• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24569
3

غارهایی طبیعی که نیازمند حفاظت عمومی هستند

  • کد خبر : 79189
  • 25 مهر 1401 - 20:48
غارهایی طبیعی که نیازمند حفاظت عمومی هستند

به گزارش پایگاه خبری بام، از جمله این غارها که رویکرد گردشگری دارد، غار پیرغار در روستای ده‌چشمه شهرستان فارسان است و در روزهای تعطیل و تابستان با استقبال گردشگران سایر نقاط استان یا کشور روبرو می‌شود. در منطقه پیرغار آبشاری به همین نام وجود دارد که یکی از جاذبه‌های دیدنی در این منطقه به […]

به گزارش پایگاه خبری بام، از جمله این غارها که رویکرد گردشگری دارد، غار پیرغار در روستای ده‌چشمه شهرستان فارسان است و در روزهای تعطیل و تابستان با استقبال گردشگران سایر نقاط استان یا کشور روبرو می‌شود.

در منطقه پیرغار آبشاری به همین نام وجود دارد که یکی از جاذبه‌های دیدنی در این منطقه به شمار می‌رود و از دیدنی‌ترین آبشارهای فصلی ایران است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف آن، نسبت به استان‌های دیگر مدت زمان بیشتری جاری و در محیط طبیعی شگفت انگیزی واقع شده است.

این آبشار نام خود را از غاری آهکی و ناشناخته به نام پیرغار گرفته است. این غار آهکی با طول عمر طولانی در بین مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. بر روی قسمتی از کوه پایه رشته کوه زاگرس کتیبه‌ای به زبان فارسی حکاکی شده است. این کتیبه‌ها مربوط به دوران قاجاریه و عصر مظفری ‌است.

کتیبه‌ها در چهار قسمت مجزا بر صخره‌ها و به ترتیب زمان وقایع از راست به چپ حجاری شده‌اند. کتیبه سوم در حد فاصل و زیر ۲ کتیبه ابتدایی قرار گرفته است که خود شامل دو بخش مجزاست. نوع خط کتیبه‌ها نستعلیق که گاه با شکسته آمیخته شده است. کتیبه پیرغار در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار یخی چما در شهرستان کوهرنگ نیز یکی دیگر از غارهای شناخته شده ایران در چهارمحال و بختیاری است که از قطب‌های مهم گردشگری استان به حساب می‌آید هر چند به دلیل تغییر اقلیمی و آب و هوایی و ذوب شدن یخچال‌های دائمی یکی دوبار نیز ریزش جزیی داشته است.

به غیر از این ۲ غار منحصربه فرد، برخی از غارهای ناشناخته‌ای وجود دارد که به گفته کوهنوردان و غارنوردان نیازمند حفاظت است چرا که برخی این غارها بر اثر ورود انسان یا بر اثر حوادث طبیعی در حال تخریب هستند.

به گفته برخی از غارنوردان، در برخی از روزهای تعطیل زباله‌هایی از سوی افراد در دهانه غارها به جا می‌ماند که باعث می‌شود جلوه نازیبا از غارها به نمایان شود.

این افراد بر توجه بیشتر غارهایی که دسترسی عمومی به آنها بیشتر است شده اند و غارها را از جمله سرمایه‌های طبیعی استان می‌دانند.

به گفته کارشناسان، تاکنون ۶۲ دهانه غار طبیعی در این استان شناسایی و ثبت شده است که برخی آنها شاخص و مناطق گردشگری نیز محسوب می‌شود که بیشتر کوه‌ها و تپه‌های موجود در این استان آهکی است، از این‌رو غارهای زیبا و منحصر به فردی در استان به وجود آمده است.

غارهای آقا سید عیسی، زردکوه، جهانبین، حمزه علی، غار زنده به گور در بازفت، سراب باباحیدر، کوه سوخته، غار یخی چما، غار رخ در فرخشهر و غار تاپو در دزک را از جمله غارهای شناسایی شده در استان است که  قدمت برخی آنها مربوط به دوران دوم زمین‌شناسی است.

به عقیده کارشناسان زیست محیطی، حفاظت از غارها برای حفظ منابع و سفره‌های آب زیرزمینی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در این خصوص فرهنگسازی لازم انجام گیرد.

غار سراب امیدآباد شهرستان فارسان یکی از بکرترین غارهای آهکی ایران است که شگفتی‌های زیبا و طبیعی بسیاری در خود نهفته دارد و یکی از دیدنی‌ترین مناطق طبیعی این استان محسوب می‌شود که وجه تسمیه نام غار برگرفته از سرچشمه آب در این غار است.

با توجه به مورفولوژی و ساختارهای پیچیده غارهای استان، این غارها توسط گروه‌های متعدد غارنوردی و کوهنوردی مورد پیمایش قرار می‌گیرند ضمن آنکه غار سراب و سید عیسی نیز مورد استفاده عموم مردم قرار دارد.

اکنون اطلاعات غارهای استان در سامانه غارهای کشور که توسط سازمان حفاظت محیط زیست طراحی و بارگذاری شده است و تمامی برنامه‌های حفاظت و برنامه‌ریزی در خصوص غارها در کارگروه غارشناسی رصد و برنامه ریزی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری در بیستمین نشست کارگروه غارشناسی استان، از درجه‌بندی غارهای استان با توجه به اهمیت حفاظت آنها خبر داد.

سعید یوسف‌پور با اشاره به ارزش غارها، گفت: در اجرای دستورالعمل مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارهای کشور، غارهای استان از نظر اهمیت حفاظتی به چهار دسته: درجه ۱ (دسترسی ممنوع)، درجه ۲(دسترسی محدود)، درجه ۳(گردش‌گر پذیر)، درجه ۴(دسترسی آزاد) تقسیم می‌شوند و تاکنون نوزده غار از مهم‎‌ترین غارهای استان، درجه‌بندی شده‌اند.

یوسف‌پور افزود: این درجه بندی باتوجه به تنوع‌زیستی غارها، فون‌وفلور موجود در آنها، نوع میکروکلیما، وجود آثار ارزشمند زمین‌شناسی، تاریخی و باستانی، فسیلی و منابع آب زیرزمینی صورت گرفته است.

به گزارش بام، چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۸۰۰ جاذبه گردشگری دارد که تعدادی از غارهای استان در زمره این جاذبه‌ها محسوب می‌شوند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=79189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.