• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
6

گزارش صعود به خط الراس دارآباد به منار

  • کد خبر : 44548
  • 20 خرداد 1400 - 19:33
گزارش صعود به خط الراس دارآباد به منار
بام نیوز: گزارش صعود به خط الراس دارآباد به منار.

خط الراس :
این خط الراس بصورت شرقی غربی میباشد که از گردنه قوچک در شمال شرق تهران شروع شده باگذشتن از قله های دارآباد ،چمپره بنده ،شهربانو کشک،چپ دره ،سیاه بند ،بند لاکرو ،لزونهای شرقی وغربی توچال ،شاه نشین ،سی وسه چم ،بازارک ،نودشتک ؛لوارک ،سرلت ،تالون ،سنگ سیاه ،و درآخر به قله منار در کیلومتر ۳۵ جاده چالوس (پل خواب) روستای مورود پایان میرسد
شروع این خط الراس از گردنه قوچک بدلیل قرار گرفتن در منطقه نظامی فعلا امکانپذیر نمیباشد.

((بنده حسین وزیری با همراهی همنوردان عزیز آقایان نادر نیک وش و براتعلی مشکانی پیمایش این خط الراس رو ساعت ۸/۴۰ شب، پانزده خردادازپارکینگ دارباد شروع کردیم و با گذشت حدود ۲۵ ساعت ،ساعت ۹/۴۵ شب روز بعد شانزدهم خرداد به قله منار رسیدیم و بعد از آن با حدود ۳/۵ ساعت فرود به روستای مورود که در کل ۲۸/۵ ساعت زمان برد
مدتی بود فکرم درگیر این خط الراس بود
البته با این خط الراس غریب نبودم
پارسال پاییز با کمک و راهنمایهای دوست عزیزم آقای مجید قیدی نژاد این خط الراس را از توچال به منار بصورت یکروزه با همین دوستان اجرا کرده بودیم البته صعود ایشان بالعکس و انفرادی بوده.

