• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

راهی که «البرز » پیش روی زاگرس گشود

  • کد خبر : 75971
  • 01 تیر 1401 - 23:29
راهی که «البرز » پیش روی زاگرس گشود
بام نیوز: زنده یاد «البرز زارعی» طبیعت دوست عضو تشکل مردمی سبزگامان ۲ سال پیش در چنین روزی بر اثر سوختگی حین مهار آتش در جنگل های دیل از توابع گچساران در رشته کوه های زاگرس جان خود را از دست داد و از آن زمان نگاه بسیاری از شهروندان شهرستان به مساله رفتار با طبیعت مسوولانه تر شد.

سی ام خرداد سال ۱۳۹۹ را حتما باید یکی از تلخ ترین روزهای سال های اخیر برای مردمان جسور و غیرتمند زاگرس و به ویژه شهرستان گچساران دانست اما این تاریخ با همه غمهایش تلنگری برای برخی از کسانی شد که حرص تصرف زمین های منابع ملی، لذت شکار گونه های حیات وحش یا سودای کسب درآمد زغال گیری از درختان جنگلی داشتند.
دست از ماشه کشیدن شکارچیان کهنه کار و اقدام آنان به ساخت آبشخور برای حیات وحش یکی از اثرات فرهنگی مرگ البرز زراعی و دیگر طبیعت دوستانی که جان خود را در این راه از دست داده اند، بر مردمان این خطه از زاگرس بوده است.
س . مرادی یکی از این شکارچیان بود که ۲۲سال از این کوه به آن کوه و از این دره به آن دره بصورت غیر مجاز ، در تاریکی شب ، روزهای بارانی و در گرما برای شکار گونه های حیات وحش خطرات را به جان می خرید پس از شنیدن این خبر ناگوار آن طور که خودش می گوید دیگر دستش به ماشه تفنگ نرفت ،شرمندگی تمام وجودش را فرا گرفت.
او با خود اندیشید که دریغا، صلاح کار کجا و من خراب کجا ببین تفاوت کار از کجاست تا به کجاست؟از آن تاریخ به بعد سجاد تصمیم گرفت در هر حادثه طبیعی چون آتش سوزی جنگل ها و مراتع برای نجات سرمایه های طبیعی کشورش با امدادگران همراهی کند.
این شکارچی سابق و امدادگر امروز با یادآوری اینکه حیات وحش دارای ارزش های اجتماعی، اقتصادی،فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناسی است از همه یاران دیروز خود می خواهد تا تفنگ های خود را بر زمین گذاشته و حیات وحش را قربانی حرص و طمع خود نکنند.
دیگر تغییر نگاه شهروندان پس از جان باختن البرز زارعی جوان ۳۶ ساله گچسارانی، در استقبال مردم از تشکل مردمی سبزگامان خود را نشان داد جایی که در فراخوان جذب نیرو از سوی این انجمن برای مشارکت در صیانت از جنگل ها و مراتع ۴۰ نفر اعلام آمادگی کردند به عبارت بهتر جمعیت تشکل پس از این واقعه سه برابر شد.
اما زیباترین جلوه های رفتار مسوولانه شهروندان گچسارانی با طبیعت در بخشی از جنگل های منطقه امامزاده جعفر از توابع گچساران که به یاد طبیعت دوست ایثارگر به نام بوستان البرز نامگذاری شده جلوه گری می کند جایی که عده ای از شهروندان به جای رسم کهنه ذبح حیوانات در تولد و ازدواج اقدام به کاشت درخت در این آیین ها کرده اند و مسوولیت حفاظت از آنان را بر عهده گرفته اند
برخی از این شهروندان گچسارانی همچنین به یاد تازه در گذشتگان خود دست به کاشت درخت در بوستان البرز زده اند.
خلاصه نشانه های تاثیر ایثارگری البرز زراعی بر مردم گچساران به یادبودهای سالگردش ختم نمی شود و نه تنها مردم این شهرستان بلکه دیگر ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد در تمام طول سال برنامه های ورزشی از جمله صعودهای کوهنوردی و پیاده روی ها، یا اقدام های فرهنگی چون پاکسازی طبیعت خود را به نامش برگزار می کنند تا اثبات کنند رهرو واقعی او شده اند.
