• امروز : جمعه, ۱۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 8 March - 2024
کل اخبار 24609
3

پایان نگرانی حامیان محیط زیست با رویش بوته شورپسند سالیکورنیا در سواحل خلیج گرگان

  • کد خبر : 81603
  • 11 دی 1401 - 23:12
پایان نگرانی حامیان محیط زیست با رویش بوته شورپسند سالیکورنیا در سواحل خلیج گرگان
بام: نتایج ثمربخش کاشت گونه شورپسند سالیکورنیا در محل اجرای پروژه لایروبی خلیج گرگان و رشد محسوس این بوته، نگرانی برخی دغدغه‌مندان محیط زیست در خصوص احتمال شکل‌گیری کانون ریزگرد در شمال آشوراده ( محل اجرای رسوب‌برداری) را برطرف کرد و حمایت از اجرای کامل طرح لایروبی را به ضرورتی جدی تبدیل ساخت.

به گزارش بام، چند روز پس از سفر رییس جمهور به گلستان در اسفند سال گذشته و دستور صریح وی مبنی بر آغاز عملیات رسوب برداری از کانال‌های آبرسان آشوراده، پروژه احیای خلیج گرگان و لایروبی کانال‌ها با ترک تشریفات اداری به قرارگاه سازندگی خاتم سپرده شد.

هنوز اجرای عملیات خاک‌برداری در محل پیش‌بینی شده برای لایروبی آغاز نشده بود که تعدادی از اهالی منطقه و اعضای سازمان‌های حامی طبیعت و محیط زیست از اجرای این پروژه ابراز نگرانی کرده و مدعی شدند که رسوب‌برداری از کانال‌ها و احداث دایک و خاکریز موجب می‌شود که کانون وقوع ریزگرد در منطقه شکل بگیرد.

این افراد مدعی بودند که با برداشت رسوبات و با توجه به ریزدانگی مصالح خارج‌شده از اعماق آب، این پشته‌های خاکی با کوچکترین وزش باد به مناطق پیرامونی خلیج گرگان از جمله گمیشان و بندرترکمن منتقل شده و طوفان ریزگرد در منطقه ایجاد خواهد شد.

همزمان با اجرای عملیات رسوب‌برداری و خارج‌کردن لای از کریدور آبرسان آشور، طرح کشت و واکاری آزمایشی سالیکورنیا در مناطق پیرامون عملیات آغاز شد که نتایج مطلوبی بدست آمده است.

رشد سالیکورنیا در مزارع و کَرت‌های آزمایشی بیانگر آن است که بزودی تمام مناطق واقع در پروژه لایروبی مملو از سالیکورنیا خواهد شد و عملیات کاشت بذر و واکاری این‌گونه، تثبیت خاک و پایداری بافت زمین را به‌همراه داشته و سایه هر گونه تهدید در رابطه با وقوع ریزگرد از منطقه برداشته می‌شود.

گفت: اجرای پروژه‌های واکاوی و یا بذرکاری در پشته‌های حاصل از عملیات لایروبی یکی از نیازهای ضروری طرح لایروبی کانال‌های آشوراده بود که نتایج مزارع نمونه بسیار امیدوار کننده بود.

وی افزود: در کاشت گونه‌های شورپسند باید پارامترهای مختلف اقلیمی و خاک‌شناسی مد نظر قرار می‌گرفت تا نتایج دلخواه ایجاد می‌شد.

پرهیزکار گفت: گونه‌های هالوفیت در سواحل شرقی خلیج گرگان بسیار متعدد هستند که انتخاب صحیح گونه سالیکورنیا احیای فضای سبز و پوشش منطقه را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به برداشت صدها هزار تن رسوبات از اعماق خلیج گرگان و تنوع کیفیت لای استحصالی، بهترین گزینه ممکن کاشت سالیکورنیا بود.

استاندار گلستان هم از حصول موفقیت در کشت گونه سالیکورنیا در محل اجرای پروژه خبر داد و گفت: فاز آزمایشی این‌گونه مقاوم و موثر، ثمرات خوبی داشته و نگرانی‌ها را در خصوص شکل‌گیری کانون ریزگرد برطرف کرده است.

علی محمد زنگانه افزود: در اجرای پروژه لایروبی کانال آشوراه همه تمهیدات لازم پیش‌بینی شده تا کمترین آسیب به محیط زیست منطقه وارد شود و این رویکرد در حال حاضر که حدود نیمی از کار به اتمام رسیده نمایان است.

زنگانه گفت: بر اساس اظهارات کارشناسان، کثرت و تنوع پرندگان مهاجر در خلیج گرگان و محل لایروبی نسبت به سالهای قبل افزایش چشمگیری داشته و این موضوع در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از محل پروژه واضح و نمایان است.

زنگانه لایروبی خلیج گرگان را یکی از مصوبات بسیار مهم هیات دولت در سفر استانی اسفند سال گذشته اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح بدون وقفه و با پیشرفت قابل قبول در حال انجام است.

وی با تشریح جزئیات فنی اجرای این طرح شامل به‌کارگیری ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین مرتبط با لایروبی، همراهی همه دستگاه‌های مرتبط و اهتمام قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار طرح گفت: تکمیل این طرح با هدف‌گذاری‌های تعیین شده، روند توسعه گلستان را با شتابی فراتر از انتظار همراه خواهد کرد.

استاندار گلستان ادامه داد: با تحلیل و بررسی کارشناسانه به این نتیجه رسیدیم که ادامه روند خشکی خلیج گرگان نه فقط محدوده این پهنه آبی بلکه گلستان و حتی استان‌های همجوار را تحت تاثیر ریزگرد و تبعات ناشی از آن قرار خواهد داد که در همین راستا، پیداکردن راه برقراری ارتباط آبی خلیج گرگان با دریای خزر از طریق لایروبی کانال‌های آبرسان مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

زنگانه گفت: رسوب‌برداری از خلیج گرگان و کانال‌های منتهی به آن نیازمند تخصیص اعتبار پایدار با ردیف اعتباری است و سازمان بنادر باید با اخذ مجوز ماده ۲۳ زمینه گنجاندن ردیف پایدار لایروبی خلیج و کانال‌های در لایحه سال آینده را ایجاد کند.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال برای لایروبی خلیج گرگان پیش‌بینی شده که تاکنون افزون بر هزار میلیارد ریال آن اختصاص یافته و با این اعتبار، روند اجرای پروژه با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان هم گفت: لایروبی خلیج گرگان و کانال‌های منتهی به این پهنه آبی با لایروبی ۵۳۴ هزار و ۵۵۹ مترمکعب برای احداث خاکریز سه‌گانه در کانال آشور و تلاش برای برقراری ارتباط با دریای خزر به‌عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان به پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد رسید.

نورالله عباسی گفت: همزمان با اجرای عملیات لایروبی ، کاشت بذر و واکاری بوته سالیکورنیا در محل آغاز و چندین کرت و مزرعه آزمایشی برای این کار پیش‌بینی شد که نتایج حاصله بیانگر موفقیت در این طرح است.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: ۱۳ دستگاه بیل مکانیکی، ۲۱ دستگاه کمپرسی و سه دستگاه لودر در محل اجرای پروژه مشغول لایروبی هستند.

با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظه‌ای تغییرات خلیج گرگان و استفاده از این داده‌ها در اجرای طرح‌های نجات‌بخشی، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات بین‌المللی در سطح ملی و استانی به ویژه با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید علاقه‌مندان به محیط زیست است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب‌بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.