• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
1

غرب‌مازندران اقلیم شگفتی‌های طبیعی؛ غار دانیال، نقاشی پر رمز و راز و خیال

  • کد خبر : 84292
  • 12 اسفند 1401 - 11:03
غرب‌مازندران اقلیم شگفتی‌های طبیعی؛ غار دانیال، نقاشی پر رمز و راز و خیال
بام: غار دانیال از جمله غارهای آبی و رودخانه ای ایران و یکی از آثار بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران است که سالانه به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی هزاران گردشگر و مسافر از اقصی نقاط ایران اسلامی از این جاذبه کم نظیر طبیعی دیدن می کنند تا دفتر اوراق خاطرات سفر با زیبایی‌های شگفت انگیز آن مزین شود.

غرب مازندران به دلیل جاذبه های بی نظیر طبیعی و محصور در مثلث دریا، جنگل و کوه یکی از مهمترین کانون های فعالیت ایرانگردی و بهشت گردشگری در کشور محسوب می شود که به گفته کارشناسان هر چند هنوز خیلی از این جاذبه ها آنطور باید ناشناخته مانده است.

غار دانیال سلمانشهر واقع در شهرستان عباس آباد یکی از این مناظر بی نظیر گردشگری است که برای اهالی غرب استان مازندران جذاب و دیدن آن خاطره انگیز است، ظرفیتی طبیعی که می تواند سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی باشد که باید برای این اثر طبیعی برنامه ریزی اصولی اندیشید.

به گفته گردشگران غار دانیال برای هر بیننده ای خاطره انگیز است، این غار دارای یک شبه دالان اصلی به طول تقریبی یک هزار و ۵۰۰ متر و عرض تقریبی پنج متر است که با پیج و خم های فراوان و گذر از از دالان های تنگ و باریک پرآب و حوضچه های کوچک ادامه دارد.
سقف زیبای آن آمیخته به مواد آهکی و رود جاری و چشم انداز دلفریب در این غار سبب شده تا بسیاری این غار را با غار علیصدر همدان مقایسه کنند، این غار از چشمه ها و حوضچه های بسیار زیبا برخودار است و هوای آن در تابستان بسیار خنک و زمستان بسیار گرم است.

وجود استالاکتیت و استالاک میت های فوق العاده زیبا و به رنگ قهوه ای از جمله شاخصه ها و مناظر جذاب و منحصر بفردی را به این اثر طبیعی بخشیده است که در نوع خود بی نظیر است.
طبق گفته های کارشناسان امر بیشتر غارنوردان تاکنون توانستند تا حدود سه کیلومتری عمق این غار پیش بروند و هنوز انتهای آن بر کسی مشخص نشده است ولی غارنوردان طول آن را ۶ هزار متر تخمین زده اند که لازم است شناسنامه آن تکمیل و در اختیار گردشگران قرار گیرد.

دهانه این غار همجوار روستای دانیال، سنگی بوده و برای ورود به آن باید حدود سه متر پایین رفت، در درون غار علاوه بر جاری بودن آب، سقف منقش به مناظر طبیعی و بسیار زیبا، جاذبه های آن را دو چندان کرده است، هوای خنک و و دلپذیر داخل غار بخصوص در فصل گرم سال امکان حضور ساعت های متمادی گردشگران را در درون آن فراهم می سازد.

عرض غار دانیال و آب جاری در آن به گونه ای است که چهار قایق می توانند در کنار هم حرکت کنند، به گفته برخی از مسوولان منطقه، سالها قبل صحبت از احیای غار دانیال سلمانشهر به میان آمده بود که باید برای توسعه و معرفی بیشتر آن برنامه ریزی لازم به خصوص راه دسترسی آن اتخاذ شود.

غار دانیال با جاذبه های طبیعی و ورزشی فراوان بهشت غارنوردان و طبیعت گردان نام گرفت و ورزشکاران زیادی آرزوی عبور از تونل این غار را در سر می پرورانند،آب غار دانیال از چند چشمه کوچک تامین می شود که آب این چشمه پس از پیوستن به یکدیگر، رود کوچکی را تشکیل می دهند و در طی مسیر این غار آب جاری است از اینرو آن را، غار رودخانه ای ایران نامیدند.

