• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24564
2

گزارش برنامه قله شاه‎ البرز

  • کد خبر : 19343
  • 30 دی 1399 - 0:29
گزارش برنامه قله شاه‎ البرز
گزارش برنامه قله شاه‎ البرز

گزارش برنامه

تاریخ اجرا : ۶ و ۷ تیر ۱۳۹۸

 

موقعیت مکانی: استان البرز،شهرک طالقان

 

مبداً صعود: روستای حسنجون

 

متوسط شیب: ۲۰ درجه

 

طول مسیر پیمایش: از روستا تا قله ۱۵۰/۱۹ کیلومتر، رفت و برگشت ۳۷ کیلومتر

 

جهت مسیر: شمال

 

موقعیت جغرافیایی:

 

شاه البرز بلندترین قله استان البرز غربی قرار گرفته در شمال شهرک طالقان و بین دو دره طالقان در سمت جنوب و الموت در سمت شمال قرار گرفته ، از جنوب به روستای دره طالقان و روستاهای حسنجون، آرتون، بزج و شهراسر، از شرق به پراچان و دیزان، از شمال به دینه رود، کلان، سیلیکان، اوانک و دره الموت و از غرب به روستای آوه منتهی می‌شود. شاه البرز از سمت غرب به قله زیورچال می‌رسد و از جناح شمالی محدود به دیواره‌ها و سنگ‌های بلند حدوداً ۶۰۰ متری و یخچال‌های دائمی است.

قله های مختلفی همچون سیالان، نرگس ،علم کوه ، سات ، خشچال، تخت سلیمان و … از بالای قله دیده می شوند.

پوشش گیاهی در مسیر انواع گیاهان دارویی همچون پونه، بابونه، آویشن، گلپر،ریواس و … می باشد. این مسیر به دلیل وجود رودخانه های زیاد سرسبز و سرشار از گیاهان دارویی می باشد.

مهمترین مسیرهای صعود : ۱- روستای حسنجون طالقان از جنوب ۲- روستای گرمارود الموت از شمال غرب

شرح برنامه:

 

از دو روز قبل از برنامه کانالی در نرم افزار واتس آپ برای هماهنگی های قبل از برنامه توسط یکی از اعضا به دستور سرپرست برنامه ایجاد شد و در طول این دو روز هماهنگی ها توسط آقای حسن فولادی مربی برنامه به بقیه اعضا اعلام میشد هماهنگی های نظیر لوازم مورد نیاز ، گزارش هواشناسی ، انتخاب هم چادری ها و … .

 

در روز برنامه در ۳ نقطه و زمان هماهنگ شده ( ۶:۳۰ بیمارستان بوعلی، ۶:۴۰ آزادی تقاطع نواب، ۷:۱۰ روبروی ایران فیلم) سوار ماشین شده و راس ساعت ۷:۱۰ به سمت اتوبان تهران کرج حرکت کردیم لازم به ذکر است یکی از اعضا گروه در اتوبان تهران کرج روبروی شرکت بهنوش ملحق شد. اتوبان از ترافیک سبکی برخوردار بود و مسیر را تا خروجی شهر طالقان بدون هیچ مشکلی ادامه دادیم در مسیر طالقان در ساعت ۹:۲۶ دقیقه برای صرف صبحانه تا ساعت ۱۰ در خروجی اصلی به سمت شهر طالقان توقف داشتیم و بعد از صرف صبحانه حرکت ماشین رو به سمت روستای حسنجون ادامه دادیم.

 

