• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
1

کوهنوردان با احتیاط به این کوه‌های کرمانشاه پا بگذارند

  • کد خبر : 82459
  • 24 دی 1401 - 20:46
کوهنوردان با احتیاط به این کوه‌های کرمانشاه پا بگذارند
بام: یک مربی کوهنوردی از پرآو، بیستون، شاهو و امروله و دالاخانی به عنوان چهار کوه خطرناک کرمانشاه برای صعودهای زمستانه نام برد.

حسام الدین کرجی در گفت و گو با بام، بااشاره به تغییرات شرایط جوی در این روزها، اظهار کرد: در این شرایط کوهنوردان برای انجام صعودهای زمستانه باید برخی اصول و نکات را رعایت کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین این اصول توجه به اطلاعیه های هواشناسی و در نظرگرفتن شرایط جوی منطقه‌ای است که می‌خواهند به آن صعود داشته باشند.

مسئول سابق کمیته فنی هیات کوهنوردی کرمانشاه تصریح کرد: از طرفی زمانی که کوهنوردان تصمیم به یک صعود زمستانه داشته باشند، باید پیش از اعزام به منطقه به هیات کوهنوردی و هلال احمر اطلاع دهند تا اگر دچار حادثه‌ای شوند، سریعتر برای نجاتشان وارد عمل شوند.

وی در ادامه به بیان مهمترین اصولی که باید برای صعود در این فصل در نظر گرفت اشاره کرد و گفت: اگر فردی می خواهد در این فصل صعود داشته باشد، باید از تجربه کافی برخوردار باشد، در غیر اینصورت باید به همراه یک کوهنورد حرفه ای دارای تجربه صعود زمستانی این کار را انجام دهد.

کرجی با تاکید بر لزوم به همراه داشتن لوازم فصلی مناسب همچون پوشاک، کفش و… برای صعود زمستانی، افزود: داشتن لوازم و تجهیزات مناسب، داشتن تجربه برای استفاده از این لوازم و استفاده به موقع از آنها سه اصل مورد تاکید برای کوهنوردان در محیط کوهستان است.

وی ادامه داد: گاها ممکن است در محیط کوهستان حوادث ناخواسته و پیش بینی نشده‌ای مانند تغییر ناگهانی شرایط جوی و یا سانحه دیدگی برای خود یا یکی از همراهان پیش بیاید که در این صورت باید با آگاهی و منطق با استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی که به همراه کوهنورد است به این بحران‌ها فائق آید.

این مربی کوهنوردی در ادامه در خصوص خطرات صعود به کوه‌های کرمانشاه در فصل زمستان هم اشاره کرد و گفت: از آنجایی که اکثر کوه‌های منطقه زاگرس جوان هستند، بنابراین صخره‌ها و پرتگاه‌های آنها زیاد است، لذا صعود به آنها دقت زیادی می طلبد.

وی یادآور شد: پرآو، بیستون، شاهو و امروله و دالاخانی چهار کوه خطرناک و دارای صخره‌ها و پرتگاه‌ها در کرمانشاه هستند که کوهنوردان برای صعودهای زمستان به آنها باید احتیاط کنند.

کرجی با بیان اینکه احتمال ریزش بهمن در این چهار کوه طی فصل زمستان هم بالاست، افزود: بهترین فصل برای صعود به کوه‌های کرمانشاه نیمه دوم بهار و نیمه دوم پاییز است، با این وجود اگر کسی در فصل زمستان هم قصد صعود به آنها را داشته باشد باید اصول ایمنی را به صورت کامل رعایت کند.

وی در پایان یادآورشد: این افراد برای صعود به کوه‌های مهم کرمانشاه بایدحداقل ۷۲ ساعت بعد از بارش برف اقدام کنند، چراکه در آن زمان احتمال سقوط بهمن پایین می‌آید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=82459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.