1

چگونه همنورد و همسفر مناسبی باشیم؟

  • کد خبر : 80246
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
چگونه همنورد و همسفر مناسبی باشیم؟
بام: عدم وجود مهارت‌های فنی و توانایی بدنی مناسب در خصوص اجرای برنامه می‌تواند موجب کُند شدن نجوه اجرای برنامه، زمین‌گیر شدن سایر افراد، برهم خوردن برنامه و اجرا نشدن آن و حتی در معرض خطر قرار گرفتن خود و سایر اعضای گروه شود.

چگونه همنورد و همسفر مناسبی باشیم؟
– درباره تجربیات قبلی و توانایی‌های فعلی خود صادق باشید.
عدم وجود مهارت‌های فنی و توانایی بدنی مناسب در خصوص اجرای برنامه می‌تواند موجب کُند شدن نجوه اجرای برنامه، زمین‌گیر شدن سایر افراد، برهم خوردن برنامه و اجرا نشدن آن و حتی در معرض خطر قرار گرفتن خود و سایر اعضای گروه شود. این که دیدی واقع‌بینانه‌ای نسبت به توانایی‌های فنی و بدنی خود و البته سطح اجرای آخرین برنامه کوه‌نوردی خود داشته باشیم کمک شایانی به خود و سایر اعضای تیم خواهد کرد.
– پیش از همراهی و پیوستن به تیم حتماً سوال کنید.
پیش از همراهی و پیوستن به گروه برای اجرای برنامه، حتماً از نوع برنامه و میزان سختی آن، منطقه‌ای که برای اجرای برنامه به آنجا می‌روید، وضعیت آب‌وهوای منطقه، ابزار و وسایلی که باید همراه داشته باشید مانند کرامپون، پوشاک مخصوص، طناب، آب، میزان و نوع غذا، کفش مناسب اجرای برنامه و امثال آن پرس‌وجوی کافی کنید؛ زیرا هنگامی که شما به منطقه جدید و ناشناخته‌ای قدم می‌گذارید طبیعتاً و احتمالاً با خطرات جدید و ناشناخته‌ای هم روبرو خواهید شد.
– همراه داشتن لوازم ضروری به میزان لازم
برای همراهی گروه و اجرای یک برنامه مناسب باید ابزار، پوشاک و نیز غذای مناسب با نوع برنامه و تعداد روزهای برنامه را همراه داشته باشید. متاسفانه مشاهده می‌شود برخی از کوه‌نوردان غذا را از یکی، لباس و کاپشن را از دیگری و حتی آب مورد نیاز برای آشامیدن را در طی برنامه از دیگران مطالبه می‌کنند!
– سنگین نبودن بیش از حد بار کوله‌پشتی
طبیعتاً هر چه کوله‌پشتی شما سنگین‌تر شود سرعت حرکت شما کندتر می‌شود و این کندی حرکت ناخودآگاه به تیم و گروه منتقل می‌شود. لزومی ندارد در یک برنامه تابستانی کرامپون، کاپشن‌های ضخیم، کیسه‌خواب زخیم و سنگین، چادر زمستانی، مواد خوراکی فراوان و سنگین همراه خود داشته باشید.
– تغذیه کافی و مناسب به همراه داشته باشید.
آهنگ متابولیسم افراد متفاوت است، بنابراین ممکن است لازم باشد شخصی بیش از شخص دیگر در طول برنامه غذا بخورد یا برعکس. اندکی بیش از آنچه فکر می‌کنید مواد غذایی همراه خود داشته باشید، بهتر است این مواد غذایی شامل کربوهیدرات‌های ساده، و مواد با ماندگاری بالا مانند مخلوطی از دانه‌های آجیل باشد. همراه نداشتن غذای کافی علاوه بر آثاری همچون کاهش سطح انرژی در طول مسیر می‌تواند باعث مصرف و استفاده از مواد خوراکی و تغذیه دیگران شود.
– شما خود مسئول ساختن لحظات زیبا برای خود هستید.
نوع و نحوه نگرش ما و نیز رفتار ما تعیین کننده حدود روابط ما با دیگران و شکل‌دهنده لحظاتی است که در میان دیگران سپری می‌کنیم. معمولاً هیچکس از افراد منفی یا گوشه‌گیر خوشش نمی‌آید و تمایلی برای ارتباط با او ندارد؛ در نتیجه نوع رفتار ما می‌تواند ضامن فراهم آوردن لحظاتی خوش برای خود و دیگران باشد.
– اگر چیزی شما را آزار می‌دهد درباره آن صحبت کنید
اگر در طول مسیر و اجرای برنامه چیزی شما را آزار داد، حتماً در این خصوص با سرپرست یا اعضای گروه صحبت کنید. مشکلاتی مثل مراحل اولیه تشکیل تاول پوستی یا لزوم تنظیم مجدد کوله‌پشتی که اگر بموقع رسیدگی و اصلاح نشوند می‌تواند موجب ایجاد مشکلات بزرگتری در طول مسیر شود و قطعا می‌تواند فعالیت گروهی را حتی تا مرز تعطیلی تحت تاثیر خود قرار دهد.
ترجمه: پویا سلیمانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80246
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوه‌نوردان ‌ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.