• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

گزارش برنامه صعود قله دماوند از جبهه شمالی به جنوبی تیر ماه ۹۶

  • کد خبر : 15278
  • 05 دی 1399 - 10:51
گزارش برنامه صعود قله دماوند از جبهه شمالی به جنوبی تیر ماه ۹۶
گزارش برنامه صعود قله دماوند از جبهه شمالی به جنوبی تیر ماه ۹۶

گزارش برنامه صعود به قله دماوند از جبهه شمالی به جنوبی (آمادگی کازبک)

به نام خالق كوه ها

مشخصات برنامه :
عنوان گزارش : صعود به دماوند از جبهه ى شمالى
ارتفاع مبدأ صعود : روستاى ناندل با ارتفاع تقريبي ۳۲۰۰متر از سطح دريا
مسيرهاى صعود : ۴ جبهه ى اصلى “شمالى (سخت ترين)، شمال شرقى ، غربى و جنوبى(راحت ترين) “
مسيرصعود انتخابى : جبهه ى شمالى (سنگ بزرگ – يال شمالي – جانپناه ۴۰۰۰ – جانپناه ۵۰۰۰ – عبور از ميان يخچالهاى دوبي سل و عروسكى – قله دماوند)
مشكل حائز أهميت در مسير انتخابى : نبود آب
فاصله از شهرهاى نزديك : اين قلّه در ۶۹ کيلومتري شمال شرقي تهران، ۶۲ کيلومتري جنوب غرب آمل و ۲۶کيلومتري شمال غربي شهر دماوند واقع شده‌است.
تاريخ اجرا : ۶ الى ۹ تيرماه ۱۳۹۶
مدت اجرا : ۴ روز
نحوه ى اجرا : مستقل
مبدأ حركت : اصفهان ، دروازه تهران

اسامى مسئولين و نفرات شركت كننده :
سرپرست : سينا حيدرى
سرقدم : سينا حيدرى
امور فنى : مسعود ابوطالبى
عقب دار : حميد منتظرى
امور بانوان : معصومه طاهرى
به نقل از : سميرا بيگى زاده
نفرات شركت كننده : آقايان ( حميد امينى ، حميد سميعى ، حميد منتظرى ، وحيد دهقانى ، امير صمصام شريعت ، فرزاد موسايى ، مسعود ابوطالبى ، على سعيدى فر ، حجت اله قانع ، محمدمهدى عطايى ، محمد مهدى پور ، محمدهادى مقيم ، محمدرضا موسى خانى)
خانم ها : مليحه سليميان ، سميرا بيگى زاده ، معصومه طاهرى

شناسنامه ى دماوند :
نام : دماوند ، دنباوند ، بيكنى ، جبل لاجورد
( دليل نامگذارى دماوند به اين نام : دم (بخار) + آوند= داراى دود و بخار)
سن : عمر دماوند حداقل ۳۸۵۰۰ سال تخمين زده شده
ارتفاع : ۵۶۰۹ متر
ميزان بارندگى در سال : در ارتفاعات دماوند ۱۴۰۰ ميلى متر در سال مى باشد .
دما : كمينه ى دما در ارتفاعات تا ۶۰ درجه زير صفر در زمستان هم مى رسد .
سرعت طوفان : گاها از ۱۵۰ كيلومتر در ساعت نيز مى گذرد.
فشار هواى قله : نصف فشار هوا در سطح درياست .
پوشش گياهى منطقه : بسته به ارتفاع متغير بوده ، ولى در كل شامل گياهانى از جمله : كلاه ميرحسن ، ريش قوش ، بومادران ، ماشك ، گون ، شبدر شاه بلوطى و …
پوشش جانورى :
جانوران شكارچى ۴ پا : روباه ، شغال ، گرگ و در غرب و شمال خرس كه از ارتفاعات بلند دورى مى كند .
جانوران گياه خوار : كل و بز ، قوچ و ميش و خرگوش ؛( اين جانوران تا ارتفاع ۵۰۰۰ مترى هم بالا مى روند)
ديگر جانوران : خزندگان ، عقرب و …
قلل همجوار : ورارو، سه سنگ، گل زرد، کاعون (کبود) و ميانرود است
موقعيت جغرافيايى : دماوند كوهى ست در شمال ايران كه به عنوان بلندترين كوه ايران ، خاورميانه و بلندترين قله ى آتسفشانى آسيا مى باشد و در بخش مركزى رشته كوه البرز جاى دارد .
از ديد تقسيمات كشورى ؛ در بخش لاريجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد و از ۳۰ تيرماه ۱۳۸۷ به عنوان نخستين اثر طبيعى ايران در فهرست آثار ملى ايران ثبت شد .
يخچالهاى معروف جبهه ى شمالى : سيوله ، دوبى سل ، عروسكى
مسير انتخابى : بين يخچال دوبى سل و عروسكى كه داراى دو جانپناه در ارتفاعات ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ مى باشد

