• امروز : جمعه, ۱۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 8 March - 2024
کل اخبار 24609
3

پیمایش کامل خط الراس چالو صفی و چِک جافرکوهستان پراو

  • کد خبر : 75738
  • 24 خرداد 1401 - 17:11
پیمایش کامل خط الراس چالو صفی و چِک جافرکوهستان پراو
بام نیوز: بدلیل اینکه در مورد این قسمت از کوهستان پراو تابحال مطلبی نگاشته نشده و اسمی ازاین قلل برده نشده و گمنام مانده اند در ادامه توضیحات و اطلاعاتی در مورد این قلل وعلت نامگذاری آنها بدین نام داده میشود و این برنامه بمنظور تعیین ارتفاع قلل چالو صفی و چک جافر انجام پذیرفت.

بنام خدا
پیمایش کامل خط الراس چالو صفی و چِک جافرکوهستان پراو
از نگهبانی چالابه تا جاده بیستون به سنقر به مسافت ۲۴ کیلومتر
وتحقیق در مورد علت نام گذاری این قلل
ـــــــــــــــــــــــــ
بدلیل اینکه در مورد این قسمت از کوهستان پراو تابحال مطلبی نگاشته نشده و اسمی ازاین قلل برده نشده و گمنام مانده اند در ادامه توضیحات و اطلاعاتی در مورد این قلل وعلت نامگذاری آنها بدین نام داده میشود و این برنامه بمنظور تعیین ارتفاع قلل چالو صفی و چک جافر انجام پذیرفت.

امتداد خط الراس اصلی کوه پراو که از غرب به شرق امتداد یافته از قله های خرامان ، قته چرمی ، شیخعلیخان ، نمازگه و شاودالان عبور میکند و با رسیدن به گردنه شنل به دو شاخه تقسیم میشود که هردوی این خط الراسها که در دوسمت دره سیراوله قرار دارند با رسیدن به محور ارتباطی بیستون به سنقر به پایان می رسند با مبدا قرار دادن گردنه شنل خط الراس سمت راست دره شامل قلل فرعی : قته شنل ، سه کل بازرگان ، میلکان روسی ، کمرکو و زنهان هستند و خط الراس سمت چپی آن شامل قلل فرعی : چالو صفی و چک جافر هستند.
خط الراس سمت راستی که کوه سه کل برآن واقع شده است معمولا مورد توجه کوهنوردان می باشد ولی خط الراس سمت چپ که قلل چالو صفی و چک جافر بر روی آن قراردارد بواقع متروکه و گزارش صعود و پیمایشی از آن در اینترنت به ثبت نرسیده است.
بومیان و عشایر این محل نام دو شخص نیکوکار را برروی این قلل نهاده اند نامهای صفی و جافر که شکسته شده و لهجه محلی نام های صفدر و جعفر هستند.
هردوی این اشخاص به شغل چوپانی مشغول بودند و انسان های خَیّری بوده اند که در گذشته های دور میزیسته اند.
در کوهستان پراو رسم است که هرکس چاه آبی حفر نماید بواسطه عام المنفعه وخیر بودن اینکار ، چاه بنام او نامگذاری می شده مثل چالو اسماعیل ، چالو قمر ، چالو جیران ، چالو صفی و غیره.
صفدر بواسطه اینکه چند حلقه چاه حفر کرده نامش جاودان بر آن مانده است و در نزدیکی این چاهها قله ای هست که افراد محلی به احترام کار نیک وی هم اسم چاههای آب و هم نام قله را چالو صفی نامیده اند بسیاری از عشایر و گله داران که از ایل بزرگ پایروند هستند به بهانه وجود این چاههای آب احشام خود را به این محل می برند ارتفاع محل حفر این چاه آب در ۲۷۰۰ متری از سطح دریا بود.

ودر مورد نام چِک جافر : درنزد اهالی محل لغت «چِک» با کسره حرف اول به سنگچین هایی گفته میشود که مسیر حرکت و راه را نشان میدهد و این کوه بدلیل صعب العبور بودن آن فقط جاهای کمی وجود دارد که احشام میتوانند براحتی از آن عبور کنند و به مراتع بالا دست بروند و این مسیر را در گذشته دور چوپانی بنام جعفر از روستا تا مراتع بالا دست سنگچین و نشان میکند و بدین واسطه نام چِک جافر برآن نهاده شده است و هردوی این نام گذاری ها بواسطه کار نیکی است که این دو نفر انجام داده اند.

چنانچه بدنبال یک کوهپیمایی نسبتا سنگین و طولانی هستید این خط الراس گزینه بسیار مناسبی است.
این برنامه از محیط بانی چالابه شروع و با ورود به دره ویژنگ وه ناو(ریواسان) تا گردنه شنل امتداد یافت و از گردنه شنل هم با ورود به خط الراس چپ دره سیراوله با عبور از قله های چالو صفی و چک جافر تا محور بیستون به سنقر به مسافت ۲۴ کیلومتر امتداد یافت.

ارتفاع قله چالوصفی ۲۹۲۰ متر و ارتفاع قله چک جافر ۲۶۴۰ متر بود ابتدای این خط الراس متصل به کوه شاودالان است و چنانچه گردنه شنل را ابتدای این خط الراس بدانیم طول آن تا جاده بیستون به سنقر ۱۸ کیلومتر می باشد حوضه آبریز شمالی آن بسمت دره برناج و حوضه آبریز جنوبی بسمت دره سیراوله می باشد از زیبایی های آن می توان به دورنمای کوه زیبای سه کل و پوشش گیاهی بی نظیر و بکر برفراز آن اشاره نمود
مسیر حرکت از لحاظ ارتفاع از سطح دریا به ظاهرکمتر از سه کل است ولی بخاطر بُعد مسافت این خط الراس و پستی بلندیهای متعدد آن جزء برنامه های پیمایشی سنگین کوهستان پراو محسوب می شود و لازمه عبور از آن ، داشتن آمادگی جسمانی و آشنایی به فن سنگنوردی است لازم بذکر است که اگر درجه سختی راه را در نظر نداشته باشیم و مبدا این خط الراس و خط الراسی که کوه سه کل بر آن واقع شده است را گردنه شنل بدانیم طول این دو خط الراس برابر یکدیگر و ۱۸ کیلومتر هستند.
ویپوینت این قلل و تِرک مسیر طی شده در سایت ویکیلاک به آدرس زیر ثبت گردید
https://www.wikiloc.com/mountaineering-trails/chlw-sfy-w-chkh-jfr-104609322
تحقیق و نگارش : نادر منتظریانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=75738

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.