در ساعت ۱۱:۲۰ به پارکینگ روستای حسنجون به ارتفاع ۱۹۳۶ متر از سطح دریا رسیدیم و بعد از آمادگی اولیه در ساعت ۱۱:۳۳ حرکت گروه به سمت قله در جهت شمال آغاز شد . داخل روستا از مقابل پارکینگ دو راهی وجود دارد که راه سمت راست از داخل روستا به پاکوب قدیم روستا و راه سمت چپ به پاکوب جدید روستا هدایت میشد که با دستور سرپرست برنامه از جاده آسفالت سمت چپ حرکت خودمون رو آغاز کردیم. و بعد از ۷ دقیقه از جاده جدید آسفالته به قبرستان روستای حسنجون برای استفاده از سرویس بهداشتی توقف کوتاهی داشتیم. به حرکت خودمون در داخل روستا ادامه دادیم سمت راست مسیر، تماماً باغات روستا مسیر را پوشانده بود و همچنین یک درخت سوخته قطور در راه وجود داره و رودخانه دره طالقان که روستا در جوار این رودخانه شکل گرفته تا لحظه خارج شدن از روستا در سمت راست پاکوب می باشد. همچنان در کوچه باغهای روستا به مسیر خودمون ادامه میدادیم که در انتهای پاکوب جدیدتر روستا به یک پل چوبی برمی خوریم که در انتهای آن یک تابلوی چوبی زیبا که بر روی آن نام قله شاه البرز ثبت شده بود و جهت را نشان میداد از روی پل که بر روی رودخانه اصلی سوار شده بود گذر کردیم و در ادامه بایستی یک گردنه کوچک را به حالت زین اسبی دور می زدیم تا به پاکوب قدیم روستا برسیم که تقریباً دیگر از روستا خارج می شدیم.

 

در ساعت ۲:۱۲ به دستور سرپرست برنامه در فضایی باز در کنار جوی آبی زیر سایه درختان آن منطقه که محل استراحت چوپانان منطقه بود تا ساعت ۴ برای استراحت و صرف نهار در این محل اطراق کردیم بعد از استراحت کمی جلوتر به یک دوراهی رسیدیم که به “منطقه دوآب “معروف بود به توصیه سرپرست برنامه از نهر آبی که از آنجا میگذشت با توجه به اینکه ذخیره آب شخصی افراد حاضر در گروه تقریباً تمام شده بود آب برداشتیم اما به توصیه مربی برنامه قرار بر این شد حدالامکان از این آب استفاده نشود ، چرا که آب برداشته شده بهش اعتمادی نبود. مسیر را از سمت راست بر روی اولین شیبهای جدی برنامه ادامه دادیم و بعد ادامه حرکت در انتهای این شیب به منطقه ای رسیدیم که به “دوراهی چال نورد” معروف بود و تابلوی رنگ و رو رفته زنگ زده ای که به سختی خوانده می شد و سمت راست را نشان میداد ادامه مسیر دادیم لازم به ذکر است که مسیر سمت چپ دوراهی ، مسیر پیمایش زمستانه قله شاه البرز می باشد. محل تابلو ارتفاع دوراهی چال نورد ۲۴۳۰ متر با۸/۸ کیلومتر پیمایش از مسیر رفت بود که به وسیله GPS ثبت گردید.

 

بعد از دو راهی مسیر شما، کمی تمایل پیدا میکنه به جهت شرق و شمال شرق که باید سه دره را به حالت تراورس میرفتیم و در طول این مسیر آبی نبود و در دوردست یکی از آبریزهای اصلی رودخانه طالقان در انتهای این سه دره دیده میشود که هر لحظه از پیمایش به آن نزدیکتر میشویم. اما به محض ورود به دره چهارم در ارتفاع ۲۶۰۰ متری و در ساعت ۵:۴۵ به نهر روان آب زلالی میرسیم آب این نهر به توصیه مربی و سرپرست برنامه مطمئن تر بود . اعضای گروه به اندازه کافی آب برداشته و بعد از استراحتی کوتاه از مسیر پاکوب راه را ادامه دادیم. مسیر را در جهت شمال ادامه دادیم که در سمت راست مسیر رودخانه فرعی که یکی از انشعابات اصلی رودخانه طالقان دیده میشود تا اینجای مسیر ۱۱ کیلومتر پیمایش صورت گرفته بود.

