• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
1

جسد کوهنورد قائمشهری بر بالای قله دماوند پیدا شد

  • کد خبر : 78450
  • 04 شهریور 1401 - 18:43
جسد کوهنورد قائمشهری بر بالای قله دماوند پیدا شد
بام: معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران از پیدا شدن جسد کوهنورد مفقود شده قائمشهری پس از 6 روز بر بالای قله دماوند خبرداد و گفت : امدادگران هلال احمر استان در حال انتقال جسد این کوهنورد به پایین دست هستند.

به گزارش خبرنگار بام ، هفته گذشته یک گروه کوهنوردی از ضلع شمالی قله دماوند مبادرت به صعود کردند که عصر روز چهارشنبه گذشته یکی از اعضای همین گروه کوهنوردی هنگام صعود به قله مفقود شد که پس از اعلام مفقودی این کوهنورد به شماره ۱۱۲ امداد، تیم های تخصصی کوهستان به این منطقه اعزام شدند و همچنین از طریق بالگرد هلال احمر و پهپاد عملیات جستجو برای یافتن این فرد ادامه داشت.

هاتف باقر سلیمی عصر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار بام افزود: ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۷ مرداد ماه طی تماس مردمی با شماره امداد ۱۱۲ مبنی بر مفقود شدن یک کوهنورد در ضلع شمالی قله دماوند در ارتفاع ۵۲۰۰ متری بلافاصله پس از تایید صحت حادثه به هلال احمر آمل اطلاع داده شد.

وی ادامه داد : پس از آن یک تیم تخصصی کوهستان چهار نفره روز جمعه با استفاده از بالگرد هلال احمر به منطقه تخت فریدون اعزام شدند همچنین در همان روز یک تیم تخصصی پنج نفره کوهستان از شعبه آمل با فراهم کردن تجهیزات کامل و تخصصی برای صعود و جستجو اعزام شدند که بدلیل تاریکی هوا تیم در منطقه “ناندل” اسکان کردند.

معاون امداد هلال احمر مازندران به پیگیری و تداوم کارهای جست وجو برای یافتن کوهنورد مفقود شده اشاره و تصریح کرد: در روز شنبه هفته جاری با توجه به حضور بالگرد هلال احمر برای انتقال مصدومان بارگاه سوم دماوند با هماهنگی بعمل آمده تیم تخصصی کوهستان اعزامی از شعبه آمل را از منطقه ناندل به تخت فریدون منتقل کرد.

وی گفت: پس از حضور تیم امدادی در پناهگاه تخت فریدون عملیات جستجو در مسیر شمالی با بررسی یخچال های عروسک ها، دوبی سل ، سیوله و خورتاب در مسیر رفت و برگشت انجام شد که اثری از این کوهنورد نبود.

به گفته باقر سلیمی در روز یکشنبه سی ام مرداد ماه با اضافه شدن تیم کوهستان رینه عملیات جستجو در مسیر شمال شرقی به طور کامل انجام شد که در این مسیر نیز اثری از کوهنورد مذکور یافت نشد.

وی گفت: امروز دوشنبه با اضافه شدن تیم پهبادی مردمی و داوطلبانه هماهنگ شده با تیم کوهستان دماوند مستقر در ارتفاع ۵ هزار متری عملیات جستجو آغاز شد که پس از ساعاتی از طریق پهباد جسد کوهنورد رویت شد و  تیم امداد پس از دسترسی به جسد این کوهنورد ۵۲ ساله در حال انتقال آن به سمت پایین دست هستند .

جسد کوهنورد قائمشهری بر بالای قله دماوند پیدا شد

تلاش امدادگران برای خروج جسد سه کوهنورد در دره های یخی دماوند

معاون امداد و نجات هلال احمر مازندران افزود: متاسفانه افرادی تنها براساس علاقه و بدون در نظر گرفتن نیاز به آموزش و تجربه برای کوهنوردی دست به صعود به قله های مرتفع همچون دماوند می زنند که هر ساله مصدومان و فوتی های متعددی را در این قله شاهد هستیم.

وی همچنین به وجود یخچال های خطرناک در این قله اضافه کرد: وجود این یخچال های صعب العبور باعث شده حتی اجساد کوهنوردانی که به دره های یخی سقوط می کنند، دسترسی و حمل آنها امکانپذیر نباشد یا به سختی قابل انجام باشد.

به گفته باقر سلیمی هم اکنون جسد سه کوهنورد که هفته گذشته به درون آن افتاده اند در دره های یخی این قله باقی مانده و تلاش های مداوم گروه های امداد کوهستان برای رسیدن به جسد این کوهنوردان بی نتیجه بوده است.

بدلیل مساعد شدن شرایط جوی و گرم شدن هوا در تابستان کوهنوردان سعی می کنند صعود به قله دماوند را به این ایام موکول کنند، اما باتوجه به بارش های سیلابی اخیر و برغم هشدارهای هواشناسی مبنی بر خطر سقوط و ریزش کوه شاهدیم طی هفته گذشته کوهنوردان زیادی برای صعود به این قله رهسپار شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز گفته بود گرم شدن هوا و بدنبال آن آب شدن برف و یخچال ها باعث شده تا سنگ ها در کوه لغزنده باشند، اما متاسفانه کوهنوردان به این توصیه ها توجهی نمی کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=78450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.