• امروز : چهارشنبه, ۱۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 6 March - 2024
کل اخبار 24600
0

ضرورت انس بیشتر با حیات‌وحش در برف و یخبندان

  • کد خبر : 82352
  • 23 دی 1401 - 15:33
ضرورت انس بیشتر با حیات‌وحش در برف و یخبندان
بام: کاهش محسوس دما و ثبت سرمای منفی ۱۰ درجه در مناطق ییلاقی گلستان ، احتمال حضور حیات وحش در مناطق پایین دست و روستاهای حاشیه جنگل را افزایش داده که حفاظت از آنها علاوه بر هوشیاری محیط‌بانان به همراهی و مهربانی مردم با این مخلوقات زیبای خداوند نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار بام، ورود سامانه سرد به گلستان در روزهای گذشته و بارش برف و باران علاوه بر مردم، زندگی زیستمندان و حیات وحش استان را هم تحت تاثیر قرار داد.

بارش سنگین برف در ارتفاعات ، سرمای فراوان ، یخ‌زدن روان‌آب‌ها و رودها و مهمتر از همه کمبود غذا سبب می‌شود شماری از گونه‌های جانوری زیستگاه‌های دشتی، جنگلی و کوهستانی از جمله آهو، خرس، پلنگ، گراز، روباه ، گرگ و مرال یا پرندگانی مانند قرقاول برای یافتن غذا از ارتفاعات به مناطق پایین دست و محدوده روستاهای حاشیه زیستگاه های واقع در دامنه جنوبی استان بیایند.

هر چند نهادهای متولی در حوزه حیات وحش و محیط زیست برنامه‌های حفاظتی و مراقبتی ویژه‌ای در این شرایط اجرا کرده و برای نزدیک‌شدن وحوش به نواحی مسکونی، برنامه‌های گشت و پایش ترسیم می‌کنند اما حفاظت و صیانت از این زیستمندان بدون اهتمام آحاد مردم و ساکنین واقع در مناطق پیرامونی زیستگاه‌های حیات وحش دشوار و در برخی موارد غیرممکن است.

هر چند گرسنگی و سرما یکی از چالش‌های اصلی حیات وحش در شرایط آب و هوایی بسیار سرد این روزهای اخیر گلستان تلقی می‌شود اما دغدغه‌ای بنام شکار غیرمجاز هم بیشترین آسیب را به حیات وحش می‌زند.

کل و بزها، قوچ ومیش‌ها ، شوکاها و مرال‌ها به ناچار به مناطق پایین دست نزدیک می‌شوند و شکارچیان غیرمجاز سلاح به دوش و دوربین به چشم رد پای این حیوانات را دنبال می‌کنند تا با سرب داغ حیات وحش را نابود و طبیعت را از زیبایی خالی کنند.

پیشتر محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به ایرنا گفته بود : در نتیجه کمبود نیروی تخصصی محیط‌بانی، رسیدگی به عرصه های زیستی استان دشوار شده و هر محیط‌بان، مسوولیت حراست از ۱۸ هزار هکتار عرصه زیستی و جنگلی را بر عهده دارد در حالی که میانگین جهانی این رقم هر ۱۲ هزار هکتار برای یک محیط‌بان است.

هر چند در شرایط عادی هم حفاظت و صیانت از زیستمندان گلستان کاری سخت و دشوار است اما این دشواری برای محیط بانان در شرایط نامساعد جوی بیشتر می‌شود.

کوهستانی و صخره‌ای بودن زیستگاه‌ها ، ارتفاع زیاد برف و سرمای زیاد کار صیانت از حیات وحش را بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است.

با وجود همه مشقت‌ها، محیط‌بانان همه تلاش خود را برای محافظت از حیات وحش و طبیعت گلستان به کار می گیرند اما تجهیزات آنها همیشه از شکارچیان کمتر است و همین هم کار را سخت می‌کند.

با وجود همه اهتمام متولیان حیات وحش، برخورداری از گونه‌های شاخص و تنوع زیستی بالا، در گلستان چنان است که حفاظت از این گونه‌ها به همکاری مردم و دوستداران محیط زیست نیاز مبرم دارد

رحیم حاجی‌مراد از محیطبانان باسابقه گلستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : در فصول سرد سال به ویژه در زمستان، حیات وحش برای یافتن غذا با مشکل مواجه می‌شوند بنابراین برای یافتن غذا به حاشیه سکونتگاه ها و روستاها نزدیک شده و به این مناطق پناه می‌آورند.

این محیط‌بان بازنشسته از مردم خواست در این شرایط که از تعرض و اذیت و آزار حیات وحشی که به مناطق پایین دست آمده‌اند خودداری کنند و در صورت ماندگاری و هرگونه رفتار غیرعادی بلافاصله مراتب را به ادارات محیط زیست اطلاع دهند و با رعایت جوانب احتیاطی، حافظ جان آنها باشند.

وی در خصوص علت بروز تعارضات بین انسان و حیات وحش هم گفت : نظر به پیشروی و توسعه سکونتگاه‌ها در مناطق همجوار با زیستگاه‌های حیات وحش و همچنین تخریب زیستگاه‌ها و تغییر کاربری باغات ، تعارض بین حیات وحش و انسان افزایش یافته است.

حاجی‌مراد افزود: برای کاهش این تعارضات اقداماتی همچون مدیریت صحیح پسماندها ، حصارکشی مناسب اماکن مسکونی و ایمن سازی محل های نگهداری دامها ضروری است.

وی گفت : آزار حیوانات بی دفاعی که در این سرما به ما پناه آورده اند، گناه است و از شهروندان و به ویژه روستاییان انتظار می‌رود در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش آسیب دیده در روستا و یا هر گونه تخلفات مبنی شکار یا زنده گیری حیات وحش، مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان و یا واحدهای محیط بانی اطلاع داده و از تغذیه و علوفه دهی به حیات وحش خودداری کنند.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع دارای مناطق جنگلی و کوهستانی استان بوده و در زیستگاه های طبیعی آن گونه های مختلف جانوری و حیات وحش وجود دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=82352

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.