 

مسیر پاکوب را همچنان ادامه دادیم در طول این مسیر پوشش گیاهی ریواس فراوان دیده می شد در ادامه پیمایش در ارتفاع ۲۷۶۵ متری ، دوباره رودخانه سمت راست که دقایقی از دید خارج شده بود دیده شد و در دست چپ سنگ کله قندی شکلی وجود داشت که نشانه خوبی بود . همچنان مسیر را ادامه دادیم و در ارتفاع ۲۸۵۰ متری می رسیم به فضای گوسفندسرا که محل کمپ و شب مانی ما طبق برنامه ریزی قبلی بود ، در ساعت ۷:۱۰ دقیقه به محل برپایی چادرها رسیدیم . به توصیه مربی زباله های محل را کمی پاکسازی و در نقطه ای جمع کردیم و بعد ازآن مشغول برپایی چادرها شدیم. قبل از خواب با اعلام مربی تیم جهت هماهنگی برای صعود فردا برای چند دقیقه همه اعضا دور هم جمع شدند و جناب آقای رئوفی سرپرست برنامه تصمیم گرفتند که در روز صعود خودشان در محل برپایی چادرها برای مراقبت از وسایل بمانند و جناب آقای حسن دباغی برای ادامه مسیر تا قله در روز صعود سرپرستی را بر عهده بگیرند ، همچنین لازم به ذکر است در محل کمپ دو رودخانه موجود هست که بنابر صلاحدید سرپرست و مربی از رودخانه سمت چپ برای نوشیدن آب برداشته شد.

 

روز دوم

 

طبق هماهنگی قبلی ۴ صبح زمان بیدارباش بود که سرپرست برنامه اینکار را انجام دادند اعضای گروه برای صرف صبحانه و برداشتن آب و انجام امورات شخصی همراهی لازم را داشتند. رأس ساعت ۵:۸ صبح حرکت از محل کمپ به سمت قله ( به جهت شمال) آغاز شد . به سمت صعود قله دو یال فرعی با شیب ۲۰ درجه ( اندازه گیری توسط مربی تیم) داریم تا برسیم به یال اصلی قله. دو رودخانه در سمت چپ و راست مسیر دیده می شود که در طول مسیر با توجه به روند پاکوب مسیر دائماً پیدا و پنهان می شدند . مسیر را ادامه دادیم تا به یال اصلی رسیدیم همچنان پاکوب یال اصلی را نیز ادامه دادیم تا در ارتفاع ۳۸۳۰ متری محلی که تقاطع بین صعود قله سات و شاه البرز بود رسیدیم و به جهت شمال مسیر را به سمت قله شاه البرز ادامه دادیم . همچنین بعد از تقاطع نقاب برفی های شکسته شده در طول این مسیر دیده میشد. رأس ساعت ۸:۴۵ بعد از پیمایش ۱۹ کیلومتر و ۱۵۰ متر همه دوستان به قله به ارتفاع ۴۱۷۰متر( به ثبت رسیده توسط GPS) رسیدند لازم به ذکر است ۵۰ تا ۶۰ متر آخر قله مسیر سنگی بود و باد شدیدی بر روی قله می وزید رخ شمالی قله پرتگاهی وحشتناک به عمق ۶۰۰ متر موجود می باشد که سرپرست و مربی برنامه به کسی اجازه نزدیک شدن به سمت شمال قله را نمیدادند بعد از انجام عکاسی به سرعت محل قله را ترک کردیم.

 

مسیر را به سمت محل کمپ ادامه دادیم تا در ساعت ۱۱:۴۰به محل کمپ رسیدیم به دستور سرپرست برای استراحت و صرف نهار راس ساعت ۱۳:۱۰ بعد از جمع کردن چادرها و آمادگی لازم از مسیر پاکوب حرکت را به سمت روستا آغاز کردیم. در ساعت ۱۳:۵۰ به نهر آب فصلی رسیدیم آب برداشتیم بلافاصله حرکت را به سمت روستا ادامه دادیم . در ساعت ۱۵:۲۰ به منطقه دوآب رسیدیم و به دستور سرپرست برنامه تا ساعت ۴ برای استراحت و تجدید قوا توقف داشتیم راس ساعت ۴ حرکت را به سمت روستا ادامه دادیم و در ساعت ۶:۲۵ در محل پارکینگ برنامه به پایان رسید. لازم به ذکر است کل مسیر رفت و برگشت ۳۷ کیلومتر توسط GPS ثبت گردید.

 

نکته: اختلاف ارتفاع از محل پارکینگ روستا تا قله ۲۲۳۴ متر می باشد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=19343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.