با قسمت اول خط الراس هم (دارآباد -توچال) کاملا آشنایی داشتم پس زیاد مشکلی در اجرای برنامه و راهیابی نداشتیم هر چند برای اطمینان دستگاه جی پی اس همراه داشتیم
از اونجایی که مسیر حدود ۵۳ کیلومتر و بدون آب بود پس اولین فکری که به ذهنم خطور پیدا کرد بارگزاری حداقل چندبطری آب و دلستر بود که باید در کمترین زمان ممکن انجام میدام هرچند با توجه به این فصل، میشد بدون نیاز به بارگزاری هم این برنامه رو اجرا کرد
ولی برف آب کردن یا استفاده از آب حاصل از ذوب شدن برفها هم وقت گیر و بهداشتی نبود ،پس سریع با آقای مشکانی تماس گرفتم برای بارگزاری.
روز جمعه ساعت۷/۳۰ صبح به اتفاق ایشون با تلکابین رفتیم ایستگاه ۷توچال و اونجا صعود کردیم به قله شاه نشین و تعداد ۸ بطری آب معدنی ۱/۵ لیتری و ۲ بطری دلستر و مقداری میوه در داخل برفها زیر قله جاسازی کردیم وسریع با هم از طریق تلکابین برگشتیم پایین
میخواستیم همان روز صعودو شروع کنیم که به علت کم خوابی و مشغله کاری مخصوصا کم خوابی بنده قرار صعود برای شنبه شب گذاشته شد .
ساعت ۸/۴۰ شنبه شب از پارکینگ دارآباد استارت پیمایش ما زیر نور شهر وبا سرعت آرامی شروع شد،در میانه مسیر دارآباد گروهی از کوهنوردان شهر قدس با سرپرستی آقای ایمانی دیدیم که اونها هم از قله منار از روزهای قبل به سمت دارآباد حرکت کرده بودن، پس از احوال پرسی و خوش وبشی چند دقیقه ای ادامه مسیر دادیم
ساعت ۱۱/۳۰ شب درحالی که باد شدیدی حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در حال وزیدن بود به قله دارآباد رسیدیم
بعد از استراحت کوتاهی ساعت ۱۲ شب قله دارآباد را به سمت قله توچال ترک ‌کردیم ،پس از گذر از زیر تیغه های دارآباد که کمی بخاطر شدت باد نگران بودیم خوشبختانه باد تا پایان تیغه ها و بند لاکرو اذیت نکرد ولی نزدیک قله های لزون شرقی و غربی تا خود توچال باد شدیدی داشتیم ،سرعت بادحدود ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت میرسید.
ساعت ۵/۳۰ صبح به جانپناه توچال رسیدیم ، با کمال تعجب دیدیم جا برای سوزن انداختن نیست کلی جمعیت بدون رعایت کوچکترین مسائل بهداشتی با لیدر بی تعهدتر از خودشون در جانپناه خوابیده بودن
بعداز سپری شدن زمانی حدود نیم ساعت و خوردن مقداری آب و چای
بصورت سرپایی، آماده رفتن شدیم که شدت باد به حدی رسید که ادامه مسیر ما را با تردید جدی مواجه میکرد.
بلاخره ساعت ۶/۳۰ با بالا آمدن‌ آفتاب کمی از سرعت باد کم شده و ما هم سریع به طرف ایستگاه ۷ ارتفاع کم کرده وبعد بطرف شاه نشین صعود کردیم ساعت ۸ صبح به قله شاه نشین (۳۸۸۵متر) رسیدیم و پس استراحت و برداشتن بارگزاری که روز قبل انجام داده بودیم با کوله های خیلی سنگین تر از قبل ساعت ۹ صبح بطرف قله سی و چم(۳۷۴۰متر)،سربازارک(۳۶۹۰متر) و بازارک(۳۷۷۰متر) که تقریبا با فاصله کمی از هم قرار داشتن طی مسیر کرده ،ساعت حدود ۱۰/۳۰ به قله نودشتگ(۳۶۸۰متر) رسیدیم وسریع بدون توقف بطرف تیغه ها و قله لوارک حرکت کرده ساعت ۱۲ ظهر پس از گذر از تیغه ها روی قله لوارک (۳۵۷۰ متر)بودیم و بعداز استراحت بسیار کوتاه به سمت گردنه لت(۳۰۰۰متر) ارتفاع کم کردیم ساعت ۱۲/۳۰ به گردنه لت رسیدیم وبعد از استراحت وناهار مختصری ساعت۱۳/۳۰ به سمت قله تالون(۳۳۰۰متر ) استارت زدیم
حدود ۵ بعد از ظهر به قله تالون رسیده و
بعد از گرفتن فقط چند عکس بدون استراحت به سمت قله سیاه سنگ(۳۵۶۰متر) حرکت کردیم اینجا شاید اولین اشتباه ما رقم خورد اینکه شاید برای اینک خیلی خسته شده بودیم میخواستیم از تیغه ها به قله سیاه سنگ صعود نکنیم برای همین از پاکوبی که سمت چپ تیغه ها بود میخواستیم مسیر و تراوس کنیم و خودمان و بالای قله سیاه سنگ برسونیم که متاسفانه به شن اسکی بسیار بدی برخوردیم که توان و رمقمون بدجوری گرفت مخصوصا برای خود من .
شاید یکساعت و نیم یا بیشتر وقت از دست دادیم ،از شن اسکی با سختی بالا رفتیم تا دوباره در مسیر تیغه ها قرار بگیریم بلاخره ساعت ۷/۳۰ بعد ازظهر به قله سیاه سنگ یا به قله دکل (۳۵۶۰ متر ) در کنار جاده خاکی متعلق به شرکت برق
صعود کردیم و بعد از کمی استراحت حدود ساعت ۸ به طرف قله منار در راستای جاده خاکی ادامه مسیر دادیم ،بلاخره به لطف خدای بزرگ
همت و اراده دوستان و همنوردان عزیز و بزرگوارم ساعت ۹/۳۰ شب منار ۱ (۳۵۱۰متر) و ساعت ۹/۴۵ شب قله منار اصلی یا ۲ ( ۳۵۲۰متر) بعد از حدود ۲۵ ساعت پیمایش تقریبا مداوم آخرین قله خط الراس دارآباد به منار و صعود کردیم
بعد از شکر گزاری و گرفتن چند عکس به طرف روستا در مسیر پاکوپ سرازیر شدیم وبعد از حدود ۳/۵ ساعت حرکت در تاریکی مطلق و در کل زمانی حدود ۲۸/۵ ساعت و پیمایشی حدود ۵۴ کیلومتری از دارآباد تا روستای مورود بلاخره این خط الراس به لطف خدا و همت و همدلی دوستان عزیزم به پایان رسید
حسین وزیری

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.