• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24573
2

طرح گردشگری کشاورزی در استان فارس کلید خورد

  • کد خبر : 7764
  • 03 آذر 1399 - 5:35
طرح گردشگری کشاورزی در استان فارس کلید خورد
بام نیوز: اعطای دو مجوز به طرح‌های گردشگری کشاورزی در استان فارس طی یک ماه گذشته، امیدها را برای بهره‌مندی بیشتر از اقلیم طبیعی این استان و نیز توسعه زیرساخت‌های روستایی فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز، گردشگری کشاورزی یا اگری‌توریسم (agri-tourism) از گونه‌های تازه گردشگری است که طرفدارانی نیز یافته است و به‌ویژه برای آشنایی افراد با نحوه زندگی در روستا و طبیعت و همچنین کارآفرینان حوزه کشاورزی با ارزش به‌شمار می‌رود.

از آنجا که زندگی شهرنشینی امروز، سبک قالب زیست انسان‌هاست، شیوه زندگی کشاورزان یا روستاییان چندان شناخته شده نیست.

با افزایش مصرف‌گرایی در شهرها، عموم مردم از چگونگی تهیه و تولید مواد غذایی بی‌اطلاع‌اند؛ اما توسعه گردشگری کشاورزی می‌تواند راهکاری برای پرطرفدار شدن استفاده از محصولات ارگانیک یا طبیعی باشد.

در این نوع گردشگری، مزرعه، مرتع یا هر محل طبیعی دیگر، محل حضور برای گردشگران به‌منظور بهره‌مندی از فعالیت‌های تفریحی در فضای باز، آموزش، خرید یا حتی سکونت آزاد است.

در ایران گردشگران خارجی برای آشنایی با کاشت محصولاتی همچون زعفران یا زندگی در خانه های روستایی به روستاها سفر می‌کنند و از این منظر به رشد بوم‌گردی نیز کمک خواهند کرد.

تاکنون کشورهایی همچون مالزی، چین و هند در این زمینه اقدام کرده‌اند و با صدور مجوز فعالیت گردشگری در ایران، کشاورزانی که می‌خواهند از زمین یا باغ‌های خود در حوزه گردشگری نیز بهره‌برداری کنند، می‌توانند با هماهنگی ادارات کل میراث فرهنگی و گردشگری اعلام آمادگی کنند.

در استان فارس طی یک ماه گذشته تاکنون دو مجموعه به این طرح پیوسته‌اند.

معاون گردشگری فارس، ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۹ از  نخستین طرح گردشگری کشاورزی استان فارس با نام دلارام واقع در روستای سجل‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان خرامه در ۷۵ کیلومتری شرق شیراز بهره‌برداری کرد.

سید موید محسن‌نژاد در معرفی این پروژه گفت: این طرح با مساحت بیش از ۱۶ و نیم هکتار و با میزان سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۸۰۰ میلیارد ریال آماده فعالیت در حوزه گردشگری کشاورزی است.

وی افزود: جایگاه نمونه پرورش بز شیری فرانسوی با ظرفیت هزار رأس، پرورش بز شیری آلپاین تلاقی با ظرفیت ۵۰۰ رأس، پرورش شتر شیری، کارخانه بسته‌بندی شیر و پنیر بز و  پرورش پولت تخم‌گذار با ظرفیت ۷۵ هزار قطعه و همچنین مرکز ذخیره ژنی توران تیهو به‌عنوان مرکز مهارت‌آموزی در بخش نظام‌مهندسی کشاورزی از جمله فعالیت‌های این مرکز گردشگری کشاورزی است.

در گامی دیگر، امروز دوشنبه سوم آذرماه، دومین پروانه طرح گردشگری کشاورزی در شهرستان مُهر در ۳۳۴ کیومتری جنوب شیراز صادر شد.

محسن‌نژاد اظهار کرد: دومین طرح گردشگری کشاورزی استان فارس با نام “کشت و صنعت امید” واقع در شهر خوزی از توابع شهرستان مُهر در جنوب فارس به بهره‌برداری رسیده است.

او ادامه داد: این طرح شامل ۳۹ هزار مترمربع گلخانه کشت صیفی‌، مزرعه فلفل رنگی برای صادرات به کشور روسیه با اشتغال‌زایی ۳۰ نفر، ۱۰ هکتار مرکبات شامل لیموترش لیموشیرین، گریپ‌فروت و نارنگی با اشتغال‌زایی پنج نفر، ۲۵۰۰ اصله درخت، ۱۰۰۰ نخل شامل ارقام شاهانی، پیارم، کبکاب با اشتغال‌زایی دو نفر، ۶۵۰ درخت کنار، چهار هکتار گل نرگس و هشت هکتار کاکتوس با اشتغال‌زایی سه نفر است.

معاون گردشگری استان فارس به اقلیم چهارفصل فارس و جاذبه‌های فراوان این استان اشاره کرد و ابن موهبت را فرصتی کم‌نظیر برای گردشگری کشاورزی دانست.

گردشگری کشاورزی خواهد توانست معیشت کشاورزان را بهبود بخشد و در توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق و منافع قانونی فعالان بخش گردشگری کشاورزی، استفاده از ظرفیت آنها درراستای پیشبرد اهداف گردشگری, نظارت بر فعالیت و عملکرد آنها، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستاییان موثر افتد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7764
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.