• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

حال عمومی “ارس” مساعد است

  • کد خبر : 81749
  • 13 دی 1401 - 19:56
حال عمومی “ارس” مساعد است
بام: مسوول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و مسوول رسیدگی به امور تخصصی "ارس" پلنگ باغ وحش مشهد گفت: خوشبختانه هم اکنون حال عمومی ارس در وضعیت پایدار و شرایط مساعدی قرار دارد.

ایمان محمدی آبیز روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار بام با اعلام این خبر افزود: در تشخیص اولیه دکتر “جواد خوش‌نگاه”، مدیر تیم تخصصی درمان ارس، استفاده از یک داروی جدید برای این گونه ارزشمند علاوه بر داروهای گذشته بر اساس معاینات اولیه تجویز شد.

وی بیان کرد: علاوه بر این رژیم غذایی با تجویز دامپزشک در کنار مصرف داروهای قبلی که مربوط به درمان بیماری عصبی و تشنج ارس بود نیز تداوم یافت تا شاهد مشکلات ناشی از عدم مصرف داروها نباشیم.

محمدی آبیز با بیان اینکه معاینات دقیق اولیه توسط دامپزشکان و متخصصان انجام شده است، بیان کرد: ارائه هر گونه نظر در خصوص چرایی بی‌حالی ارس و نیز تشخیص دقیق مشکل این گونه ارزشمند و در معرض خطر انقراض منوط به اعلام نتایج آزمایشات مربوط به آنزیمات کبدی و سایر آزمایشات خونی است.

وی تاکید کرد: نتایج آزمایشات و نمونه‌گیری انجام شده از این پلنگ در اواخر هفته جاری اعلام خواهد شد.

مسوول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص برخی اظهار نظرهای عجیب از سوی باغ وحش مشهددر خصوص علت بیماری صرع در ارس گفت: هیچ یک از این اظهارنظرها بر اساس تخصص و واقعیت های موجود نیست.

مدیر باغ وحش مشهد ۱۰ روز پیش در گفت و گو با برخی رسانه‌ها گفته بود: ارس از زمانی که از دست قاچاقچیان نجات پیدا کرد به این باغ وحش منتقل شد و متاسفانه دامپزشکی که برای ارزیابی شرایط این حیوان از تهران آمده بود با تزریق داروی بیهوشی غیر استاندارد و ریکاوری اشتباه باعث ایجاد اختلالات روانی و صرع در ارس شد.

گفتنی است ارس از حدود ۱۰ روز پیش دچار بیحالی و گوشه‌نشینی بی‌دلیل شده است که با هدف حفظ جان این گونه ارزشمند تلاشها برای نجاتش از بیماری احتمالی با توجه به سابقه تشنج از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی آغاز شده است.

در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در کشور به روی ارس پلنگ باغ وحش مشهد که به تازگی از شکارچیان کشف شده بود، مراحل MRI انجام پذیرفت که مشخص شد این گونه ارزشمند دچار بیماری عصبی شده است.این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان می‌باشد.

“ارس” توله پلنگ ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد ؛ در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان ۶ سال سن داشت با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداریهای اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداریهای مختلف از این حیوان در همان سال ۹۷ انجام شد. ام.آر.آی گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعفهای تغذیه و بهداشت محیط زیست جانواران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(red list ) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81749

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.