دمای هوای داخل غار دانیال حدود ۲۳ درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود ۱۷ درجه است و این دما در تمامی طول سال به طور تقریبی ثابت است که به گفته مسوولان امر در تمام فصول سال می توان از این غار دیدن کرد اما بهترین زمان بازدید فصل بهار و تابستان است.

در مازندران غارهای زیادی با قدمت بالا وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به ۲ غار هوتو و کمربند در روستای تروجن شهرستان بهشهر اشاره کرد که بر اساس آثار کشف شده ، انسان های اولیه در آن زندگی می کردند، در غرب مازندران نیز به دلیل وجود بستر های آهکی ، غارهای آبی زیادی به مرور زمان شکل گرفتند و هر یک زیبایی های خاص خود را دارند و غار آبی دانیال بعد از غار قوری قلعه شهر پاوه در استان کرمانشاه ، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای کشور است.

تعریض و آسفالت راه دسترسی، احداث کمپها و استراحتگاه های ارزان قیمت و ایجاد امکانات رفاهی به گفته جمعی از گردشگران ضرورتی است که باید برای غار دانیال برنامه ریزی شود و مهیا کردن موارد یادشده به طور قطع می تواند گردشگران و غارنوردان داخلی و خارجی بیشتری را به خود جذب کند.

این غار در روستای دانیال قرار دارد، فاصله این غار از تهران ۲۲۵ کیلومتر است، گردشگران می توانند پس از گذشتن از منطقه متل قو خود را به میدان بلوار سلمانشهر برسانند، روستای دانیال که نام غار هم از آن گرفته شده، تنها پنج کیلومتر با مرکز شهر سلمانشهر فاصله دارد، بعد از آن باید پیش از رسیدن به شیب مسیر، جاده فرعی سمت چپ وارد شده و تا آخرین ویلا به رانندگی ادامه دهد تا به بخش پیاده روی مسیر غار برسید، آنگاه با دیدن این جاذبه خاطره خوشی از سفر برای خود به یادگار بگذارید.

در همین پیوند ، محمدامین دهنوی یکی از اهالی روستای دانیال در گفت و گو با خبرنگار بام با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی بیشتر برای معرفی این جاذبه کم نظیر طبیعی سلمانشهر گفت : بسیاری از مسافران به ویژه در تعطیلات سالانه منجمله عید نوروز برای دیدن از این غاز به این روستا می آیند و از جاذبه های متحیر می شوند.

دهنوی افزود : این غار ظرفیت طبیعی است که برای منطقه درآمدزایی و اشتغالزایی دارد اما لازمه تحقق این مهم فراهم کردن تهیه نقشه راه برای گردشگران است.

وی با بیان این که غرب مازندران مملو از جاذبه های طبیعی بکر است که بهشت گردشگران محسوب می شود، خاطرنشان کرد : بیشتر گردشگران در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان به این منطقه می آیند که برنامه ریزان امر باید از ظرفیت حضور مسافران نهایت بهره را ببرند.

غار دانیال در کنار برخورداری غرب مازندران از سواحل هموار و ماسه ای، همجواری جنگل، کوه و دریا و وجود چشمه های آب معدنی و آبشارهای زیبا، جلوه ای از زیبایی های کم نظیر طبیعی این خطه از ایران اسلامی است که از اقصی نقاط کشور عزیزمان از آنها دیدن می کنند.

سیمین نصری یک اصفهانی که شهر سلمانشهر مغازه دارد و به گفته خودش مسافر همیشگی این دیار است به خبرنگار بام اظهارداشت : جاذبه های غرب مازندران آنقدر زیبا و دلفریب است که هر مسافری را به خود جذب می کند چون اضلاح جنگل و دریا و کوهستان این منطقه در کمترین نقاطی از دنیا وجود دارد.

این بانوی اصفهانی دیدن غار دانیال را برای مسافران این خطه لازم می داند، یادآور شد : نکته ای که باید مسوولان شهرهای غرب مازندران بیشتر توجه کنند این است که مدیران این منطقه باید ترافیک سرسام آور آن را با زیبایی طبیعی آن مدیریت بیشتری کنند و پیش بینی لازم را از هم اکنون برای انبوه مسافران داشته باشند.