دماى دماوند آتش بداشت به قله يكى چند آرش بداشت
دماوند داد از غم كاوه كرد دماوند ديوانه را قانع كرد

شرح گزارش :
صعود دماوند از جبهه ى شمالى پيش درآمدى بود براى پيدا كردن آمادگى لازمه جهت برنامه ى صعود به قله ى كازبك در كشور گرجستان كه از مدتها قبل توسط آقاى ميلاد رياضيات تعيين شده بود . ثبت نام نفرات واجد شرايط و برگزارى جلسه ى توجيهى از جانب ايشان انجام شد و نفرات با شركت در برنامه هاى يك يا چند روزه در ارتفاعات ۳ الى ۴ هزارى خود را در آمادگى كامل بردند . برخلاف انتظار روند كار كمى دچار تزلزل شده و متاسفانه به دليل كسالت ناگهانى آقاى رياضيات سرپرستى برنامه دستخوش تغيير شد كه اين مهم اسباب نگرانى نفرات تيم را به دنبال داشت . منتهى ايشان اين اطمينان را دادند كه شخصى با صلاحيت را جايگزين خود خواهند كرد . صبح روز برنامه آقاى سينا حيدرى به عنوان سرپرست جديد از جانب آقاى رياضيات معرفى و اين حسن انتخاب در سرپرستى جديد موجب خرسندى و اطمينان خاطر افراد تيم شد .
در نتيجه برنامه در قالب تيم ۱۷ نفره با يك دستگاه ميدل باس رأس ساعت ۱ بامداد ، ۶ تيرماه ۱۳۹۶ از اصفهان استارت خورد كه دو نَفَر از همنوردان در بين راه ( عوارضى قم و تهران )به ما پيوستند و همه راهى روستاى ناندل شديم .
(مسير دسترسى به جبهه ى شمالى از تهران به سمت آمل ، از جاده ى هراز و از روستاى زيباى ناندل واقع در استان مازندران مى باشد .)
با اينكه تعطيلات عيد فطر بود ، خوشبختانه مشكل ترافيكى نداشتيم و در ساعت ۱۲:۱۵ همان روز به روستاى ناندل رسيديم . پس از صرف ناهار و تعويض لباس در ساعت ۱۴:۱۵ با نيسان رهسپار دامنه ى كوه شديم تا كوله هاى سنگين خود را تحويل قاطر داده و تا جانپناه اول با كوله ى سبك پيمايش كنيم . پس از يكساعت نيسان سوارى و گذشتن از مسيرهاى پرپيچ و خم و مملو از گلهاى زيباى سرخ رنگ ، به سنگ بزرگ رسيديم . طبق روال تمامى برنامه ها معارفه صورت گرفت و عوامل اجرائى مشخص شدند. شروع برنامه پس از گرم كردن ، رأس ساعت ۱۵:۴۰ دقيقه بوده و نفرات با اندك آذوقه و آب رهسپار دماوند اين ديو سپيد پاى دربند شدند . سه ساعت زمان برد تا به جانپناه اول در ارتفاع ۴۰۰۰ مترى برسيم كه در سال ۱۳۶۰ ساخته شده .

