• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

نوای دل‌نشین آب از شادان تا شیرآباد/جادوی آبی گلستان خاک می خورد

  • کد خبر : 81390
  • 09 دی 1401 - 22:20
نوای دل‌نشین آب از شادان تا شیرآباد/جادوی آبی گلستان خاک می خورد
بام: بهره مندی گلستان از آبشارهای متعدد با چشم اندازهای بدیع فرصت معتنمی را در اختیار علاقه مندان به طبیعت قرار داده تا ساعاتی را از زندگی ماشینی فاصله گرفته و روح و جان خود را جلا ببخشند.

خبرگزاری بام – گروه استان‌ها: استان گلستان به سبب شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی، بهره مندی از سابقه تاریخی دیرین، سکونت قومیت‌ها و طوایف مختلف و پوشش رویشگاهی و زیستگاه‌های بی بدیل حیات وحش یکی از استان‌های شاخص در بخش گردشگری تلقی می‌شود و جاذبه‌های مختلف تاریخی، طبیعی، مذهبی و فرهنگی در این استان پرشمار است.

مناطق جنگلی هیرکانی، مناطق چهارگانه محیط زیست، انواع حیات وحش، گل فشان ها و تالاب‌ها، غارها و رودها و البته آبشارها از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان گلستان است که هر یک به فراخور زیر ساخت‌ها، بعد مسافت و معابر مواصلاتی میزبان گردشگران زیادی هستند.

یکی از جاذبه‌های بدیع و بی مثال گلستان، آبشارهای فراوان است؛ ویژگی‌های خاص زمین شناخی گلستان و برخورداری از مناطق صخره‌ای و کوهستانی، در کنار چشمه سارها و رودخانه‌های مختلف سبب شده تا آبشارهای مختلفی در گلستان وجود داشته باشد.

دامنه تند رشته کوه‌های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی است، باعث شده آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری از نواحی مختلف سرازیر شده و جلوه‌های زیبایی را ایجاد کنند. نغمه خروشان آب در آبشارها، خنکای مناطق پیرامونی و همچنین خلق چشم اندازهای بکر و ایجاد مناظری رویایی برای تماشا و ثبت عکس و فیلم سبب شده تا این جاذبه طبیعی طرفداران بسیاری داشته باشد و حضور در آبشارها به برنامه مستمر بسیاری از بومگردها تبدیل شود.

بسیاری از آبشارهای استان گلستان مسیر صعب العبوری دارند و برای دسترسی به آن‌ها باید ساعت‌ها پیاده روی کنید یا اینکه کوهنوردی کنید. برخی از آبشارهای هم مسیر دسترسی آسانی دارند و برای پیک نیک‌های خانوادگی هم مناسب هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از زیباترین آبشارهای استان گلستان می‌پردازیم.

نوای دل‌نشین آب از شادان تا شیرآباد/جادوی آبی گلستان خاک می خورد

آبشار شادان

آبشار شادان یا آبشار هفت طبقه از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان بوده و در هفت کیلومتری جنوب کردکوی و در دل جنگل‌های بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد.

دلیل شهره شدن این آبشار به آبشار هفت طبقه، به علت شکستن سنگ‌های آن در هفت قسمت است. ارتفاع آبشار در حدود ۴۰ متر بوده و شکست‌های زیبا در هفت نقطه آن منظره‌ای زیبا را ایجاد کرده است.

شادان آبشاری است که تا همین چند سال پیش کمتر کسی آن را می‌شناخت تا اینکه توسط گروهی از طبیعت گردان کشف شد.

نوای دل‌نشین آب از شادان تا شیرآباد/جادوی آبی گلستان خاک می خورد

آبشار لوه

اولین آبشاری که توانسته نام خودش را در بین آبشارهای بزرگ کشور مطرح کند، لوه است. آبشار لوه در ۲۰ کیلومتری گالیکش و در پنج کیلومتری جاده اصلی گلستان- مشهد و در کنار روستایی به همین نام و در جنگلی انبوه با درختان پهن برگ واقع شده است.

مجموعه آبشارهای لوه از چندین آبشار کوچک و بزرگ به‌صورت پلکانی تشکیل شده که هر کدام آن‌ها، حوضچه‌هایی را تشکیل داده‌اند؛ ارتفاع یکی از آبشارها به ۱۵ متر می‌رسد.

