• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24601
2

عامل آتش‌سوزی ‌سالوک خراسان شمالی شناسایی شد

  • کد خبر : 3313
  • 03 آبان 1399 - 8:41
عامل آتش‌سوزی ‌سالوک خراسان شمالی شناسایی شد
بام نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یکی از افراد که احتمال می‌رود عامل اصلی وقوع آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات سالوک شهرستان اسفراین باشد، شناسایی شده است.

مهدی اله پور به خبرنگاربام،اظهار داشت: این فرد، برای برداشت زرشک کوهی به ارتفاعات سالوک رفته بود که پس از ایجاد آتش آن را خاموش نکرده بود.

وی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، گستره آتش‌سوزی در عرصه‌های پارک ملی سالوک اسفراین ۵۰ هکتار است اما بررسی دقیق تر از وسعت و میزان خسارت وارد شده، در دست بررسی است و بزودی اعلام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: پوشش‌ گیاهی این منطقه عمدتا گون است اما درختان با ارزش ارس هم در این آتش سوزی، طعمه شده و سوخته است.

وی در باره شعله‌ور شدن آتش در سالوک گفت: به علت وزش باد، آتش زیر خاکستر و بقایای آتش، به صورت پراکنده دوباره شعله ور می شود از این رو کوهنوردان و نیروها در منطقه حضور دارند تا آتش را مهار کنند.

وی گفت: ممکن است آتش در نقاط پراکنده، از سرگرفته شود بنابراین حضور نیروها همچنان الزامی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از دامداران، عشایر و طبیعت گردان انتظار می رود از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری و در صورت نیاز، پیش از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان پیدا کنند.

امداد کوهنوردان

نایب رییس هیات کوهنوردی خراسان شمالی هم با بیان اینکه ۶۰ نفر از کوهنوردان استان در مهار آتش مشارکت کردند گفت: اکنون هم ۱۰ نفر از این افراد در منقطقه حضور دارند تا نسبت به خاموش کردن آتش ها که به علت وزش باد به صورت پراکنده شعله می کشد، اقدام کنند.

مهدی مودتی با بیان اینکه ۱۵ نفر دیگر از کوهنوردان هم بزودی در منطقه حضور می یابند اظهار داشت: آتش در شب حادثه مهار شد اما اکنون هم در مناطقی با وزش باد، سر بر می آورد از این رو حضور افراد برای پیشگیری از توسعه آتش، ضروری است.

بخش از شمال غربی پارک ملی سالوک اسفراین، صبح سه شنبه دچار آتش سوزی شد که این آتش، بامداد روز چهارشنبه توسط عوامل محیط زیست، منابع طبیعی، کوهنوردان و نیروهای محلی از اسفراین و شهرستان های همجوار مهار شد.

گون، کتیرا، ارس، زرشک کوهی و سیاه تلو از جمله گونه های گیاهی در منطقه سالوک است.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

قسمت شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، پازن و بز در کوهستان ها، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکارممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=3313

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.