• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
4

فقط سه کوهنورد، عضو واقعی باشگاه هشت هزار متری ها هستند

  • کد خبر : 76808
  • 19 تیر 1401 - 14:37
فقط سه کوهنورد، عضو واقعی باشگاه هشت هزار متری ها هستند
بام: این عنوان ادعایی است که جمعه گذشته، هشتم جولای ۲۰۲۲ ابرهارد یورگالسکی، وقایع نگار و محقق کوهنوردی از کشور آلمان در سایت معروف هشت هزار متری ها اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بام، این عنوان ادعایی است که جمعه گذشته، هشتم جولای ۲۰۲۲ ابرهارد یورگالسکی، وقایع نگار و محقق کوهنوردی از کشور آلمان در سایت معروف هشت هزار متری ها اعلام کرده است.

نداشتن مستندات کافی، ارائه نکردن تصویر، اطلاعاتی که افراد بعد از صعود خود منتشر کرده اند، عدم اطلاع از وجود قله اصلی و عمدتا صعود به قله فرعی و … موجب شده که یورگالسکی فقط ۱۴ قله “اِد ویستورز” از آمریکا و “ویکا گوستافسون” از فنلاند را صعودهای پاک و بدون اشکال بداند، نفر سوم نیرمال پورجا است که البته رکورد سال ۲۰۱۹ او را قبول ندارد‌‌. وی می گوید که نیرمال در این سال به قله واقعی ماناسلو دست نیافته و در پاییز سال ۲۰۲۱ آن را صعود کرده و به دو نفر فوق پیوسته.

در لیست یورگالسکی اسامی کوهنوردان معروفی چون: مسنر، کورتیکا، کیم چانگ هو، نیوس مروی، رامونو بنت، ارهارد لورتان، آلبرتو اینوراگی، پارک یانگ سئوک، مینگماجی و … قرار دارند. رینهولد مسنر در مقاله ای در نیویورک تایمز به این ادعا واکنش نشان داده است.

یورگالسکی در واقع در مورد هر کوهنورد تمامی صعودهای او را زیر سئوال نبرده بلکه یک یا دو مورد را با مستندات وفق داده و به این نتیجه رسیده که مورد تایید نیست.

جالب است که در مقاله مفصل یورگالسکی به صداقت پروانه کاظمی کوهنورد پر آوازه کشورمان هنگام صعود به قله اصلی دائولاگیری اشاره شده و یا صعود پاییز سال گذشته بانوان ایرانی، کانادایی، عرب و … را تنها صعود پاک قله ماناسلو در بخش زنان می داند.

به گفته یورگالسکی تنها بانویی که قله های اشتباه صعود شده خود را تکرار کرده دنگ هونگ ژوان از کشور چین است که اگر شیشاپانگما را صعود کند اولین بانوی واقعی عضو باشگاه هشت هزارمتری ها محسوب خواهد شد.

مقاله ای جالب و تامل برانگیز است که باید دید چه واکنش هایی در پی دارد.

مترجم: پریسا حسین زاده

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76808
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوه گرام

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.