آبشار لوه در امتداد یک شیب پلکانی به صورت طبیعی از صخره‌ها فرو می‌ریزد و دارای پنج طبقه است که در داخل دره‌ای به عمق ۳۵ متر و پوشیده از درختان جنگلی از قبیل ممرز، افرا و توسکا واقع شده است و در فصول بهار و تابستان، محیط زیبایی برای استراحت مشتاقان طبیعت فراهم می‌کند.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال یکی دیگر از آبشارهای استان گلستان است که با پیاده روی که خیلی هم زیاد نیست می‌توان به آن رسید. این آبشار در چهار کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد کتول و در عمق دره‌ای از جنگل‌های انبوه قرار دارد. کبودوال که تنها آبشار تمام خزه‌ای دنیا به شمار می‌رود، از چشمه‌های جنوبی ارتفاعات تشکیل شده و دارای آبی زلال، شفاف و قابل آشامیدن است.

این آبشار یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های استان محسوب می‌شود و از تنوع گونه‌های گیاهی و چشمه‌های فراوان برخوردار است.

آبشار زیبای کبود وال

آبشار گلستان

آبشار گلستان در بالادست گردشگاه پارک ملی گلستان واقع شده است. ارتفاع آبشار حدود ۱۹.۵ متر و دارای آب همیشگی است.

این آبشار در محور اصلی مشهد- تهران قرار دارد و دسترسی به آن راحت است. تجربه ساعاتی فرح بخش در کنار این آبشار می‌تواند خستگی مسیر راه را کم کند.

آبشار زیارت

آبشار زیارت در ۱۸ کیلومتری شهر گرگان و در پنج کیلومتری جنوب روستای زیارت واقع شده است. این آبشار در مسیر یکی از شعبات فرعی «خاصه رود» قرار دارد. این رود از ارتفاع حدود ۱۶ متری به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد.

نوای دل‌نشین آب از شادان تا شیرآباد/جادوی آبی گلستان خاک می خورد

راه دسترسی به این آبشار، از داخل روستای زیارت به سمت جنوب است و تا فاصله ۱۰۰ متری آبشار، راه ماشین رو هم ایجاد شده است و اخیر هم در حال آسفالت این محور هستند.

آبشار رنگو

آبشار رنگو در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده است. این آبشار که بستری نیم دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود هفت متر ارتفاع دارد.

مسیر آبشار پنج ساعت پیاده روی داشته و در امتداد آن دره و رودخانه آبشار رنگو خودنمایی می‌کند. این منطقه از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در پنج کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترسی است.

آبشارهای شیرآباد

مجموعه غار و آبشارهای شیرآباد به‌عنوان یک اثر طبیعی ملی، به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است. غار و آبشارهای شیرآباد در شهرستان رامیان و در نزدیکی شهر خان‌ببین واقع شده‌اند.

از خان‌ببین به روستای شیرآباد حدود پنج کیلومتر به سمت جنوب راه است. بعد از روستای شیرآباد و گذشت سه کیلومتر از جاده آسفالته، راه مالرویی وجود دارد که به سمت آبشارها پیش می‌رود. آبشار اول ۲۵ متر ارتفاع و ۸۱ متر عمق و آبشار دوم آن ۱۲ متر ارتفاع و ۸۰ متر عمق دارد و به عنوان عروس آبشارهای منطقه هم شناخته می‌شود.

آبشار باران کوه

در میان آبشارهای استان گلستان، باران کوه یکی از زیباترین اماکن استان گلستان است که به علت مسیر طولانی پیاده روی و دسترسی سخت‌تر، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.

در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان و در حاشیه رودخانه شصت کلاً واقع شده است. این منطقه با وجود ریزش مداوم قطرات آب و صخره‌های سبز، یکی از مناظر جالب استان گلستان است. ریزش مداوم آب به صورت قطرات ریز و درشت، شبیه باران از بالای صخره‌های پوشیده از خزه، وجه تسمیه باران کوه است.

به گزارش بام، آبشارهای رنگو، شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت، دوآب و شادان (هفت طبقه) بخشی از جاذبه‌های طبیعی گلستان هستند که در صورت اندک سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌تواند صنعت گردشگری گلستان را متحول کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.