• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24564
3

نفوذ سامانه بارشی به ۷ استان/ افزایش ارتفاع موج در دریای خزر

  • کد خبر : 81138
  • 27 آذر 1401 - 20:04
نفوذ سامانه بارشی به ۷ استان/ افزایش ارتفاع موج در دریای خزر
بام: سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ سامانه بارشی به ۷ استان و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر تا ۴ متر هشدار داد.

به گزارش بام سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ ضمن اشاره به نفوذ سامانه بارشی آورده است: بارش باران در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کولاک، کاهش محسوس دما و پدیده مه دوشنبه (۲۸ آذرماه) برای استان‌های گیلان و شرق اردبیل، سه‌شنبه ( ۲۹ آذرماه) برای شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و چهارشنبه (۳۰ آذرماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی تا ۱.۵ تا ۲.۵ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۴ متر خبر داد. حاکمیت این وضعیت جوی فردا (۲۸ آذرماه) در مناطق دور از ساحل غرب دریای خزر، سه‌شنبه (۲۹ آذرماه) در مناطق ساحلی دریای خزر، در استانهای گیلان، مازندران و گلستان و چهارشنبه (۳۰ آذرماه) در شرق گیلان و مازندران انتظار می‌رود.

بر اثر این مخاطره احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی وجود دارد بنابراین به توصیه سازمان هواشناسی امتناع از تردد با شناورهای سبک و نیمه سنگین به‌ویژه در مناطق فراساحل، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی دردستور کار قرار گیرد.

به گزارش بام هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81138

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.