• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24564
2
آتش سوزی:

توسکستان همچنان در آتش می سوزد

  • کد خبر : 4779
  • 16 آبان 1399 - 13:15
توسکستان همچنان در آتش می سوزد
بام نیوز: جنگل های توسکستان پنج روز است که در آتش میسود و تیم های مردمی،کوهنوردی،امداد و عملیاتی تمام تلاش خود را برای خاموش کردن آن انجام میدهند

به گزارش خبرنگار بام نیوز، ارتفاعات جنگلی توسکستان موسوم به پنبول چال و مازوم آرام از عصر یکشنبه دچار حریق شده و آتش بعد از گذشت پنج روز همچنان شعله ور و به نقاط دیگر از جمله دره روغن خانه سرایت کرده است.

طی این مدت علاوه بر نیروهای عملیاتی، نیروهای مردمی و بسیجی هم وارد منطقه شده اما صعب العبور بودن و دسترسی سخت به این نقطه و وجود مه و وزش باد، سبب شده که عملیات مهار و اطفا طولانی شود.

نیروها توسط بالگرد هلال احمر به منطقه اعزام شده و بالگردهای سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی هم برای اطفا حریق به گلستان وارد شده اند ولی وجود مه کار را سخت کرده است.

استاندار گلستان عصر پنجشنبه در بازدید از روند اطفای حریق ارتفاعات توسکستان اظهار کرد: ممکن است به دلیل صعب العبور بودن منطقه روند اطفا زمان بر شود، اما خوشبختانه گسترش آتش شدت نداشته و امیدواریم با برودت هوا طی روزهای آتی روند خاموش کردن آتش سرعت یابد.

هادی حق شناس افزود: حدود چهار روز است که بیش از ۶۰۰ نفر روز از نیروهای مردمی و منابع طبیعی، هلال احمر، هیئت کوهنوردی، جهادی، بسیج و محیط زیست مشغول اطفای حریق هستند.

حق شناس گفت: بالگرد هلال احمر و منابع طبیعی هم برای آب پاشی و انتقال نیروها از روز اول وارد کار شده اند.

وی وسعت آتش سوزی در جنگل توسکستان گرگان را حدو ۲ تا سه کیلومتر اعلام کرد.

استاندار گلستان توضیح داد: اگر چه آتش سوزی منطقه وسیعی را شامل نمی‌شود، اما به دلیل صعب العبور بودن، روند اطفای حریق همچنان ادامه دارد و البته نیروهای امدادی در تلاش برای پایان دادن به آتش‌سوزی هستند.

تزریق نیروهای تازه نفس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم به خبرنگار بام نیوز، گفت: وزش باد و حرکت زغال‌ها به اطراف در مناطق صخره‌ای سبب گسترش آتش شده است.

ابوطالب قزلسفلو بیان کرد: علاوه بر زدن آتش بر، نیروها به تجهیزاتی همچون دمنده، فلکس بک، آتش کوب و… مجهز هستند تا اطفای کامل صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: وسعت حریق بعد از اطفا برآورد خواهد شد.

حبیب یارادبزی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم با بیان اینکه کمبود تجهیزات نداریم افزود: تبر، بیل و آتش کوب وسایلی است که نیروهای امدادی از آن استفاده می‌کنند.

تشکیل مدیریت بحران

فرماندار شهرستان گرگان هم در جلسه مدیریت بحران اطفای حریق جنگل‌های توسکستان گفت: با توجه به صعب العبور بودن مسیر آتش سوزی و تردد مشکل در آن منطقه، هنوز مهار آتش به طور کامل انجام نشده است و تمام نیروهای امدادی با حداکثر توان مشغول اطفا حریق در منطقه هستند.

محمد حمیدی ادامه داد: یک تیم سه نفره متشکل از فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان و معاون امداد و نجات هلال احمر استان تمامی اختیارات لازم را برای انتخاب افراد متخصص و همچنین اعزام آنها به بالای ارتفاعات توسکستان را دارند و با توجه به شرایط جوی موجود تصمیمات لازم توسط این کمیته در محل حادثه اتخاذ خواهد شد.

حمیدی اضافه کرد: تمامی امکانات و تجهیزات مناسب برای بیتوته کردن نیروهای امدادی در طول شبانه روز در ارتفاعات توسکستان فراهم شده است.

فرماندار گرگان با بیان اینکه از صبح روز پنج شنبه تیم‌های ١٢ نفره متشکل از منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و نیروهای مردمی با هماهنگی کمیته فوق به محل حادثه اعزام شدند، افزود: تا پایان مهار کامل آتش در ارتفاعات توسکستان، جلسات اضطراری به منظور پیگیری آخرین وضعیت منطقه و همچنین بررسی شرایط موجود در محل طرح جنگلداری منابع طبیعی با حضور همه دستگاه‌های مربوطه به جهت رسیدگی و ساماندهی کامل نیروهای امدادی برگزار خواهد شد.

منطقه گردشگری توسکستان در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گرگان مرکز گلستان واقع شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4779
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.