• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

کوهنوردی ، لذت برتر …

  • کد خبر : 76542
  • 16 تیر 1401 - 22:44
کوهنوردی ، لذت برتر …
بام: موضوعی که به آن خواهیم پرداخت بررسی و شناخت لذّت های پست و لذّت های برتر در برابر یکدیگر است .

موضوعی که به آن خواهیم پرداخت بررسی و شناخت لذّت های پست و لذّت های برتر در برابر یکدیگر است .
اگر به شما حق انتخاب میدادند که دو گونه لذت را در ذهنتان مرور کنید و یکی را انتخاب نمایید ، کدام لذت را انتخاب می کردید ، لذت پست ، یا لذت برتر ؟
برای روشن تر شدن این فرضیه و دیدگاه می‌بایست نمونه ای را پیش رویتان بگذارم .
مانند اینکه فردی بیسواد در میان عده‌ای خوشگذران ، که رفتارهای فسق و فجور و اعمال حیوانیِ لذت‌بخش را بدون رعایت اصول اخلاقی به راحتی انجام می دهند حضور داشته باشد ، یا اینکه تنها بر روی صندلی پارک در حال #مطالعه_کتاب باشد .
شما می توانید انواع گوناگون لذات را تجربه کنید ، ممکن است برخی از آنها برتر ، و کیفیت بالاتری داشته باشند . آنقدر بالاتر که لذات پست با هر نوع کمیتی ، به پای کمترین کیفیت آن لذات برتر نرسند .
لذات پست ، مایه های حیوانات را در خود جای داده اند و هرگز به پای لذات برتری همچون کتاب خواندن ، یا شنیدن موسیقی فاخر نخواهند رسید .
نکته مورد اشاره در این نوشتار ، بررسی درجات لذت نسبت به یکدیگر است . البته جهانبینی و آموخته های هر فرد می‌تواند تعریف کننده درجۂ لذات برای وی باشد .
مثالی دیگر ….
از نگاه عده‌ای ، یکی از اعمال لذتبخش با درجه بالا در روابط بین زن و مرد ، #سکس است . و از نگاه عده ای دیگر ، همراهی و همگامی و همسخنی با جنس مخالف ،لذت برتر و شایسته تری نسبت به مورد اشاره شده دارند .
چنانچه همان فرد بیسواد می توانست سواد خواندن بیاموزد و کتاب بخواند ، و یا به موسیقی ارزشمند گوش بسپارد ، تنها نشستن بر روی صندلی پارک و مطالعه کتاب را به حضور در آن جمع فاسق ترجیح میداد . چون توانایی انجام این کار را در خود می‌دید و می‌توانست با تجربه لذت خوانش کتاب ، مسیر زندگی خود را از فسق و فجور و اعمال حیوانی و تجربه لذت های پست ، به سوی درک و تجربه لذت های برتر تغییر دهد .
پس می بینید که درجه لذّات تعیین کننده برتر بودن آنها نیست .چرا که این حق انتخاب ماست که درجه لذات را برایمان مشخص می کند . ما ترجیح می‌دهیم به جای غلتیدن در اعمال حیوانی ، هرچند با درجه لذت بالاتر ، به سوی لذتی برویم که کیفیت برتری نسبت به آنها دارند و ماندگارترند .
در اینجا به تجربه ای شخصی اشاره می کنم . در یک برنامه صعود با چند کمپر [Camper]که به صورت اتفاقی با ما همراه شده بودند ، قصد صعود به قله ای را داشتیم ، دوستان کمپر در میان راه به دلیل عدم توانایی ، موفق به صعود نشدند و برنامه صعود به پایان رسید . اما در چشمان آن دو طبیعتگرد ، عطش رسیدن به قله و همراه شدن با ما به خوبی دیده می‌شد . با آنها دوست شدم و همچنان ارتباط دارم .
پس از آن برنامه ، آنها طبیعتگردی با روش کمپینگ را رها کرده و به طور پیگیر به کوهنوردی روی آورده بودند . زمانی که از آنها پرسیدم چه چیزی باعث شد که به کوهنوردی علاقه مند شوید ؟ در پاسخ گفتند : لذت بهتر و ارزشمندتری نسبت به کمپر بودن دارد . برای همین تا به حال به چندین قله ، صعود زمستانه و تابستانه داشته ایم . زیرا برایمان لذت بخش تر است .
درک لذت کوهنوردی زمانی به دست می‌آید که فردی با تحمل سختی‌های بسیار و فشارهای گوناگون بر فراز قله می ایستد ، و این لحظه برایش از برترین لذت هاست . انسان مانند درخت و یا یک گیاه است ، چنانچه فضا و امکان رشد در اختیارش قرار بگیرد ، پتانسیل بلندتر شدن و پر شاخ و برگ تر شدن را دارد و شکوفا می شود . و نتایج این شکوفایی نه تنها برای خود وی ، بلکه برای جامعه پیرامونش نهایت شادی و رضایت را به همراه خواهد داشت .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76542
  • نویسنده : امیرملیحی
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.