• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
0

صعود قله یخچال (۳۵۸۰ متر)

  • کد خبر : 26711
  • 28 بهمن 1399 - 19:34
صعود قله یخچال (۳۵۸۰ متر)
صعود قله یخچال (3580 متر)

سرپرست برنامه: اکرم ترکی
مربی: اسماعیل حاجیان
سرقدم: عبدال کریمی
مسئول فنی: رضا بیژنی
تاریخ اجرا: ۲۸و ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
مدت برنامه: ۲ روزه
تصویربردار: رسول درویشون‌نژاد
گزارش‌نویس:‌ سیمین دانش
تعداد افراد شرکت‌کننده: ۱۶ نفر
ارتفاع شروع: ۲۰۶۰ متر از روستای دره مراد بیگ
مدت صعود: ۶:۴۵ دقیقه
مدت بازگشت: ۴:۴۰ دقیقه
مسافت پیموده شده: ۲۱/۶ کیلومتر
جهت مسیر پیمایش: حرکت از جنوب غربی شهر همدان.
فاصله از شهر اصفهان: ۵۱۸ کیلومتر از میدان جمهوری اصفهان تا دره مراد بیگ.
مسیر از اصفهان به سمت مورچه‌خورت،  میمه، دلیجان، ساوه، همدان و دره مراد بیگ است.
وضعیت آب در منطقه: در طول مسیر دو رودخانه و چشمه‌های بسیاری وجود دارد، با این حال آب‌های جاری در منطقه به دلیل چرای دام‌ها کاملاً قابل اطمینان نیستند و بهتر است از برای تأمین منابع آب از سرچشمه‌ها استفاده شود.
آنتن‌دهی موبایل در مسیر: به دلیل وجود آنتن مخابراتی که در نزدیکی جان‌پناه نصب شده است در بیشتر طول مسیر آنتن‌دهی موبایل وجود دارد.
وجود پناهگاه یا جان‌پناه: در مسیر این قله دو جان‌پناه و یک پناهگاه بسیار مجهز در ارتفاع ۳۲۰۶ متری وجود دارد.
بهترین زمان صعود: اردیبهشت‌ ماه، با این حال از اواسط بهار تا اواسط مهر ماه قابل دسترس است.
سطح برنامه: ۳/۵ از ۵٫

مشخصات قله:
قله يخچال همدان که به قله یخچال صاحب‌الزمان نیز معروف است؛ با ارتفاع ۳۵۸۰ متر يکي از کوه هاي معروف استان همدان و بلندترين قله رشته کوه الوند به شمار مي رود که در قسمت جنوبي سلسله جبال رشته کوه الوند همدان قرار دارد. الوند تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب‌شرقی تا جنوب‌غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط‌الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می‌رسد و دارای ۶ قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه‌قاضی ـ یخچال ـ کمرلرزان ـ الوند ـ کلاغ‌لان ـ دائم‌برف و قزل‌ارسلان می‌باشد.

قله یخچال از شمال به قله ۳۴۱۳ متری تاریک دره، از سمت جنوب غربی به قله اردک مردک به ارتفاع ۳۴۸۶ متر، از سمت شرق به قله ۲۹۸۵ متری تخت رستم و از سمت جنوب به قلل شاه نشین بزرگ و کلاه قاضی محدود می شود و آبادی خاکو در قسمت شرقی آن قرار دارد.

تابش خورشید به این قله به صورت مایل است به همین دلیل برف های این قله دیرتر ذوب می‌شود و به آن یخچال نیز اطلاق می‌شود. اولین برف پاییزی این کوه را سفیدپوش می‌کند و حتی در تابستان نیز دارای هوای بسیار سردی است. زمستان قله یخچال سرد و طوفانی و در زیر قله عبور از امتداد نقاب برفی مشهور آن به دلیل ریزش بهمن خطرناک می باشد. بهترین زمان صعود به قله یخچال اواخر اردیبهشت می باشد. بیشترین آب ورودی به سد اکباتان همدان از طریق همین قله تأمین می‌شود. از آب شدن برف‌ها و آب چشمه‌های فراوان در این دره رود الوسجرد تشکیل شده‌است.

راه صعود به این قله، از دره مرادبیگ به چشمه سنگ‌سفید، هزار پیچ و سپس یخچال است. فاصله این قله از شهر همدان ۱۷ کیلومتر می‌باشد.

دره مرادبیگ بزرگ‌ترین دره کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند مانند دره ماوشان‌رود (نام دیگر دره امامزاده کوه) و دره گنجنامه که در مسیر راه‌های باستانی قرار داشتند، در منطقه بسته‌ای قرار دارد و آمد ‌و ‌شد در آن بسیار اندک بوده‌ است. تنها راه ارتباطی آن راه مالروی انتهای دره است که از طریق دره چشمه فرشه (فرشته) در فصول خشک سال با روستای پشت کوه (یال غربی الوند) امکان مراوده دارد. آثار یک روستای قدیمی در غرب این دره، در یکی دو کیلومتری روستای دره مرادبیگ به چشم می‌خورد.

شرح برنامه:

پنجشنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۰ دقیقه به اتفاق ۱۶ نفر از همنوردان باشگاه دنا اصفهان به وسیله یک دستگاه مینی‌بوس از میدان جمهوری اصفهان به سمت جاده میمه، ساوه و از آنجا به سمت همدان راهی شدیم. صبح روز پنجشنبه، ساعت ۶:۳۰ دقیقه به ورودی دره مراد بیگ در جنوب شهر همدان رسیدیم. پس از سبک کردن کوله‌ها و برداشتن اقلام مناسب برای یک برنامه یک روزه ساعت ۷ صبح از آنجا حرکت خود را از دره مراد بیگ آغاز نمودیم.

