پایگاه خبری بام | پروژه راهآهن بوشهر – شیراز از مهمترین طرحهای ملی محسوب میشود که قرار است مرکز اقتصادی جنوب را به شبکه ریلی کشور متصل کند. با وجود گذشت بیش از ۲۰ سال از آغاز عملیات اجرایی، پیشرفت پروژه بهدلیل مشکلات مالی و تحریمهای بینالمللی به کندی انجام شده است. کارشناسان میگویند این طرح در صورت تکمیل میتواند تحولی بزرگ در حوزه حملونقل، اشتغال، صادرات و رونق بنادر جنوب کشور ایجاد کند.
استاندار بوشهر در بازدید اخیر وزیر راه و شهرسازی از این پروژه تأکید کرد: راهآهن یکی از پایههای اصلی توسعه استان است و تکمیل مسیر بوشهر – شیراز میتواند ظرفیت صادرات، تخلیه و بارگیری بندر بوشهر را از ۱۴ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهد. وی افزود: با توجه به نقش بوشهر در تولید و صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی، وجود راهآهن ضرورتی اجتنابناپذیر است و این طرح باید ظرف پنج سال آینده به بهرهبرداری برسد.
در حالیکه کلنگ نخست این پروژه در دولت نهم به زمین خورد، روند پیشرفت آن بهدلیل مشکلات مالی، ناپایداری نرخ ارز و دشواریهای فنی همچون عبور از کوههای سخت بوشهر همواره با کندی مواجه بوده است. به گفته یکی از مهندسان پروژه، نوسانات اقتصادی و تشدید تحریمها موجب افزایش هزینهها و کمبود تجهیزات شده و این موضوع به چالشی دائمی در مسیر اجرای طرح تبدیل شده است.
اگرچه در سالهای گذشته برای تأمین مالی پروژه از طریق تهاتر نفت و فاینانس خارجی با چین توافقاتی انجام شد، اما این مسیر نیز بهدلیل تحریمها ناتمام ماند. اکنون نگاهها به تشکیل کنسرسیومی جدید دوخته شده که شاید بتواند قفل اعتباری این پروژه را بشکند و قطار توسعه را پس از سالها توقف، در مسیر بوشهر – شیراز به حرکت درآورد.



