البرز زارعی کوهنورد ۳۶ ساله گچسارانی که روز اواسط خرداد سال۱۳۹۹ به عنوان نیروی داوطلب در عملیات اطفای حریق جنگل های کوه‌های دیل دچار سوختگی شدید شده بود پس ۲ هفته در بیمارستان اصفهان جان باخت.
این امدادگر در حالی که شعله های آتش از هر سویی زبانه می کشید به صخره ای پناه برد که متاسفانه از آن صخره سقوط کرد و پس از افتادن درآتش دچار سوختگی شدید شد.
رفتار مسوولانه
رییس انجمن سبزگامان گچساران اعتقاد دارد که رفتار شهروندان این شهرستان پس از مرگ البرز نسبت به جنگل ها و مراتع مسوولانه تر شده است.
جواد نارکی اظهار داشت: اگرچه مردم گچساران در حادثه آتش سوزی و جان باختن یکی از بهترین جوانان این خطه را از دست دادند اما این حادثه راهی تازه را پیش روی جنگل های زاگرس و شهرستان گچساران گشوده است.
وی تاکید کرد: جمع آوری ۳۰۰ میلیون ریال وجه نقد از سوی اعضای سبزگامان و شماری از طبیعت دوستان و همکاری آنان برای ساخت یابود برای البرز زارعی در دل جنگل های دیل جایی که این طبیعت دوست جانش را از دست داد گوشه ای از علاقه مندی مردم به اوست.
نارکی تاکید کرد: این پول تنها برای خرید مصالح ساختمانی مورد نیاز یادمان البرز زارعی هزینه شده و ساخت و نصب یادمان سنگی از سوی دوستداران او انجام شده است.
رییس انجمن سبزگامان گچساران با یادآوری اینکه از ۲ سال گذشته تاکنون ده ها نفر از طبیعت دوستان و مسوولان از شهرهای مختلف کشور در محل یادمان روستای دیل یا آرامگاه البرز زارعی حاضر و به او ادای احترام کرده اند تاکید کرد: راه و یاد او تا همیشه در قلب زاگرس نشینان زنده خواهد بود.
نارکی راه اندازی بوستان ۱۴هکتاری البرز با مشارکت سبزگامان و منابع طبیعی گچساران را اقدامی ارزنده و مقدمه ای برای فرهنگ سازی در زمینه مهربانی با طبیعت دانست.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از درختان جوان و شماری از بلوط های کهنسال جنگلی در آتش سوزی های سال های گذشته از بین رفته اند تصریح کرد:کاشت درخت به بهانه های مختلف در این بوستان ضمن احیای جنگل های این منطقه نقش مهمی در آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص اهمیت سرمایه های طبیعی دارد.
راه البرز ادامه دارد
رییس انجمن سبزگامان با بیان اینکه این انجمن ۶۰ نفر عضو فعال دارد که در اقدام هایی مانند احیای جنگل ها و مراتع با کاشت نهال یا بذرپاشی، نگهداری از میراث طبیعی با آبیاری، آموزش جوامع محلی و مشارکت در مهار آتش سوزی ها برای صیانت از سرمایه های طبیعی و تداوم راه البرز تلاش می کنند.
نارکی با بیان اینکه صیانت از جنگل های این خطه از زاگرس نیازمند مشارکت عموم مردم و تلاش بیشتر شهروندان است از همه طبیعت دوستان خواست برای حفاظت از جنگل های گچساران پیش گام شوند در غیر این صورت این میراث طبیعی به تدریج شادابی خود را از دست خواهد داد.
کوه خامی با مساحت بیش از ۲۶ هزار هکتار، کوه سرخ با ۳۲ هزار هکتار و کوه دیل با ۱۰ هزار هکتار مساحت از جمله مناطق حفاظت شده شهرستان‌های گچساران و باشت محسوب می‌شوند که درختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهمترین پوشش گیاهی این منطقه است.
شهرستان ۱۲۶هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=75971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.