• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
0

گزارش برنامه صعود به قله شاه شهیدان(۴۰۷۶متر)

  • کد خبر : 17937
  • 21 دی 1399 - 12:04
گزارش برنامه صعود به قله شاه شهیدان(۴۰۷۶متر)
گزارش برنامه صعود به قله شاه شهیدان(۴۰۷۶متر)

 گزارش برنامه صعود به قله شاه شهیدان

۱ – مشخصات كلي برنامه :
نام منطقه : چِلگِرد
ارتفاع مبدا صعود : ۲۵۰۰ متر
مسيرهاي صعود : برای صعود به کلونچی سه مسیر رایج از شهر چلگرد وجود دارد.

۱-یال شمالی، سد اول تونل کوهرنگ و جانپناه چال میشان، این مسیر با دست به سنگ و شیب زیاد همراه است و برای رسیدن به قلّه می‌بایست مسافت طولانی طی شود.

۲-دره شرقی، سد دوم تونل کوهرنگ، دره کول خدنگ که غالبا پوشیده از برف است و در فصل گرم سریع‌ترین راه برای رسیدن به قلّه می‌باشد ولی به دلیل خطر بهمن قابلیت صعود در زمستان ندارد و تنها در اوایل دره کمی درگیری با سنگ وجود دارد.

۳- یال شرقی، جانپناه خرسان که مسیر مناسبی برای صعود زمستانیست.
مسير صعودي برنامه: یال شمالی
تاریخ اجراء : ۱۸الی ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
مدت برنامه : ۲ روز
نحوه اجرا(مستقل یا مشترک) :مستقل
مبداء حرکت : فلکه دروازه تهران
ساعت و تاريخ حركت : ۱۸/۰۸/۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۰ صبح
فاصله تا مقصد از لحاظ زمانی و مسافت :
فاصله دروازه تهران تا چلگرد ۱۹۵ کیلومتر و حدودا ۳ ساعت می باشد.
نحوه دستیابی به منطقه ( وسیله نقلیه عمومی ) : یک دستگاه مینی بوس

۲ – نام مسئولين و اعضاي شركت كننده :
سرپرست : آقای مهدی مناجاتی
سرقدم: آقای آرش باقری
عقبدار: آقای مجید نخکار
نویسنده گزارش : الهام شفیعی
۳ – سيماي جغرافيايي منطقه :
ارتفاعات و نقاط مهم منطقه ( قلل همجوار ، گردنه ها، دره ها و …… با توصیف چشم اندازها ) :
طول رشته کوه زردکوه ۱۲۳ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۰ کیلومتر، در جنوب غربی ایران و انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری، تا شرق و شمال شرق استان خوزستان ادامه یافته است. این رشته کوه بعد از دنا بلندترین کوهستان زاگرس مرکزی محسوب می‌شود.

از شمال غربی به طرف جنوب شرقی کشیده شده و در نزدیکی شهرستان چلگرد (کوهرنگ) قرار دارد. زردکوه یکی از غنی‌ترین ذخایر آب ایران، سرچشمه رودهای مهم پرآبی همچون کارون، کرخه، زاینده رود و دز می‌باشد.

کلونچین (کلونچی) با ارتفاع ۴۲۲۱ متر،تقریباً در بخش مرکزی این استان در جنوب شرقی شهر چلگرد و سد دوم کوهرنگ واقع شده که بلندترین قلّه رشته‌کوه زردکوه بختیاری از منطقه کوهستانی زاگرس مرکزی است که در استان چهارمحال و بختیاری،شهرستان کوهرنگ و مرز دو بخش مرکزی و بازفت قرار گرفته‌است.
مهمترین ویژگی کوه های منطقه که به صورت رشته رشته است، وجود دره ها و گذرگاههای عمیق (که در زبان محلی به آنها تنگ می گویند) و یخچالهای آن است که از جمله آنها می توان یخچال ایل بیگ، پورسونان، کوله خدنگ و خرسان را نام برد.
قلل مهم و مرتفع زردكوه به ترتيب:
كلونچی: ۴۲۲۱ متر، چگاله: ۴۱۳۶ متر، هفت تنان: ۴۱۸۰ متر، درويش كزلي: ۴۰۷۸ متر، شاه شهيدان: ۴۰۷۶ متر، نازي: ۴۰۷۵ متر، چال تاو: ۴۰۷۵، تيا: ۴۰۵۳ متر، شرنگ: ۴۰۱۱ متر، دورنگ: ۴۰۰۹ متر، دوزرده :۴۰۰۰متر، سيردان: ۳۹۸۸ متر، قنبركش: ۳۹۷۰ متر، يله بلند: ۳۹۴۷ متر، چال ميشان: ۳۸۹۷ متر، ايلوك: ۳۸۳۷ متر، آب سفيد: ۳۷۵۹ متر.
راه های دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت ( آسفالت _ خاکی ) :
مسیر رایج صعود به قلّه شاه شهیدان از شهر چلگرد در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب شهرکرد آغاز می‌شود.برای رفتن به این شهر پس از خروج از شهرکرد به سمت شهر سورشجان،فارسان و بابا حیدر ادامه مسیر دهیم.

