• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24592
1

زیباترین غار آبی ایران کجاست؟

  • کد خبر : 81964
  • 17 دی 1401 - 14:51
زیباترین غار آبی ایران کجاست؟
بام: جالب است بدانید که غار علیصدر که عنوان شناخته‌شده‌ترین جاذبه گردشگری استان همدان را به خود اختصاص داده، شامل بزرگترین مسیر قایقرانی داخل غار در دنیا است.

به گزارش بام، اگر می‌‎خواهید سفری هیجان‌انگیز و متفاوت را تجربه کنید، پیشنهاد می‌دهیم به تماشای یکی از جاذبه‌های طبیعی و اعجاب‌آور استان همدان بروید و از غاری اسرارآمیز به نام علیصدر دیدن کنید. این غار در شهرستان کبودرآهنگ و در روستایی به همین نام قرار دارد. غار علیصدر در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین جاذبه گردشگری یا آثار تاریخی استان همدان، غار علیصدر بوده که بیش از ۱۹۰ سال قدمت دارد. طول این غار در حدود ۱۱ کیلومتر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا ۲۱۰۰ متر است. جالب است بدانید که تنها ۳ کیلومتر از این غار زیبا قابل دستیابی بوده و ۸ کیلومتر از آن به دلیل دشوار بودن مسیر هنوز کشف نشده است.

مردم روستای علیصدر از سالیان دور به وجود غار علیصدر پی برده بودند و آب آن را مورد استفاده قرار می‌دادند، اما این غار برای اولین بار در سال ۱۳۴۲ توسط ۱۴ نفر از اعضای گروه کوهنوردی مورد بازدید و کاوش قرار گرفت.

به دلیل تنگ بودن دهانه غار که تقریبا ۵۰ سانتیمتر بود، فقط کوهنوردان حرفه‌ای آن هم به سختی می‌توانستند وارد این غار شوند، تا اینکه در سال ۱۳۵۳ عبدالله حاجیلو، رئیس هیئت کوهنوردی همدان، به کمک افراد محلی دهانه این غار را به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر باز کرد، سپس اقدامات لازم برای بازدید از این غار تاریخی همانند بازیابی مسیر، روشنایی و سایر موارد را از سر گرفت و سرانجام در سال ۱۳۵۵ امکان بازدید از غار علیصدر برای عموم مردم امکان‌پذیر شد.

این غار از دالان‌ها، راه‌های باریک و پر پیچ‌و‌خمی برخوردار بوده و یک دریاچه بزرگ در قسمت مرکزی آن قرار گرفته است. جالب است بدانید که عمق این دریاچه در قسمت‌های مختلف بین نیم تا ۱۴ متر است و عمق برخی از حفره‌های زیرزمینی آن تا ۴۰ متر هم خواهد رسید. آب دریاچه غار علیصدر بسیار خنک و زلال بوده و هیچ رنگ یا بوی خاصی ندارد. این غار تاریخی در سال ۱۳۸۷ در لیست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

83b3d577-ce68-4799-a77b-1c05afd91e48

غار علیصدر غاری زنده و تحکیم یافته است و در طی چند میلیون سال هیچ نوع ریزشی را تجربه نکرده است. یکی از ویژگی‌های غار علیصدر که باعث تفاوت آن از سایر غارهای آبی جهان می‌شود، سهولت استفاده از کانال‌های آبی درون آن است که به سبب وسعت غار به ‌راحتی می‌توان با قایق‌های معمولی از درون آن‌ها عبور کرد. این غار شگفت‌انگیز به‌دلیل نداشتن نور طبیعی، فاقد حیات جانوری بوده و عمق آن در مناطق مختلف از نیم‌متر تا ۱۴ متر متغیر است و همچنین، ارتفاع غار در برخی از تالارها به بیش از ۱۶ متر نیز می‌رسد. بیشترین ارتفاع از عمق آب تا سقف ۵۴ متر است و تنگی نفس در آن احساس نمی‌شود.غار علی صدر به‌دلیل برخورداری از دریچه‌های متعدد سلولی، نفس می‌کشد و نه‌تنها با وجود هزاران بازدیدکننده در طول روز از هوایی مطبوع برخوردار است، بلکه هیچ گاز سمی نیز در این غار وجود ندارد.

2-Alisadr-Cave

فضای داخلی و سنگ‌های درون این غار به دوران دوم زمین‌شناسی یعنی دوره ژوراسیک مربوط می‌شود. زیبایی این غار واقعا چشم‌نواز بوده و نورپردازی آن در قسمت‌های مختلف جلوه خاصی به غار بخشیده است. وجود قندیل‌های بلند و جذاب در بخش‌های مختلف این غار واقعا حیرت‌انگیز بوده و چگونگی ایجاد آن ممکن است ساعت‌ها شما را به فکر فرو ببرد.

غار علیصدر دارای دو مسیر خشک و آبی است که طی کردن هر کدام از آن‌ها به نوع خود لذت‌بخش است. در ابتدا که وارد غار می‌شوید، باید از پله‌های متعددی پایین رفته و در فضای داخلی غار قدم بزنید. زیبایی سنگ‌ها و فضای داخلی غار قطعا حیرت هر بینننده‌ای را برمی‌انگیزد و شما را در عمق افکارتان غرق می‌کند.

پس از قدم زدن و عبور از مسیر خشکی، با پوشیدن جلیقه نجات و به همراه یک راهنما وارد قایق می‌شوید، تا به طور کامل از قسمت‌های آبی این غار دیدن کنید. فرد راهنما به طور کامل درباره بخش‌های مختلف غار و قدمت آن‌ها به شما توضیح داده و اسامی سنگ‌های مختلف موجود در قسمت سقف غار را به شما معرفی خواهد کرد. بد نیست بدانید که سنگ هر بخش از غار شبیه به یک چیز است، به عنوان مثال، سنگ برخی قسمت‌ها مشابه مروارید، اژدها و پرنده است.

شما در هر گوشه از غار علیصدر معجزه‌ای از طبیعت را مشاهده کرده و بیش از پیش عظمت خداوند را درک خواهید کرد. مطمئن باشید قایق‌سواری در این غار شگفت‌انگیز، لحظات فوق‌العاده ناب و درجه یکی را برای شما رقم خواهد زد و تجربه یک حس فراموش‌نشدنی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

سعی کنید زمانی که درون قایق نشسته‌اید، همه بخش‌های غار را به دقت با چشمان خود رصد کرده تا هیچ صحنه‌ای از مقابل چشمانتان محو نشود و در عین حال به صحبت‌های راهنما هم گوش دهید تا اطلاعات بیشتری درباره غار به دست آورید. توصیه ما به شما این است که به هنگام ورود به این غار حتما لباس گرم بپوشید

eefb0ffa-62ee-4e99-b0e1-c81b356f2f4f

بعداز سیر و گردش در داخل غار علیصدر می‌توانید شب را در هتل‌ها و ویلاهای اقامتی متعددی بمانید که در این منطقه وجود دارند. هتل جهانگردی علیصدر و مهمان‌سرای جهانگردی غار علیصدر از جمله آن‌ها است که هر دو در روستای علیصدر و در نزدیکی غار واقع شده‌اند.

اگر هم اهل چادر زدن هستید، می‌توانید چادرتان را در فضای سبز اطراف ورودی غار برپا کنید و از شب مانی در جوار این غار تماشایی لذت ببرید.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81964

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.