• امروز : پنجشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل اخبار 24585
2

تماشای این ۴ روستای شمیران را در نوروز از دست ندهید

  • کد خبر : 84860
  • 11 فروردین 1402 - 13:53
تماشای این ۴ روستای شمیران را در نوروز از دست ندهید
بام: منطقه شمیران در شمال تهران از دیرباز مقصد گردشگری بوده و به دلیل فضای سرسبز، آب و هوای معتدل و خنک در فصل بهار دیدنی تر از همیشه است.

به گزارش خبرنگار بام، شمیران را باید قطب و پایگاه گردشگری شهر تهران نامید از کوههای سربه فلک کشیده ، باغ های گیلاس تا کاخ موزه ها و روستاهای سرسبزی که دل هر بیننده ای را آب می کند.

روستاهای شمیران در طول سال میزبان گردشگران است چه در زمستان که فصل اسکی و یخ نوردی بوده و چه در بهار که طبیعت و آب و هوای خوش و مناظر طبیعی روحی تازه به جان آدمی می بخشد.

در طول ایام نوروز تهران مقصد بسیاری از گردشگران از تمام ایران با توجه به خلوتی شهر و تخفیفات در استفاده از هتل ها و امکانات پایتخت است؛ در این بین شمیران در شمال پایتخت هم همواره مورد توجه خاص تهرانگردان بوده و هست.

همه جای شمیران دیدنی است اما در ایام نوروز نباید بازدید از چهار روستای آن را فراموش کرد.

آهار
آهار از روستاهای رودبار قصران شمیران است که حدود ۲ ساعت با شمال شرقی شمیران فاصله دارد.

روستای آهار در فصل بهار می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری خوش آب و هوا برای دوستداران روستاگردی باشد.

دیدن بافت سنتی روستا، کوچه پس کوچه‌های خاکی و باغی شکل، دیدنی‌های طبیعی در نزدیکی آن مانند آبشار شکراب، آبشار چهل پله، امامزاده قدیمی طاهر، ارتفاعات ده تنگه، قلعه تاریخی دختر، بلندی‌های سی چال و… از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی روستا هستند.

روستای آهار وسعت زیادی دارد و بزرگ‌ترین روستای تهران در منطقه رودبار قصران به شمار می‌رود.

شرایط آب و هوایی و اقلیم این روستا سبب رونق بالای کشاورزی و باغداری در آن شده است و ساکنان آن اغلب در این دو زمینه مشغول به کار هستند.

رودهای خروشان در اطراف این روستا آب مورد نیاز مردم برای زندگی و کار را تأمین می‌کنند. رودخانه شکرآب با ۱۵ کیلومتر طول، معروف‌ترین رودخانه در روستای آهار است. این رود از دامنه‌های کوه «صندوق چال» سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر خود در دره‌های کوه «تار چشمه»، به روستاهای زیادی سرسبزی می‌بخشد.

بلندی‌های آهار با شیب تقریبا ملایم برای کوهنوردان حرفه‌ای حدود سه ساعت پیاده‌روی دارد و علاوه بر مزارع و باغ‌های اطراف آن در فصل بهار بسیار دیدنی است.

میگون
میگون از توابع شمیرانات به فاصله تقریبی یک ساعت از شمال شرقی شمیران واقع شده است.

هوای میگون به‌دلیل موقعیت مکانی و نزدیکی به کوه‌های شمال تهران، معتدل، خنک و مطبوع است.

متوسط دمای میگون در سال، ۱۳ درجه سانتی‌گراد و متوسط دمای آن در روزهای سرد، به پایین‌تر از منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

طبیعت بکر و سرسبز میگون و هوای خوش آن، یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی و نفس کشیدن در هوای آزاد است. در واقع این آب و هوای دلپذیر، پاک و پر از اکسیژن میگون است که گردشگران را جذب این شهر می‌کند.

روستای میگون بیشتر آب و هوای ییلاقی و کوهستانی دارد. از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی در اطراف روستا می‌توان به مدرسه یخ نوردی، کمپ ورزشی اسپید کمرچال، غار هملون و… اشاره کرد.

میگون به دو قسمت روستای میگون و میگون نو تقسیم شده است که درروستای میگون قدیمی‌های میگون با بافت روستایی و سنتی هنوز هم در خانه‌های خشتی و گلی زندگی می‌کنند.

اگر سفری به روستای میگون داشتید؛ استفاده از محصولات محلی آن شامل لبنیات و میوه باغهایش خالی از لطف نیست.

لواسان
لواسان نیز یکی از بخش‌های روستاهای شمیرانات است که به سه قسمت شهر لواسان و دهستان لواسان بزرگ و کوچک تقسیم شده است و حدود نیم ساعت از شمال شرقی فاصله دارد.

لواسان علاوه بر بافت شهری و وجود مراکز خرید پارک‌ها و بوستان‌های کنار رودخانه و سد لتیان، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند منطقه حفاظت شده ورجین، دشت هویج، سد لتیان، رودخانه لار، حمام تاریخی، آبشار برگ جهان، روستای افجه، غار موزه وزیری، امامزاده اسماعیل، آبشار سوستون، قلعه باستانی کلاک، امامزادگان فضل و فاضل روستای چهار باغ لواسان بزرگ، کوه پیرزن، تپه باستانی شهروا و…است.

افجه
افجه از روستاهای دهستان لواسان کوچک و بخش لواسانات از شهرستان شمیران است که حدود یک ساعت از شمال شرقی شمیران فاصله دارد و دارای چشمه‌سارها، قلمستان‌ها و کشتزارهای وسیعی است.

افجه از آن جهت که محل تولد و آرامگاه هنرمندی چون کاوه گلستان بوده، معروف است.

در گذشته اهالی افجه به کشاورزی و کشت گندم و صیفی‌جات می‌پرداختند تا اینکه در حدود ۵۰ سال قبل نخستین نهال‌های گیلاس در این روستا کشت شد و در کنار کشاورزی و گله‌داری به باغداری نیز مشغول شدند.

اکنون گیلاس افجه بخش مهمی از صادرات گیلاس شمیران را به خود اختصاص داده است. نخستین نهال سیب روستا نیز توسط خان افجه به این آبادی آورده شد؛ همان سیبی که امروزه به نام سیب شمیران شناخته می‌شود.

از دیدنی‌های روستای افجه می‌توان به دشت لار، قصر میرزا آقا خان نوری صدر اعظم، حمام تاریخی راحت‌آباد، سقاخانه حضرت ابوالفضل(ع)، درخت چنار ۴۰۰ساله، مسیرهای کوهنوردی قل هریزان، پرسون، ساکا، آتشکده مهر چال و کاروانسرای تاریخی دوره صفوی، آبشار پسچویگ، دشت سبواستان اشاره کرد.

شهرستان شمیرانات متشکل از چهار شهرشمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه ۲ تهران)، لواسان، اوشان فشم میگون، شمشک دربندسر و ۳۶ روستا، با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84860

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.