ابتدای کوهپیمایی، سد اول کوهرنگ برنامه ریزی شده بود. انتهای شهرستان چلگرد به یک دوراهی میرسیم. جاده ی سمت راست به سمت آبشار شیخ علی خان و جاده ی سمت چپ ما را راهی سد اول کوهرنگ می کند. بعد از ورود به جاده مجدداً به دوراهی می رسیم که یک سو به سمت چشمه ی کوهرنگ و سوی دیگر کوه کارکنان را دور زده، ما را به سد اول می رساند.جاده منتهی به سد اول از شهر چلگرد خاکی است.
نوع پوشش گیاهی منطقه :
از گياهان منطقه مي توان انواع گون، كنگر، آويشن، مرزن جوش و ديگر گياهان دارويي را نام برد .
جانوران منطقه :
از حيوانات منطقه مي توان گرگ، خرس، خرگوش، كل، بز كوهي، پرستو، بلبل كمري، گنجشك و .. را نام برد.
۴ – شرح اجراي برنامه :
شرح گزارش :
پس از حضور تمامی اعضا در دو مکان مقرر دروازه تهران و سه راه سیمین ساعت ۶:۳۰ صبح روز پنج شنبه اصفهان را به سمت شهرکرد ترک کردیم. ساعت ۸:۱۰ نشان می داد که وارد شهرکرد شدیم و بعد از توقفی نیم ساعته در پارک لاله برای صرف صبحانه مسیر خود را به سمت چلگرد ادامه دادیم.

پس از پیمودن حدوداً ۱۰٫۵ کیلومتر بعد از چلگرد به سد اول کوهرنگ رسیدیم. با معرفی اعضا و گرم کردن از روی پل به سمت دیگر رفته و ساعت ۱۱:۴۵ حرکت خود را از پاکوب جنوبی آغاز کردیم. از این پاکوب با شیب ملایم به جاده ماشین رو و بعد از یک ساعت پیمایش از جاده فرعی وارد دره لاسوز شدیم.

پس از حركت در منطقه لاسوز كه شيب نسبتاً ملايمي داشت و از طرفين به يك يال منتهي می شود با ورود به محل يال مورد نظر حركت خود را به سمت راست ادامه داديم.

در اينجا شيب نسبتاً تند مي شود و قلّه هاي زرد كوه نيز مشخص هستند. پس از پشت سر گذاشتن شيب تند و گذر از زیر گرده سنگی زیر جانپناه،ساعت ۱۶:۱۵ به جانپناه چال ميشان رسيديم.تعدادی از همنوردان شب مانی در چادر را برگزیدند و مابقی در جانپناه مستقر شدند.آسمان شب پرستاره و دیدنی بود و هرچشمی را به خود خیره می کرد.پس از صرف شام و اعلام زمان آماده باش همگی آماده خواب شدند.

   

صبح پس از صرف صبحانه و جمع کردن کوله ها راس ساعت ۶:۳۰ صعود خود را آغاز کردیم.برای رسیدن به چال میشان بایستی شیب تندی را که حدود یک ساعت زمان می برد طی کرد.ساعت ۷:۳۵ کل تیم به منطقه نسبتاً مسطح چال میشان رسیدند. شیب پیش رو نسبتا تند می باشد و سنگریزه های فراوان دارد، به ویژه در مسیر بازگشت باید مراقب ریزش سنگ بود. از ابتدای مسیر تا رسیدن به قلّه ی چال میشان تنها نیم ساعت کوهپیمایی داریم.

