• امروز : دوشنبه, ۱۴ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 4 March - 2024
کل اخبار 24592
5

منطقه تل شیطان اردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

  • کد خبر : 52287
  • 13 شهریور 1400 - 13:16
منطقه تل شیطان اردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید
بام نیوز: رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان گفت: منطقه تل شیطان شامل اثر طبیعی تل شیطان و آبگیر دق سرخ در بخش زواره از توابع این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مهدی مشهدی روز جمعه در گفت وگو با بام نیوز افزود: “تل شیطان” کویری است که با مساحت یک‌هزار و ۳۱۱ کیلومتر مربع و طول ۵۷ کیلومتر در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زواره در شمال اردستان واقع شده است.

وی ادامه داد: در ایران مناطق زیبای شگفت انگیزی وجود دارد که برای برخی از جمله تل شیطان ناشناخته و بکر باقی مانده که دیدن آن خالی از لطف نیست.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان اظهار داشت: منظقه تل شیطان سال گذشته و در فصل بارش باران‌های بهاری پس از ۶۵ سال پرآب و دریاچه‌ای فصلی و بسیار زیبا در آن ایجاد شد.

به گفته وی، اگرچه افزایش دما، سبب تبخیر آب دریاچه و تبدیل آن به نمک شد، اما همین پدیده نیز جذابیت بسیار بالایی دارد و افراد بسیاری برای تماشای طبیعت زیبای کویر به زواره سفر می‌کنند.

وی اضافه کرد: کویر “دق سرخ” در شمال روستای امیرآباد در بخش زواره قرار دارد که با طاق‌زارها شروع و پس از عبوراز رمل‌ها و شنزارها در فاصله‌ ۱۵ کیلومتر پس از کویر نمک به تپه “تل شیطان” می‌رسیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان گفت: در گذشته از نمک طبیعی کویر استفاده می‌شد، اما به دلیل کمبود آب و خشکسالی‌ها دیگر از نمک خبری نبود، اما با توجه به اینکه در سال جاری بارندگی‌هایی به وقوع پیوست‌ و لایه‌های نمک‌ها تشکیل شده می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی افزود: کویر دق سرخ شن‌های روانی به رنگ طلایی و باخاصیت مغناطیسی دارد و حتی بعد از وقوع تندباد نیز این شن‌ها بخاطر مغناطیسی بودن روی تپه قرار می‌گیرد.

مشهدی ادامه داد: با توجه به اینکه این تپه ماسه‌ای بسیار زیبا در میان دریاچه‌ای از نمک و باتلاق به صورت جزیره‌ای از دل زمین سر برافراشته، برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب و حالت سراب‌گونه دارد و به دلیل زمین باتلاق‌گونه اطراف آن به تل شیطون نامگذاری شده است.

به گفته وی، با اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوب ۲۳ دی ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده از سوی هیات وزیران به شماره ۳۲۹۱۵ ت/۲۶۹۷۵ چهارم مرداد ۱۳۸۴ اثر طبیعی تل شیطان و آبگیر دق سرخ با قدمت حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ سال به شماره ۷۶۹ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

یخچال تاریخی شهر مهاباد مرمت می شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان گفت: یخچال تاریخی شهر مهاباد از آثار بسیار ارزشمند شهر مهاباد مرمت می‌شود.

مشهدی افزود: این اثر تاریخی در سال ۹۸ با اعتباری حدود ۷۰ میلیون تومان مقاوم‌سازی و از تخریب آن جلوگیری شد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه این اثر در بین مردم شهر مهاباد و علاقه به حفظ و احیای این بنای فاخر تاریخی، با پیگیری‌های فرماندار و نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با تخصیص اعتبارات ملی و تملک دارایی شهرستان ۵۰ میلیون تومان خشت خام خریداری و در انباری در شهر مهاباد تخلیه شد.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اردستان اظهار داشت: مقرر شده با مشارکت شورای اسلامی شهر مهاباد و مجموعه شهرداری این خشت‌ها در ساخت قسمتی از نیمه تخریب شده یخچال استفاده شود.

مشهدی اظهار امیدواری کرد: عملیات مرمت یخچال مهاباد با اعتباری افزون بر ۷۵ میلیون تومان تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام شود.

وی گفت : یخچال مهاباد اول خرداد ۱۳۹۷ با شماره ۳۲۰۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفرجمعیت و برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۸۲ محوطه باستانی در ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان قرار دارد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=52287

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.