• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
2

باغداران با وجود پرداخت هزینه از زنبورداران استقبال نمی کنند

  • کد خبر : 86042
  • 01 خرداد 1402 - 21:00
باغداران با وجود پرداخت هزینه از زنبورداران استقبال نمی کنند
بام: دبیر همایش ملی زنبور عسل گفت: با توجه به دمای هوا زنبورداران ناچار به کوچ تابستانه و زمستانه هستند اما متاسفانه با وجود پرداخت هزینه، باغداران از آن ها استقبال نمی کنند.

به گزارش خبرنگار بام، نخستین همایش ملی زنبور عسل و صنایع وابسته در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع وابسته برگزار شد. ایمان مهدویان راد، دبیر علمی همایش به ظرفیت‌ها و چالش‌های صنعت زنبورداری اشاره کرد و گفت: در جهان هنوز آن گونه که باید ارزش واقعی زنبور عسل، این حشره با ارزش شناخته نشده است.

وی افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد گرده افشانی در طبیعت وابسته به این حشره است. به طوری که با حذف زنبور عسل بشر عمر طولانی نخواهد داشت. گرده افشانی زنبور عسل کمک زیادی به بخش کشاورزی می‌کند و اگر این حشره از بین برود در واقع امنیت غذایی جهان با خطر جدی رو به رو خواهد بود.

دبیر علمی همایش ملی زنبور عسل و صنایع وابسته با تاکید بر اینکه بقا انسان وابسته به زنبور عسل است، ادامه داد: جایگاه ایران در بین ۷ تا ۸ کشور تولیدکننده عسل با ۸۰ هزار تن عسل رتبه سوم را بعد از چین و ترکیه دارد.

ظرفیت افزایش تولید عسل

مهدویان راد با اشاره به ظرفیت‌های کشور در تولید عسل اظهار کرد: پتانسلی که ایران در فرآورده‌های جانبی عسل دارد می‌تواند آمار تولید را افزایش داده و ارزش افزوده آن ۸۰ برابر شود.

وی با بیان اینکه حلقه گم شده صنعت زنبورداری کشور فرآوری عسل است، عنوان کرد: خام فروشی حداقل درآمد را نصیب کشور می‌کند و باید بتوانیم در صنایع تکمیلی فعالیت بیشتری داشته باشیم.

دبیر علمی همایش ملی زنبور عسل با بیان اینکه یکی از چالش‌های این صنعت، روش‌های سنتی است، گفت: تولید سنتی سبب شده تا از تمام ظرفیت‌ها بهره برداری نشود از جمله در تولید ملکه. ملکه زنبور به عنوان تولیدکننده اصلی عسل هر چقدر تخم ریزی داشته باشد میزان تولید عسل بیشتر خواهد بود.

او گفت: ملکه اصلاح شده باید وارد می‌شد که به دلیل تحریم این امر انجام نشد. در چند سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حاکمیتی صنعت زنبورداری تلاش دارد گونه زنبور ایرانی را تولید و در اختیار زنبورداران قرار دهد.

وی در ادامه چالش‌های موجود در صنعت زنبورداری کشور به خلأ کندوهای هوشمند اشاره کرد و گفت: این نوع کندوها تمام اطلاعات زنبور را کنترل می‌کند از پروازها تا کنترل آفات به طور دقیق پایش می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی زنبور عسل تصریح کرد: چند شرکت دانش بنیان در حوزه تولید کندوهای هوشمند کارهای خوبی انجام داده اما انتظار است متولیان امر با بررسی، بهترین نمونه‌ها را انتخاب و مورد حمایت قرار دهند.

مزیتی که نادیده گرفته می‌شود

مهدویان راد در ادامه چالش‌های صنعت زنبورداری کشور تاکید کرد: اسکان زنبورداران از دیگر مشکلات این صنعت است. با توجه به دمای هوا زنبورداران ناچار به کوچ تابستانه و زمستانه هستند اما متأسفانه با وجود پرداخت هزینه، باغداران از آنها استقبال نمی‌کنند.

دبیر علمی همایش ملی زنبور عسل یادآور شد: این در حالی است که در کشورهای جهان این باغداران هستند که با پرداخت هزینه از زنبورداران دعوت می‌کنند تا کندوهای خود را به باغ آنها منتقل کنند زیرا به ارزش گرده افشانی زنبور عسل آگاه هستند.

وی گفت: موضوع بازاریابی و برندینگ از دیگر چالش‌های صنعت زنبورداری بوده که نیاز به فرهنگ سازی و حمایت دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=86042

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.