وی تصریح کرد : جاذبه های طبیعی غرب مازندران از دیدگاه بسیاری از گردشگران مامن دنج و آرام برای سفر و سکونت بوده و به همین خاطر هر مسافری هر سال این منطقه را برای سفر خود انتخاب می کند.

نصری بر تهیه و ارایه بروشور معرفی آثار طبیعی و تاریخی منطقه به مسافران و گردشگران تاکید کرد.

به طور کلی غارها دارای قابلیت چندگانه هستند و گاه به عنوان بانک اطلاعاتی در ابعاد زمین شناسی، دیرینه شناسی و باستانشناسی و گاهی هم به عنوان مکانی برای جذب گردشگران عمل می کنند، به اعتقاد کارشناسان یکی از آن غارهایی که در جذب گردشگر می تواند تاثیرگذار باشد غار دانیال است.

این کارشناسان می گویند عدم اطلاع رسانی و تبلیغات در شناساندن این جاذبه طبیعی برای گردشگران داخلی و خارجی و سرمایه گذاری نکردن در جهت تقویت زیرساخت ها عوامل مهم در مغفول ماندن ظرفیت های عظیم گردشگری نظیر این غار است.
استاد رشته گردشگری دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان، غار دانیال سلمانشهر اثر بی بدیل ژئوتوریسم در غرب مازندران دانست و گفت : این غار ظرفیتی کم نظیری است و از نظر زمین گردشگری دارای ارزش بسیار عالی است.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با خبرنگار بام افزود : شبیه این غار را در غرب مازندران از جمله در شهرستان رامسر با عنوان ” یاغی لوگا” در منطقه ایلمیلی این شهرستان داریم که غارنوردان هر ۲ آن ها را تاکنون کاوش نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد : هر ساله تورهای گردشگری برای دیدن غار دانیال برگزار می شود که به خاطر مشکلات راه دسترسی آن به نتیجه نمی رسد که باید برای این مهم فکر اساسی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد : این غار از نظر زمین شناسی و هم از نظر اهمیت گردشگری متاسفانه سالها است رها شده و می طلبد دستگاه های مثل زمین شناسی، هیات کوهنوردی و غارنوردی کشور و وزارت میراث فرهنگی پای کار بیایند و حتی برای آن پروژه تعریف کنند چرا که مخاطب خاص خودش را دارد.

اورمزدی اضافه کرد : باید غار دانیال را مثل غار علیصدر همدان یک پروژه سرمایه گذاری ببینیم بدین معنی در غار علیصدر یک شرکت سیاحتی آمده آنجا را برای رفاه حال عموم گردشگران تجهیز کرد البته در غار دانیال علاوه بر آن نیز مباحث زیست محیطی رعایت شود.

در این ارتباط ، جواد اصلانی فرماندار عباس آباد در گفت و گو با خبرنگار بام گفت : غار دانیال سلمانشهر از توابع این شهرستان یکی از جاذبه های طبیعی کم نظیر این شهرستان غرب مازندران است.

اصلانی تصریح کرد : همه برنامه ریزی های لازم برای پذیرایی مسافران و گردشگران تعطیلات نوروزی در این شهرستان فراهم شده است.

فرماندار عباس آباد خاطرنشان کرد : سواحل زیبای این منطقه همچون طبیعت بکر و رویایی آن برای مسافران و گردشگران جذابیت زیادی دارد و پیش بینی می شود مسافران و گردشگران زیادی در تعطیلات نوروزی به این شهرستان سفر کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت های فراوان گردشگری و وجود مواهب طبیعی و خدادادی در این استان، گفت: پیش بینی می شود در ایام تعطیلات نوروزی امسال، ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر وارد استان شود.

روح الله سلگی از اتخاذ تمهیدات لازم برای پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی در مازندران خبر داد.

شهرسلمانشهر از توابع شهرستان ۵۰ هزار نفری عباس آباد در غرب مازندران واقع است. شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84292

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.