• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
0

مقایسه کوه دماوند و اورست: ۹ نکته خواندنی!

  • کد خبر : 80723
  • 11 آذر 1401 - 16:36
مقایسه کوه دماوند و اورست: ۹ نکته خواندنی!
بام: دماوند مظهر سرزمین ماست و هر ایرانی،چه کوهنورد و چه غیرکوهنورد به این کوه عشق میورزد.درسوی دیگر هم قله اورست یا ساگارماتا بمعنای مادرالهه با غرور بربام جهان ایستاده است.مقایسه بین این دو شاید قیاس مع الفارق باشد اما خالی از لطف هم نیست.
دماوند مظهر سرزمین ماست و هر ایرانی،چه کوهنورد و چه غیرکوهنورد به این کوه عشق میورزد.درسوی دیگر هم قله اورست یا ساگارماتا بمعنای مادرالهه با غرور بربام جهان ایستاده است.مقایسه بین این دو شاید قیاس مع الفارق باشد اما خالی از لطف هم نیست.
 ارتفاعارتفاع قله دماوند ۵۶۰۹ متر و ۴۰ سانتیمتر ،درسوی دیگر قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۹ متر قراردارد.بیس کمپ اورست ۵۳۵۰ متر ارتفاع که تقریبا هم ارتفاع تپه گوگردی در نزدیکی قله دماوند است.این درحالیست که ارتفاع کمپ پایه در مسیر جنوبی دماوند تنها ۳۰۵۰ متر میباشد.
 فشار هوافشار هوا در قله دماوند تقریبا ۵۰درصدسطح دریاهای آزاداست.این عدد در قله اورست به تنها ۳۰% سطح آبهای آزاد کاهش میابد.این یعنی شما ۳۰%سطح دریا اکسیژن برای فعالیت های حیاتی خود دراختیار خواهید داشت.
 برجستگی نسبیارتفاع نسبی یک قله نسبت به کوتاه ترین نقطه بین آن قله و قله بلندتر دیگر.میزان برجستگی قله اورست ۸۸۴۹ متر است که دلیل آن هم مشخص میباشد.هیچ قله ای بلندتر از این کوه نیست.اما میزان برجستگی قله دماوند ۴۶۶۷ متر میباشد.یعنی برجستگی دماوند نسبت به کوتاه ترین ارتفاع بین این کوه و یک کوه بلندتر، ۴۶۶۷ متر است.البته دماوند درارتفاع نسبی از کی۲ جایگاه بالاتری دارد.برجستگی نسبی کی۲ معادل ۴۰۱۷ متر میباشد.
 دسترسیرسیدن به پای قله اورست درمقایسه با دماوند مانند یک هفت خان است. شما باید ابتدا خودتان را به کاتماندو پایتخت نپال و سپس ازطریق پرواز راهی لوکلا شوید.با فرود در فرودگاه هیلاری تنزیگ در لوکلا نیز تازه سفر چند روزه شما به سوی بیس کمپ دوردست اورست آغاز میشود.درسوی دیگر رسیدن به پای کوه دماوند بسیار آسان است.فقط کافیست خودتان را به جاده هراز و سپس جاده پلور به رینه برسانید. سپس با طی چند کیلومتر جاده خاکی به ابتدای مسیر جنوبی دماوند خواهید رسید.
 هزینه صعودهزینه صعود اورست و دماوند را اصولا نمیشود با یکدیگر مقایسه کرد.تنها برای رسیدن به بیس کمپ این کوه باید چندهزار دلار هزینه کنید. ارزانترین پکیج صعود به قله اورست حدود ۴۰هزار دلار میباشد.البته پکیج های گرانتر هم هستند.درطرف دیگر هزینه صعود به دماوند درگرانترین حالت هم هیچ ربطی به اورست نخواهد داشت.کسانیکه به طور شخصی صعود میکنند با هزینه بسیارکمی به قله میرسند.
 آمادگی جسمانی و سختی مسیراگر سابقه کوهنوردی و تمرین داشته باشید احتمالا بدون مشکل میتوانید به قله دماوند صعودکنید.برای صعود در فصل تابستان نیاز به تجهیزات خاصی هم (البته باز هم به صورت نسبی)ندارید و یک کفش کوهنوردی سبک شاید مهمترین لوازم شما باشد.قدری پوشاک و …هم لازم است.صعود به اورست اما می تواند متفاوت باشد.البته اکثر صعودکننده ها از اکسیژن کمکی استفاده میکنند اما بازهم آسان نیست.شما ازنظر آمادگی جسمانی باید چند پله بالاتر از آمادگی لازم برای صعود به دماوند باشید.کسانیکه قله دماوند را درفصل زمستان به راحتی صعود میکنند عموما از نظر بدنی برای صعود به قلل مرتفع ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ متری جهان آمادگی دارند.البته شما برای صعود به قله اورست باید برخی مهارت ها مانند عبور از یخچال،کار با کرامپون،شبمانی های طولانی در ارتفاع بالا و ….را هم بیاموزید.
 لوازم مورد نیازلیست لوازم مورد نیاز برای صعود به قله اورست بلندبالاست که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:کاپشن کوهنوردی پرلباس پر یک سرهکفش کوهنوردی سه پوشکرامپون برفچالیکیسه خواب پر زیرصفردستکش پردرسوی دیگر لوازم صعود به قله دماوند در فصل گرم سال شامل یک کفش کوهنوردی معمولی،بادگیر و یک دست لباس گرم و یک کیسه خواب معمولی میگردد که تفاوت زیادی با اورست دارد.
 طول مسیرطول مسیر صعود به اورست از راه نرمال آن ۲۳کیلومتر از بیس کمپ تا قله است.البته به این مسافت باید حدود ۶۵کیلومتر از لوکلا به بیس کمپ اورست را هم اضافه کنید.بطورکلی یعنی حدود ۹۰ کیلومتر پیمایش و کوهنوردی برای رسیدن به قله اورست در پیش خواهید داشت.در طرف دیگر شما در مسیر جنوبی دماوند از گوسفندسرا تا قله تنها ۹ کیلومتر راه در پیش دارید.تقریبا یک دهم اورست.
میزان ارتفاع گیری از بیس کمپ تا قلهبرای صعود به اورست از بیس کمپ تا قله باید حدود ۳۳۰۰ متر صعود کنید. برای صعود به دماوند از گوسفندسرا تا قله حدود ۲۶۰۰ متر ارتفاع گیری در پیش دارید.البته اگر مسیر خود را از کنار جاده آسفالته شروع کنید،این افزایش ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متر خواهد بود.از طرف دیگر مسیر صعود به اورست دارای چهار کمپ است و در طرف دیگر صعود به دماوند شما فقط یک کمپ در مسیر دارید.
 کدام یک دوست داشتنی تر هستند؟در پایان باید گفت که قطعا کوه دماوند دوست داشتنی تر است،چون کوه ماست و نماد خانه پدریست. البته با حفظ احترام برای ساگارماتای بزرگ.
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80723
  • ارسال توسط :
  • منبع : موج کوه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.