• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24592
2

سرشماری زمستانه حیات وحش قمصر و برزک انجام شد

  • کد خبر : 82266
  • 21 دی 1401 - 21:21
سرشماری زمستانه حیات وحش قمصر و برزک انجام شد
بام: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان از انجام سرشماری زمستانه گونه‌های شاخص جمعیت حیات وحش منطقه حفاظت شده قمصر و برزک با مشارکت تشکل‌های زیست محیطی و کوهنوردان خبر داد.

الهیار دولتخواه در گفت‌وگو با بام ، اظهار کرد: اجرای این طرح با حضور هشت تیم سیار و هشت تیم ثابت به‌صورت مشاهده مستقیم انجام شد که به علت پوشش برف با سرشماری نیمی از منطقه، ۷۵۰ گونه کل، قوچ و بز و میش شناسایی شد.

وی افزود: سرشماری حیات وحش، با هدف برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های تحت حفاظت، تعیین ترکیب جنسی گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه، اطلاع از زاد و ولد حیات‌ وحش و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل انجام می‌شود.

دولتخواه تصریح کرد: تیم‌های سرشمار در مسیرهای مشخص در زیستگاه‌ها گونه‌ها جانوری حرکت کرده و گونه‌های مشاهده شده را در فرم‌های مربوط ثبت می‌کنند و اطلاعات حاصل پس از تجزیه و تحلیل برای برنامه‌ریزی و حفاظت گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان گفت: منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، یکی از مناطق مستعد و بزرگ استان اصفهان است که با ۶۰ هزار هکتار وسعت در جنوب غربی شهرستان کاشان و در گستره جغرافیای شهرهای برزک، قمصر، کامو و جوشقان قالی واقع شده است.

وی افزود: بیشترین وسعت منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، کوهستانی است که این شرایط برای محیط زیست بسیار مهم و با ارزش است، اما امکانات سخت افزاری، یگان خودرویی و نیروی انسانی آن نیز باید تقویت شود تا به وضعیت مطلوب برسد.

دولتخواه اظهار کرد: گونه‌های جانوری شاخص این منطقه شامل کَل، بز،  قوچ و میش است، اما گربه وحشی، گربه پالاس، کفتار، گرگ، روباه، پایکا، انواع جوندگان و خزندگان، انواع پرندگان ازجمله کبک، تیهو، بلدرچین، کوکر شکم سیاه، عقاب صحرایی و… نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: جلب مشارکت مردم در قالب جوامع محلی، دوستداران محیط زیست و تشکل‌های زیست محیطی و آموزش آنها، از جمله برنامه‌هایی است که برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه اجرا شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان، تصریح کرد: جانوران با دیدن انسان، نوزاد خود را رها کرده و فرار می‌کنند و برخی از شهروندان با هدف کمک به آنها، بره‌ها را جدا می‌کنند. بنابراین به شهروندان سفارش می‌کنیم که هنگام حضور در طبیعت به ویژه در زمان زادآوری جانوران، به آنها نزدیک نشوند.

سرشماری زمستانه منطقه حفاظت شده قمصر و برزک با حضور معاون، کارشناسان و یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان اصفهان و شهرستان‌های مجاور، تشکل‌های زیست محیطی، کوهنوردان و برخی از اصحاب رسانه انجام شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=82266

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.