• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24573
3

رد ادعای سریعترین صعود اورست! 

  • کد خبر : 81583
  • 11 دی 1401 - 22:40
رد ادعای سریعترین صعود اورست! 
بام: بالغ بر ۱۴ سال است لاکپاجلو بدلیل نبود هیچگونه شواهدی صعود پمبادورجی را زیر سوال برده و خواستار رد این ادعا می باشد. 

به گزارش پایگاه خبری بام: پس از سالها کشمکش دادگاه عالی نپال ادعای پمبادورجی در ثبت صعود ۸ ساعته به اورست را رد کرد و لاکپاجلو را رکورددار سریعترین صعود اورست نام نهاد!

دیوان عالی نپال، بالاترین دادگاه در منطقه هیمالیا، به احتمال زیاد سریع ترین صعود به اورست را که در ۲۱ می ۲۰۰۴ توسط پمبا دورجی شرپای ۲۶ ساله صورت گرفت به رسمیت نمی شناسد. شواهدی وجود ندارد که Pemba Dorje Sherpa در مدت هشت ساعت و ۱۰ دقیقه از کمپ اصلی در رخ جنوبی اورست موفق به صعود قله شده باشد! بدین شکل رای دادگاه نشان از صعود لاکپاجلو در روز ۲۶ مه ۲۰۰۳ و در مدت زمان ۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه به قله اورست است.

بالغ بر ۱۴ سال است لاکپاجلو بدلیل نبود هیچگونه شواهدی صعود پمبادورجی را زیر سوال برده و خواستار رد این ادعا می باشد.

در سال ۲۰۰۳ و پس از صعود لاکپا جلو وزارت گردشگری نپال بابررسی این صعود ضمن تایید آن، لاکپا راسریعترین فاتح اورست نام نهاد. اما یکسال بعد پمبادورجی در صعودی که مدعی بود نیمه شب به قله رسیده و کسی شاهد صعود او نبوده خودرا سریعترین فاتح اورست نام نهاد! این صعود مورد تایید شرکت تجاری گینس نیز قرار گرفت و از همان تاریخ لاکپاجلو با شکایتهای پی در پی خواستار لغو این رکورد شد! و اینک پس از ۱۴ سال لاکپا که رقیب را به دروغگویی متهم نموده بود از این رای ابراز رضایت و شادی می نماید.

الیزابت هاولی مورخ هیمالیا نیز با اعلام دوباره تردید از این رکورد معتقد است: “اگرچه چنین رکوردی غیرممکن نیست، اما با شرایط پمبا در آن روز بعید است و پمبا هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ندارد”!

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.