• امروز : جمعه - ۳۰ دی - ۱۴۰۱
  • برابر با : Friday - 20 January - 2023
2
اموزشی:

مڪمل هاے مورد نیاز ڪوهنوردان

  • کد خبر : 4667
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
مڪمل هاے مورد نیاز ڪوهنوردان
کوهنوردی:رعایت رژیم مناسب غذایے و نوشیدن آب ڪافے، مصرف پروتئین و ڪربوهیدراتها و چربے ها به میزان لازم یڪے از مهمترین امور براے یک ورزشڪار محسوب مے شوند.

کوهنوردی: به گزارش گذوه اموزشی بام نیور،رعایت رژیم مناسب غذایے و نوشیدن آب ڪافے، مصرف پروتئین و ڪربوهیدراتها و چربے ها به میزان لازم یڪے از مهمترین امور براے یک ورزشڪار محسوب مے شوند. در این مقاله به بررسے و معرفے چند مڪمل ڪه نقش عمده اے در تولید انرژے و ریڪاورے بدن یک ڪوهنورد دارند اشاره شده است.

گلوڪوزامین:
تحقیقات انجام شده نشانگر آن بوده اند ڪه مصرف گلوڪوزامین نقش به سزایے در ساختن و مرمت غضروف ها داشته و قابلیت جذب شوک و ضربه را بالا مے برند. در این مقاله دڪتر Edmund Burke به نقش مثبت مصرف گلوڪوزامین روے ورزشڪارانے ڪه دچار آسیب زانو شده اند تاڪید مے ڪند. طے آزمایشات، مشخص شده ڪه گلوڪوزامین نقش مهمے در بهبود وضعیت ۴۰ ڪوهنورد با مشڪلات مشابه شده است.

روغن ماهی/امگا۳ :
برخی تحقیقات حاڪے از این است با توجه به اینڪه روغن ماهے وامگا۳ حاوے اسیدهاے چرب ضروری(EFA) مے باشند، نقش بسزایے در افزایش توده عضلانے دارد. ڪاهش خطرات ناشے از پارگے و آسیب دیدگے و التهاب عضلات، افزایش رشد عضلات، ریڪاورے و باز توانے سریعتر از فواید مصرف این مڪمل غذایے است.

مالتی ویتامین ها:
دلاےل زیادے وجود دارد ڪه اغلب ما از ڪمبود ریزمغذے ها در تغذیه خود رنج مے بریم. مصرف مڪمل هاے ویتامین مے تواند تا حدودے عوارض ناشے از ڪمبود ویتامین ها و مواد معدنے بدن را جبران ڪند.

ڪراتین:
تحقیقات انجام شده در موسسه National Institutes of Health نشانگر آن بوده ڪه مصرف ڪراتین مے تواند موجب افزایش رشد عضلات، انرژے عضلانے بیشتر و استقامت بیشترے در فرد شود. هر چند برخے تحقیقات نیز حاڪے از افزایش احتباس آب در عضلات و بافتها به واسطه مصرف این مڪمل ورزشے مے باشند.

مصرف پروتئین:
مصرف پروتئین ها نقش به سزایے در رشد و حجم عضلات و هم چنین باز توانے و ترمیم عضلات آسیب دیده دارد. نوشیدن یک لیوان پروتئین whey براے وعده صبح و یک لیوان براے وعده پیش از خواب توصیه شده است.
اےن پروتئین حاوے مقادیر زیادے از اسید هاے آمینه شاخه اے( branched-chain amino acids) و گلو تامین مے باشد ڪه براے رشد و بازسازے عضلات آسیب دیده بسیار مفید مے باشند.

الڪترولےت ها:
الڪترولےت ها شامل پتاسیم، منیزیم، سدیم، ڪلراید، نقش بسیار مهمے در تعادل مایعات بدن و انجام فعالیت هاے حیاتے بدن دارند و به فرایند بازتوانے بدن ڪمک مے ڪنند. ڪمبود الڪترولیت ها مے تواند به عوارضے همچون ” هایپو ناترمی”، ” هایپوڪالمی” ، گرفتگے و درد عضلانے منجر شود.

ویتامےن هاے گروه B:
اےن ویتامین نقش به سزایے در فرایند سوخت و ساز بدن و همچنین تبدیل پروتئین و ڪربوهیدرات به انرژے دارد. تحقیقات دانشگاه ” Oregon” حاڪے از افزایش توده عضلانے و قدرت بازتوانے بیشتر در میان افرادے ڪه از این ویتامین استفاده ڪردند نسبت به دیگران مے باشد.

گلوتامین:
تحقیقات بیانگر این نڪته مے باشند ڪه بیش از ۶۰% عضلات اسڪلتے از این ماده شگفت انگیز تشڪیل شده اند. مصرف گلوتامین نقش به سزایے در سنتز پروتئین، ساخت و بازسازے عضلات و ریڪاورے و ڪاهش درد پس از ورزش دارد. به تازگے ادعا شده ڪه مصرف این ماده موجب افزایش تمرڪز ذهنے و خواب اسوده تر مے شود.

ڪافئین:
تحقیقات بیانگر این نڪته مے باشند ڪه مصرف ڪافئین مے تواند موجب افزایش سطح متابولیسم، انرژے و به تاخیر افتادن خستگے شود.

انتی اکسیدانها:

آنتی اسیدان ها موجب حمایت از بافتها و عضلات در مقابل تخریب ناشے از تولید رادیڪال هاے آزاد مے شوند. استفاده از آنتے اڪسیدان هایے مانند ویتامین هاے C و E میتواند موجب ڪاهش اثر رادیڪالهاے آزاد ڪه پس از تمرینات و رزشے موجب تخریب بافت عضلانے مے شوند باشد.

پی نوشت: نخست آنڪه استفاده از مڪملها به هیچ عنوان نمیتواند و نباید جایگزین رژیم غذایے مناسب باشد و تا سر حد امڪان مواد مذڪور باید در رژیم غذایے روزانه گنجانده شوند، دیگر آنڪه در خصوص زمان، نحوه و میزان استفاده از این مڪملها ڪانال روزنامه ڪوهستان توصیه و مسئولیتے نداشته و حتما با متخصص و پزشک مشورت ڪنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4667

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.