ساعت ۸:۱۰ بر قلّه چال میشان ایستادیم. پس از صعود این قلّه،برای حركت به سمت ‌قلّه‌ دوزرده‌، یال خط فراز (خط الراس) اصلی را در راستای جنوب غربی ادامه می دهیم. نخست چندین متر فرود رفته و مسیر از زیر صخره های خط فراز گذر کرده و دوباره به خط الراس می رسد. سپس با بالاروی از یک شیب به نسبت تند و چند پیچ و خم کوچک از بین صخره ها ابتدا به قلّه زرده و سپس به قلّه دوزرده می رود.

ساعت ۹ بر فراز قلّه دوزرده عکس یادگاری گرفتیم و به سمت قلّه شاه شهیدان به راه افتادیم. هنگام حرکت از دوزرده به سوی شاه شهیدان در سمت راست یعنی دامنه های جنوب غربی (طرف بازفت)، با توجه به گذر خط گسله زردکوه دارای دیواره ها و پرتگاه های سترگی می باشند. که بریدگی ها فراوانی به صورت دره ها و تنگ های کوچک و در برخی قسمت ها تا حدودی بزرگ ایجاد گردیده است. در سمت چپ یعنی دامنه شمال شرقی نیز دره کول خدنگ قرار دارد.

بین قلّه دوزرده و شاه شهیدان دو قلّه فرعی وجود دارد و قلّه شاه شهیدان به تقریب در بین دو قلّه کلونچی اصلی و دوزرده و روبروی بخش اصلی و درازتر دره کول خدنگ (در جهت عمومی جنوب غرب ) قرار گرفته است.

سرانجام ساعت ۱۰:۱۵ بر بلندای قلّه شاه شهیدان ایستادیم و پس از گرفتن عکس مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم. شیب تند یال چال میشان و ریزشی بودن منطقه باعث کندتر شدن سرعت تیم شد ولی همگی به سلامت راس ساعت ۱۳ دقیقه به جانپناه رسیدیم.

پس از استراحتی کوتاه به سمت پای کوه حرکت کردیم.حدوداً یک ساعت تا در لاسوز پیمایش داشتیم و نهایتاً ساعت ۱۵:۲۰ به مبدا صعود در کنار سد اول کوهرنگ رسیدیم. زمانی را صرف نهار و استراحت در کنار رودخانه کرده و ساعت ۱۶:۳۰ چلگرد را به سمت اصفهان ترک نمودیم

وضعیت راه پاکوب یا مالرو :
در بعضی از قسمت ها پاکوب مشخص است اما در قسمتی از راه به علت صخره ای بودن ، سرپرست مسیر را مشخص کردند.

آب و هوای زمان اجرا :
در حین صعود آسمان کاملا صاف و هوا نسبتا سرد بود.

محل های مناسب شب مانی و کمپ و بیتوته ها :
جانپناه چال میشان با توجه به شكسته شدن پنجره هاي آن به نظر مي رسد براي شب ماني در زمستان مناسب نخواهد بود ،جانپناه ديگري در مسير قلّه كلونچين وجود دارد كه مناسب تر از جانپناه چال ميشان براي زمستان مي باشد.
اطراف جان پناه و کاسه ی بالای جان پناه(منطقه چال میشان) نیز مکانهای مناسبی جهت برپایی کمپ می باشند.

منابع دسترسی به آب ( چشمه ها ، رودخانه ها ،دریاچه ،برکه و … ) :
جانپناه فاقد آب و چشمه است. تنها یک چشمه در مسیر مشاهده شد که در این فصل آب مناسبی جهت آشامیدن نداشت.توصیه می شود آب به مقدار کافی قبل صعود فراهم کرده و به همراه داشته باشید.

امکان تهیه غذا از محل :
در شهرستان چلگرد امکانات کافی برای تهیه مواد غذایی وجود دارد.

تعداد نفرات شرکت کننده : ۱۶ نفر

وسایل مورد نیاز :
کلاه کاسک کوهنوردی،کفش مناسب کوهپیمایی،پوشاک مناسب فصل،چادر،کیسه خواب ۱۰- درجه،کیسه بیواک،زیرانداز،هد لایت،باتون کوهنوردی،کوله ۵۰ تا ۷۰ لیتری،وسایل حفاظت از آفتاب،کمک های اولیه و داروهای شخصی،طناب انفرادی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17937

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.