• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

شناسایی ۴۲ غار در همدان/ طرح مطالعاتی جامع غارهای استان در حال تدوین است

  • کد خبر : 56930
  • 12 مهر 1400 - 20:41
شناسایی ۴۲ غار در همدان/ طرح مطالعاتی جامع غارهای استان در حال تدوین است
بام نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در استان همدان ۴۲ دهنه غار شناسایی شده است، گفت: از این تعداد غارها بیش از۱۰ دهنه غار در مناطق حفاظت شده شرا، ملوسان، لشگردر و خانگرمز واقع شده و طرح مطالعاتی جامع غارهای استان همدان در حال تدوین است.

محسن جعفری‌نژادبسطامی در گفت‌وگو با خبرنگر بام نیوز، ادامه داد: به استناد ماده ۹ آئین نامه مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارهای کشور، مسئولیت حفاظت و نگهداری از غارهای موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و تابع قوانین و ضوابط حاکم بر این مناطق است و در خارج از این مناطق نیز بر عهده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در مورد غارها مغفول مانده، عدم انجام ارزش‌گذاری محیط زیستی این بوم سازگان ارزشمند است، علاوه بر این، غارها می‌توانند به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری برای کشورها در صنعت توریسم، نقش قابل توجهی در درآمدزایی ایفا کنند.

جعفری‌نژادبسطامی بیان اضافه کرد: رعایت قوانین، مقررات و استانداردهای حفاظتی و محیط زیستی، شرط اصلی بهره‌برداری پایدار از منابع ارزشمند غارها است زیرا غارها، جزو ذخایر طبیعی هر کشوری محسوب می‌شوند و باید مورد حفاظت قرار گیرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از مهمترین غارهای بکر استان همدان غار سراب است که در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است، افزود: لازم است تمام تلاش مسئولان امر به این موضوع معطوف شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های اکولوژیکی کشور، با برنامه‌ریزی علمی و دقیق بهره‌برداری خردمندانه کنیم.

وی اظهار کرد: از این رو به منظور شناسایی غارهای مکشوفه و تهیه بانک اطلاعاتی جامع غارهای استان و دستیابی به یافته‌ها و شناخت گونه‌های غار و منابع زیستی و دیرینه شناسی آنها، نیازمند همکاری تیم‌های متخصص گروه‌های کوهنوردی، زمین شناسی و … هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات استانی، اعتباری برای طرح مطالعه جامع غارهای استان به تصویب رسیده است که با تخصیص اعتبار مورد نظر در سال جاری، مشاور ذی‌صلاح انتخاب و کار مطالعاتی آغاز شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=56930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.