• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

کویر مرکزی ایران به سوی نابودی پیش می‌رود

  • کد خبر : 84763
  • 03 فروردین 1402 - 12:03
کویر مرکزی ایران به سوی نابودی پیش می‌رود
بام: رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان آران و بیدگل گفت: گسترش بی محابای صنایع ناسالم و ناهمگون با اقلیم و زیست بوم کویری، بی‌توجهی به هشدارهای دوستداران طبیعت، و نبود نظارت کافی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، کویر مرکزی ایران را بی رحمانه به سوی نابودی پیش می‌برد.

عباس مسلمی‌نژاد در گفت‌وگو با بام، اظهار کرد: ناآگاهی و  عدم همکاری گردشگران و  کویرنوردان غیربومی و حتی اهالی بومی منطقه، برای رعایت شرایط حفظ طبیعت و محیط زیست، همچون تیشه بر ریشه کویر و زندگی ساکنان آن زده می‌شود.

وی افزود: عید نوروز و فصل بهار، مناطق کویری شهرستان آران و بیدگل مهمترین مقصد جذاب و بکر گردشگری کشور به شمار می‌رود، اما همه ما باید باور کنیم که  حفاظت از پوشش‌های گیاهی و جانوری کم نظیر این منطقه رمز حیات و جذابیت هزاران ساله این منطقه بوده که از پیشینیان به میراث گذاشته شده است.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان آران و بیدگل، تاکید کرد: ضمن خوش آمدگویی به گردشگران نوروزی برای حضور در دروازه کویر بکر مرکزی ایران زمین، از همه میهمانان انتظار داریم که محیط زیست کویر را حفظ کرده و از همه شهروندان بومی به عنوان میزبانان و مسئولان تقاضای عاجزانه برای مراقبت و احیای کویر فقیر شده از بی مهری‌ها را داریم.

وی تصریح کرد: بنا به مسئولیت اجتماعی خود، در اسفند سال ۱۴۰۱ و مقارن با هفته درختکاری سه همایش سراسری با هدف آگاهی بخشی و آموزش شهروندان برای حفظ طبیعت کویری منطقه همراه با کاشت نهال اسکنبیل(ارتع) در مناطق کویری برگزار کردیم.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان آران و بیدگل گفت: کمیته محیط زیست این هیئت با همکاری گروه‌های کوهنوردی،۱۵۰۰ نهال اسکنبیل در سه منطقه چاله سُنبَک، چاله چهارطاقی و کویر نوش آباد کاشت و امیدواریم همه گروه‌های اجتماعی در استمرار این برنامه مشارکت کنند.

مسلمی‌نژاد افزود: کویری بودن منطقه و تاثیر تحولات اقلیمی بر خاک، در سال‌های گذشته، شاهد افزایش آلودگی هوا، گرد و غبار و بیابان بودیم که حفظ درختان جنگلی و توسعه نهال‌کاری در زمین‌های بیابانی، از جمله طرح‌های مهم برای تثبیت خاک، توسعه پوشش گیاهی، کنترل شن‌های روان و جلوگیری از تولید گرد و غبار در منطقه شمال دشت کاشان است.

سومین برنامه احیای طبیعت و نهال‌کاری بیابان‌های اطراف نوش‌آباد به پاسداشت یاد عزیزان آسمانی توسط باشگاه کوهباد نوش آباد و با حضور شهروندان دوستدار طبیعت و کوهنوردان کاشان و آران و بیدگل برگزار شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84763

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.