دره مراد بیگ شامل کوچه‌باغ‌های بسیار زیبایی است که از هر طرف شاخه‌های پر بار درختان میوه از دیواره‌های باغ‌ها به بیرون سرازیر شده است. در جنوب روستا (سمت چپ) روستای کوچک سیلوار واقع شده است که راه عبور آن از روستای دره مراد بیگ می‌باشد. رودخانه‌ای که از چشمه فرشه (فرشته) سرچشمه می‌گیرد از جنوب روستا می‌گذرد و خانه‌های روستا در کنار آن قرار دارند. در روستای مراد بیگ به یک دوراهی رسیدیم که برای رفتن به قله یخچال باید راه اصلی سمت راست را در پیش گرفت. راه سمت چپ به روستای سیلوار می‌رسد.

قله یخچال- دره مراد بیگقله یخچال- دره مراد بیگ

با یک ساعت و نیم پیمایش در میان کوچه‌ها به محلی با چند اتاقک و آغلی سنگی رسیدیم که به خانه ییلاقی معروف است. در آنجا از عرض رودخانه گذشته و برای صرف صبحانه توقفی نیم ساعته داشتیم. دره سمت راست، مسیر صعود به قله یخچال و دره سمت چپ به سوی قله کمر لرزان امتداد دارد.

قله یخچال- خانه ییلاقی

پس از صرف صبحانه از دره سمت راست با شیب ملایم به سمت قله حرکت کردیم. در طول راه از مناظر دل‌انگیز، بوته‌زارها و سبزه‌زار گذر کرده و با صدای رود جاری در دره همراه شدیم. پس از دو ساعت پیمایش و در ساعت ۱۱:۳۰ به اولین جان‌پناه رسیدیم. این جان‌پناه سازه‌ای فلزی دارد و به عنوان یادبودی برای کوهنورد فقید، مهندس محمد حسین ایزدی ساخته شده است.

گروه راه را از دامنه سمت راست دره و از مسیر پر پیچ و خم و با شیب زیاد به سوی پناهگاه ادامه داد. در میانه راه یکی از همنوردان به علت خستگی بسیار از ادامه مسیر منصرف شد، پس قرار بر آن شد تحت نظارت مربی به جان‌پناه باز گردد و تا زمان بازگشت گروه از قله در آنجا استراحت کند. مابقی گروه حرکت خود را از سر گرفته و ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه به پناهگاه رسیدیم.
قله یخچالقله یخچالقله یخچال- پناهگاهقله یخچال

پناهگاه قله یخچال در سال ۱۳۸۳ و در ارتفاع ۳۲۰۶ متری واقع شده است. چراغ های نصب شده در اطراف پناهگاه و میله های نشانگر که با شب‌رنگ مشخص شده‌اند در صعودهای برفی و شب‌ها راهنمای بسیار خوبی برای راهیابی به پناهگاه و شناخت مسیر در تاریکی یا شرایط نا مناسب جوی است.این پناهگاه برای اقامت کوهنوردان در تمام طول سال بسیار مجهز بوده و در فصول سرد گنجایش ۵۰ نفر و در فصول گرم تا ۸۰ نفر را در خود جا میدهد. دور تا دور پناهگاه سکوهای سیمانی پهن وجود دارد که محل مناسبی برای چادر زدن است.

در استراحت ۴۰ دقیقه‌ای که در پناهگاه داشتیم از چشمه بسیار زلالی که در پناهگاه وجود دارد آبی به صورت زده و از مناظر اطراف و چشم‌انداز شهر همدان در پناهگاه لذت بردیم. ساعت ۱۳:۲۰ حرکت به سمت قله را از پاکوب محکم کنار پناهگاه در پیش گرفتیم و در ساعت ۱۵ بر فراز قله یخچال قدم نهادیم. پس از گرفتن چند عکس یادگاری و برگزاری مراسم قله مسیر بازگشت را در ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه در پیش گرفته و از راه رفته به پناهگاه بازگشتیم.

۴۰ دقیقه بعد در پناهگاه نهار را در کنار همنوردان صرف کردیم و ساعت ۱۷ راهی پایین شدیم. در میان راه همنورد عزیزمان نیز به ما ملحق شد و مجدداً با گذر از کوچه‌باغ‌های روستای مراد بیگ در ساعت ۲۱ به مینی‌بوس رسیدیم. برای اسکان در شهر همدان به پارک «مردم» رفته و چادرهای خود را برپا کردیم، شامی خوردیم و ساعت ۲۳ خاموشی اعلام شد.

جمعه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
صبح ساعت ۷:۳۰ دقیقه بیدار شده و صبحانه خوردیم. چادرهای خود را جمع کرده و ساعت ۹:۱۵ دقیقه برای جلسه انتقاد و پیشنهاد دورهم جمع شدیم. پس از جلسه همگی به منظور بازدید از شهر همدان به سمت گنجنامه حرکت کردیم. در آنجا نیز از مناظر زیبای آبشار و کتیبه‌های باستانی گنج‌نامه دیدن کرده و نهار را همانجا صرف کردیم و ساعت ۱۴ همگی سوار بر مینی‌بوس راهی اصفهان شدیم. در انتها ساعت ۲۲:۳۰ در میدان جمهوری اصفهان با دلی سرشار از شادی و رضایت همدیگر تا دیداری دیگر بدرود گفتیم.
گنجنامه- همدانگنجنامه- همدان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26711

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.