفته است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.