• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2

ساختار زمین شناسی ایران ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد

  • کد خبر : 75964
  • 01 تیر 1401 - 23:26
ساختار زمین شناسی ایران ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد
بام نیوز: مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ایران به دلیل داشتن ساختار زمین‌شناسی خاص و منحصربه‌فرد، ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد و توسعه این بخش می‌تواند در حفاظت از سرزمین و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی نقش بسیار مهمی ایفا کند.

به گزارش بام نیوز، زمین گردشگری (ژئوتوریسم / Geotourism) نوعی از گردشگری طبیعی بر پایه دانش زمین شناسی است؛ برای یک ژئوتوریست، هدف صرفا کوهنوردی یا تپه نوردی نیست و سفر به این گونه مکان‌ها برای شناخت و مطالعه خود پدیده اعم از کوه، تپه و دره و چگونگی پیدایش و ساختار آن است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد پدیده های ژئوتوریسمی، اسرار آمیز و پیچیده بودن مباحث مرتبط با زمین برای علاقه مندان به این حوزه است.
اکنون سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی از تشکیل میز تخصصی زمین-گردشگری (ژئوتوریسم) در این وزارتخانه خبر داده است.
او معتقد است: ایران به دلیل داشتن ساختار زمین‌شناسی خاص و منحصربه‌فرد، ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد و توسعه این بخش می‌تواند در حفاظت از سرزمین و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی نقش بسیار مهمی ایفا کند.
به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، شناسایی مقاصد زمین-گردشگری یا ژئوتوریسمی، موضوعات مربوط به ژئوپارک‌ها و راهکارهایی جهت ثبت آن در شبکه‌های بین‎المللی، توسعه و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های مرتبط با ژئوتوریسم، آموزش و منابع انسانی متخصص در بخش گردشگری از جمله مواردی است که ضرورت دارد گروه‌های ذینفع در خصوص آن به بحث و تبادل نظر بپردازند تا این بخش از ظرفیت‌های مهم صنعت گردشگری در مسیر پایدار مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
فاطمی با اشاره به برگزاری اولین جلسه هم‌اندیشی زمین-گردشگری یا ژئوتوریسم با مشارکت اساتید و صاحبنظران به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون تدوین نقشه راه این حوزه، یادآور شد: توجه به رویکرد حفاظتی و توسعه پایدار در رونق ژئوتوریسم، سازو کار مربوط به برنامه‌ریزی جهت آموزش، توانمندسازی جامعه محلی، تامین زیرساخت‌های لازم، تبلیغات، معرفی و جذب ژئوتوریست‌ها و نیز تهیه طرح‌های جامع و برنامه اقدام در خصوص موضوع، تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی اظهار داشت: طرح موضوع زمین-گردشگری به عنوان مقصدی نوپا در کمیته ملی طبیعت‌گردی، تامین نیازهای اصلی مقاصد ژئوتوریسمی متناسب با توسعه پایدار گردشگری و انجام اقدامات حمایتی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای پیشبرد این موضوع نیز بخش دیگری از مباحث مطروحه در این نشست بوده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=75964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.