• امروز : یکشنبه, ۲۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 10 March - 2024
کل اخبار 24610
3

همدان، یک گام تا تبدیل به کمپ دائمی تیم‌های ملی سنگنوردی

  • کد خبر : 80951
  • 16 آذر 1401 - 13:51
همدان، یک گام تا تبدیل به کمپ دائمی تیم‌های ملی سنگنوردی
بام: استان همدان با پیشینه درخشان در ورزش سنگنوردی، به واسطه برخورداری از زیرساخت‌های مناسب و استاندارد، به عنوان یکی از پایلوت‌های اصلی این رشته در پرورش نخبه‌ها و قهرمانان ملی و فراملی است.

به گزارش خبرنگار بام جایگاه مهم سنگنوردی همدان در کشور سبب شد تا تیرماه سال ۱۳۹۱ بی‌نظیرترین مجموعه تخصصی این ورزش در شهر همدان احداث شود و تا به امروز نه تنها میعادگاه قهرمانان مطرح بوده بلکه میزبانی اردوهای تیم ملی، مسابقات بین المللی و حتی قهرمانی آسیا را نیز تجربه کرده است.

این مجموعه در چهار طبقه بنا شده که دارای خوابگاه ورزشکاران، سویت‌های ویژه، اتاق مدیریت و مربیان، سالن کنفرانس، رستوران، سالن تمرین و مسابقه، موزه کوهنوردی، کافی شاپ و لابی است و توانایی میزبانی تمامی رویدادهای جهانی و بین المللی در رشته سنگنوردی و رشته‌های دیگری که بتوان از این سالن به عنوان فضای جانبی استفاده کرد دارا است.

ارتفاع مجموعه سنگنوردی فرهاد حدود ۲۴ متر است که با فضایی یکپارچه قابلیت برگزاری تمامی مسابقات سنگ نوردی را دارا است ضمن اینکه برخورداری از دیواره سنگ نوردی، رختکن مجزا برای ورزشکاران، سکوی تماشاچیان و اتاق قرنطینه به طور مجزا جهت استفاده آقایان و خانم‌ها از دیگر امکانات ایجاد شده در این مجموعه است.

نام فرهاد ماندگار شد
همزمان با ساخت و تکمیل این مجموعه ورزشی و به پیشنهاد اهالی کوهنوردی و سنگنوردی استان همدان، نام این مجموعه تحت عنوان زنده یاد فرهاد میرزاجانی نامگذاری شد.

فرهاد میرزاجانی از کوهنوردان مطرح استان همدان بود که بهمن ماه ۱۳۹۰ به دنبال ریزش بهمن در پیست تاریکدره همدان به همراه همسر و ۲ تن از کارکنان پیست جان خود را از دست داد.

حادثه‌ای تلخ در یک جمعه زمستانی که سبب شد این چهار نفر بر اثر سقوط بهمن در پیست مسابقه اسکی تاریک دره واقع در ۱۰ کیلومتری شهر همدان جان خود را از دست بدهند.

امدادگران مستقر در پیست اسکی تاریک دره طی چهار روز تلاش شبانه روزی توانستند جسد این ورزشکاران را از زیر برف‌های انباشته ناشی از سقوط بهمن پیدا کنند.

محبوبیت این کوهنورد در بین خانواده کوهنوردی و سنگنوردی همدان سبب شد تا بی‌نظیرترین مجموعه سنگنوردی کشور به نام او نامگذاری شود.

مجموعه فرهاد ظرفیت فراملی
مدیرکل ورزش و جوانان همدان با اشاره به ویژگی منحصر به فرد سالن سنگنوردی فرهاد گفت: سالن سنگنوردی همدان در حوزه ورزش، افتخار ارزنده کشورمان در بین کشورهای منطقه خاورمیانه است.

علی حقیقی افزود: با تایید کارشناسان مربوطه، سالن سنگنوردی همدان به لحاظ ارتفاع دیواره سنگنوردی و تجهیزات مدرنی که برای آن نصب شده به عنوان بی‌نظیرترین سالن سنگنوردی کشور و حتی خاورمیانه شناخته شده است.

سالن سنگنوردی همدان به لحاظ ارتفاع دیواره سنگنوردی و تجهیزات مدرنی که برای آن نصب شده به عنوان بی‌نظیرترین سالن سنگنوردی کشور و حتی خاورمیانه شناخته شده است.

وی اظهار داشت: این سالن با مساعدت مطلوب وزارت ورزش و جوانان و همت مسوولان اجرایی استان همدان احداث و به بهره برداری رسید و اکنون یکی از زیرساخت‌های مهم ورزش کشور به شمار می‌رود.

حقیقی اضافه کرد: تبدیل این مجموعه به کمپ تیم‌های ملی افتخار بزرگی برای ورزش استان همدان به شمار می‌رود و هم اکنون در تلاش برای حل موانع موجود و اخذ این امتیاز مهم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از درخواست فدراسیون کوهنوردی استقبال می‌کنیم و معتقدیم تبدیل همدان به کمپ تیم‌های ملی سنگنوردی، کمک شایانی به رشد و پیشرفت سنگنوردان مستعد همدانی نیز خواهد داشت.

فدراسیون بهترین انتخاب را کرد
رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: فدراسیون درخواست ایجاد کمپ تیم‌های ملی سنگنوردی را در مجموعه زنده یاد فرهاد را ارایه داده و معتقدیم بهترین انتخاب را کرده است.

علیرضا گوهری اظهار داشت: این مجموعه سنگنوردی تمام استانداردهای لازم برای تبدیل به کمپ تیم‌های ملی را دارد.

وی اضافه کرد: مجموعه سنگنوردی فرهاد دارای سه دیواره سنگنوردی اختصاصی در سه رشته، سالن کنفرانس جهت دوره‌های آموزشی و فنی و خوابگاه مجهز است.

مجموعه سنگنوردی فرهاد دارای سه دیواره سنگنوردی اختصاصی در سه رشته، سالن کنفرانس جهت دوره‌های آموزشی و فنی و خوابگاه مجهز است.

گوهری ارتفاع سالن سنگنوردی زنده یاد فرهاد را براساس استانداردهای بین المللی دانست و گفت: این مجموعه سابقه میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا و چندین دوره کشوری را دارد.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان ادامه داد: تبریز، زنجان و شیراز نیز دارای سالن اختصاصی سنگنوردی هستند اما در هیچ کجای کشور چنین مجموعه مجهز که در همدان داریم، وجود ندارد.

وی تنها مانع در تبدیل همدان به کمپ تیم‌های ملی سنگنوردی را وضعیت مدیریت خوابگاه مجموعه فرهاد عنوان کرد و گفت: این خوابگاه در دوره مدیریت سابق دستگاه ورزش با مزایده واگذار شد که مشکلاتی را ایجاد کرد و اکنون علی حقیقی مدیرکل ورزش و جوانان استان پیگیر حل موضوع است.

گوهری با بیان اینکه مجموعه فرهاد در کشور بی‌نظیر است و نباید مدیریت آن با تصمیم نادرست تقسیم می‌شد، اضافه کرد: خوابگاه جزو ضرورت‌های یک مجموعه ورزشی در برگزاری دوره‌های کشوری است و مدیریت آن باید به هیات کوهنوردی استان بازگردد.

وی یادآور شد: تبدیل همدان به کمپ تیم‌های ملی سنگنوردی کشور مزیت‌های فراوانی دارد و مهمترین آن تجهیز سالن توسط فدراسیون از امکانات و دستگاه‌های مختلف از جمله زمان سنج دیواره سرعت است که رقم مالی بسیار بالایی صرف آن می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.