IMG_20170704_121705
در جانپناه چند تن از همنوردان مشهدى استقرار داشتند و چند همنورد آذرى زبان نيز كوله هاى خود را گذاشته و سبكبار به سمت قله رفته بودند و همين امر باعث شد تا فقط ۳ نفر خانم در جانپناه جايى جهت خواب پيدا كنند وآقايان چادر زدند . فرداى آن روز با كوله ى سنگين بر دوش در ساعت ۷:۵۰ ادامه ى مسير داديم و ساعت ۱۱به جانپناه دوم رسيديم كه اصطلاحا معروف به جانپناه ۵۰۰۰ مى باشد . خوشبختانه در جانپناه دوم دو نفر بيشتر حضور نداشتند.همين باعث شد بچه ها بتوانند در كنار هم و در زير سقف جانپناه به استراحت بپردازند و چند تن هم ترجيح دادند در هواى كوهستانى و در زير گستره ى آسمان پرستاره بيواك كنند .
در روز دوم و در جانپناه ۵۰۰۰ تايم زيادى داشتيم كه پس از صرف ناهار و اندكى استراحت به پيشنهاد سرپرست ، تعدادى از همنوردان جهت هم هوائى در زمانى يكساعت و ۲۰ دقيقه اى ۴۰۰ متر ارتفاع گرفتند و همان مسير را برگشتند .
مسير كاملا ريزشى بود و اين هم هوائى توأم با هيجان صعود و فرودى هرچند كوتاه شد .
دورهمى هاى دوستانه ، شب نشينى هاى دلنشين كنار همنوردان و عكاسى از مناظر زيبا و غروب آفتاب در سايه ى دماوند به شيرينى لحظات افزوده بود .

IMG_20170704_121657
خواب شبانه لازمه ى شروع روزى با نشاط جهت ادامه ى مسير بود منتهى محیط كوهستان و تردد همنوردان صعود كرده و يا در حال صعود كمى اين مهم را در محل كمپ دشوار مى كرد . با اين حال از تايم خود استفاده كرده و صبح روز ۸ تيرماه پس از گرم كردن در ساعت ۶:۳۰ به سمت قله حركت كرديم .

IMG_20170704_121719

در بخشهايى از مسير بايد دست به سنگ مى شديم و با كوله هاى سنگين فشار بيشترى متحمل شديم . در اين ميان ، ديدن دوستان و همنوردان ديگر اصفهانى كه به صورت آزاد در منطقه حضور داشتند نيروى نفرات را مضاعف كرد و اسباب دلگرمى شد .

IMG_20170704_121707
تغيير فشار هوا ، كمبود اكسيژن و وجود گاز گوگرد كمى تنفس را مشكل كرده بود. اما تيم با عزمى جزم و با اراده اى مصمم راه را ادامه و قله با حضور تمامى نفرات تيم در ساعت ۱۳ صعود شد .

IMG_20170704_121710
پس از فرياد شوق و گرفتن چند عكس جهت يادبود ، سرود اى ايران را در فضاى قله طنين انداز كرديم .
مسير بازگشت جبهه ى جنوبى در نظر گرفته شده بود .
بخشى از مسير را از طريق شن اسكى پيموديم و سپس در مسير پاكوب افتاديم .در مسير جنوبي، آبشاري وجود دارد که همه ی سال يخ‌زده‌ است و تنها در تابستان‌هاي بسيار گرم، جاري مي‌شود. به همين دليل به آن آبشار يخي گفته مي‌شود. اين آبشار با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متري، از نظر ارتفاع از سطح دريا مرتفع‌ترين آبشار خاورميانه است و ديدن آن براى ما خالى از لطف نبود .
حدود ساعت ۱۸ همه به بارگاه سوم واقع در جبهه ى جنوبى رسيده و با استراحت و خوردن غذاى گرم نيروى تحليل رفته ى خود را احيا كردند .

IMG_20170704_121712
صبح روز آخر ، طلوعى بى نظير ، دريايى از ابر در حوالى ما و سايه ى دماوند روى كوه هاى هم جوار و مشرف به قرارگاه منظره ى چشم نوازى را برايمان به ارمغان داشت. همانطور كه نظاره گر اين همه زيبايى بوديم در ساعت ۶:۴۵ بارگاه سوم را ترك كرديم .
ساعت ۹صبح بود و پايان صعود ما از محل مسجد صاحب الزمان .
از آنجا با جيپ و نيسان به سمت قرارگاه پلور و سپس با ماشينى كه از اصفهان آمده بوديم ( ميدل باس ) به رينه ى لاريجان جهت استفاده از آبگرم منطقه رفتيم .
و نهايتا ساعت ۲۴ روز ۹ تيرماه به اصفهان بازگشتيم.
در آخر جا دارد از زحمات آقاى سيناحيدرى تشكر و قدردانى كنيم كه قبول سرپرستى كرده و از هيچ حمايتى دريغ ننمودند .

گزارش نويس : سميرا بيگى زاده

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.