• امروز : دوشنبه, ۱۴ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 4 March - 2024
کل اخبار 24592
0

مرگ ۱۰ نفر در کوه‌های کرمانشاه از ابتدای امسال/ بیشتر فوتی‌ها سکته می‌کنند!

  • کد خبر : 85580
  • 09 اردیبهشت 1402 - 22:03
مرگ ۱۰ نفر در کوه‌های کرمانشاه از ابتدای امسال/ بیشتر فوتی‌ها سکته می‌کنند!
بام: محمدباقر محمدی در گفت و گو با ایسنا، از روند افزایشی قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه از ابتدای امسال خبر داد و افزود: در این مدت ۳۰ مورد حادثه با ۳۷ آسیب دیده داشتیم. وی با علام اینکه متاسفانه در این حوادث ۱۰ نفر فوت کردند، گفت: موفق شدیم ۱۲ نفر را نیز که در آستانه مرگ قرار داشتند، به صورت زنده از کوه پایین بیاوریم. همچنین ۱۰ مصدوم را به مراکز درمانی اعزام کردیم. محمدی یادآور شد: اگرچه بخشی از حوادث کوهستان ناشی از سقوط، ریزش کوه، ریزش برف و ... بود، اما متاسفانه بخشی زیادی از فوتی‌های این حوادث به دلیل سکته قلبی افرادی بوده که به ارتفاعات صعود کرده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در  کوهستان دچار حادثه می‌شوند کوهنورد حرفه‌ای نیستند و با فنون صعود به ارتفاعات آشنایی کامل ندارند، خاطرنشان کرد: برخی از این افراد مبتلا به بیماری قلبی بوده و از بیماری خود اطلاع ندارند، از همین رو به دلیل فشار آمدن به آنها در کوه دچار سکته و مرگ می‌شوند. به گفته این مسئول، عمده فوتی‌های ناشی از سکته افراد در کوه افراد مسن هستند و جوانان بیشتر دچار حوادثی مانند سقوط و یا گم شدن می‌شوند. محمدی با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط مناسب بارش‌ها رویش گیاهان خود رو مناسب بوده و صعود به ارتفاعات برای برداشت این گیاهان هم بیشتر شده، خاطرنشان کرد: برخی از افراد به دنبال گیاهان کوهی رفته و متاسفانه دچار حادثه می‌شوند.

وی با علام اینکه متاسفانه در این حوادث ۱۰ نفر فوت کردند، گفت: موفق شدیم ۱۲ نفر را نیز که در آستانه مرگ قرار داشتند، به صورت زنده از کوه پایین بیاوریم. همچنین ۱۰ مصدوم را به مراکز درمانی اعزام کردیم.

محمدی یادآور شد: اگرچه بخشی از حوادث کوهستان ناشی از سقوط، ریزش کوه، ریزش برف و … بود، اما متاسفانه بخشی زیادی از فوتی‌های این حوادث به دلیل سکته قلبی افرادی بوده که به ارتفاعات صعود کرده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در  کوهستان دچار حادثه می‌شوند کوهنورد حرفه‌ای نیستند و با فنون صعود به ارتفاعات آشنایی کامل ندارند، خاطرنشان کرد: برخی از این افراد مبتلا به بیماری قلبی بوده و از بیماری خود اطلاع ندارند، از همین رو به دلیل فشار آمدن به آنها در کوه دچار سکته و مرگ می‌شوند.

به گفته این مسئول، عمده فوتی‌های ناشی از سکته افراد در کوه افراد مسن هستند و جوانان بیشتر دچار حوادثی مانند سقوط و یا گم شدن می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط مناسب بارش‌ها رویش گیاهان خود رو مناسب بوده و صعود به ارتفاعات برای برداشت این گیاهان هم بیشتر شده، خاطرنشان کرد: برخی از افراد به دنبال گیاهان کوهی رفته و متاسفانه دچار حادثه می‌شوند.

وی از بی توجهی برخی افراد به هشدارهای هواشناسی هم یاد کرد که باعث گرفتار شدن آنها در کوهستان شده و اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد هنگام صدور هشدار قرمز هواشناسی به کوه صعود می کنند که کار بسیار خطرناکی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه با بیان اینکه وقوع ۳۰ حادثه کوهستان در ۴۰ روز اخیر فشار مضاعفی به نیروهای هلال احمر وارد کرده، گفت: در شرایطی که زمان رسیدگی به سایر حوادث مانند حوادث رانندگی نهایتا یک تا دو ساعت است، اما برای هر حادثه کوهستان باید به طور میانگین ۸ تا ۱۲ ساعت کار تخصصی و فنی پیچیده انجام شود. گاهی هم ساعت‌ها حمایت روانی از افراد حادثه دیده انجام می شود، فقط برای اینکه بتوانند تا رسیدن نیروهای هلال احمر خود را زنده نگه دارند.

به گفته محمدی از آنجایی که پراکندگی حوادث کوهستان مربوط به تمام کوه‌های استان از بیستون و پرآو  گرفته تا پاوه، کنگاور و گیلانغرب است، امکان مستقر شدن تیم امداد کوهستان در همه کوه‌ها وجود ندارد، اما در هر شهرستان یک تیم امداد کوهستان برای چنین شرایطی آماده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی بر اساس استانداردها نیز قرار نیست تعداد پایگاه‌ها و تیم های امداد کوهستان به تعداد کوه‌ها باشد. ما نیز در استان کرمانشاه دو پایگاه کوهستان داریم که خدمات لازم را ارائه می‌دهند و از بالگرد هلال احمر نیز برای امدادرسانی در شرایط ویژه استفاده خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه چند توصیه را نیز با هدف کاهش حوادث کوهستان مطرح کرد که مهمترین آن حضور افراد متخصص و حرفه‌ای در کنار افراد آماتور برای صعود به ارتفاعات بود و افزود: حتی تلاش داریم در این زمینه از ظرفیت هیات کوهنوردی استان نیز استفاده کنیم.

محمدی به افرادی که بیماری قلبی، ریوی و فشار خون دارند توصیه کرد از صعود به ارتفاعات و شب ماندن در کوه خودداری کنند و اضافه کرد: به علاوه لازم است افراد مسیر صعود خود را از قبل به خانواده‌ها و هیات کوهنوردی اعلام کنند.

توصیه دیگر وی عدم صعود به کوه در شرایطی که آمادگی جسمانی کافی وجود ندارد بود و یادآور شد: همچنین لازم است افراد اطلاعات اولیه‌ای داشته باشند که در صورت بروز حادثه کوهستان و تا زمان رسیدن نیروهای امداد باید چه کارهایی را انجام دهند که آمادگی داریم این آموزش‌ها را ارائه دهیم.

مدیرعامل هلال احمر استان کرمانشاه با اعلام شماره ۱۱۲ امداد هلال احمر که حتی بدون وجود سیم کارت نیز قابل استفاده است، از افراد خواست در صورت بروز هرگونه حادثه در کوتاه‌ترین زمان هلال احمر را در جریان بگذارند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.