• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
1

کوهنوردان ایرانی به سوی خانتنگری در زمستان

  • کد خبر : 81040
  • 18 آذر 1401 - 14:59
کوهنوردان ایرانی به سوی خانتنگری در زمستان
انجمن پزشکی کوهستان ایران: قله خانتنگری ملقب به هزار توی یخی به ارتفاع ۷۰۱۰ متر به عنوان شمالی ترین قله ۷۰۰۰ متری کره زمین شناخته می شود.

قله خانتنگری ملقب به هزار توی یخی به ارتفاع ۷۰۱۰ متر به عنوان شمالی ترین قله ۷۰۰۰ متری کره زمین شناخته می شود. همین موضوع به علاوه فرم این کوه و قرارگیری آن در مجاورت سیبری باعث شده است که هوای خانتنگری نسبت به قلل هیمالیا در نپال چند درجه سردتر باشد. از طرف دیگر خانتنگری به عنوان فنی ترین قله در بین قلل پلنگ برفی هم شناخته می شود که بخش های اصلی فنی مسیر صعود آن در ارتفاع بالای ۷۰۰۰ متری قرار می گیرد.
خانتنگری قله سردیست اما زمستان آن حتی بسیار سردتر است. به طوری که ارتفاع انجماد در این کوه در بیشتر روزهای زمستان حدود ۱۰۰۰ متری می باشد. این به معنای آن است که شما در بیس کمپ باید انتظار دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه زیر صفر به طور دایمی را داشته باشید.
صعودهای زمستانی در کوههای بلندصعود زمستانی در کوههای بلند جهان جز برترین پروژه های کوهنوردی به شمار می رود. تاریخچه صعود این نوع صعودها به دهه ۷۰ و با صعود نوشاخ در زمستان به عنوان اولین ۷۰۰۰ متری توسط لهستانی و به سرپرستی آندره زوادا بود. پس از آن برخی از زبده ترین کوهنوردان جهان به دنبال صعود زمستانی به این کوهها بودند. به این کوهنوردان لقب مبارزان یخ داده اند.
در زمستان پیش رو تیمی از کوهنوردان زبده ایرانی قصد دارند روی قله خانتنگری تلاش کنند. ما هنوز جزییات کامل این صعود را نمی دانیم اما با توجه به اخبار رسیده نفرات تیم سابقه دهها صعود موفق در صعودهای زمستانی داخلی، صعود به کوههای ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ متری را در چنته دارند. جزییات صعود و تیم متعاقبا اعلام می گردد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.