• امروز : سه شنبه, ۱۵ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 5 March - 2024
کل اخبار 24592
1
گزارش صعود:

گزارش صعود به قله شیرباد- خراسان رضوی (طرح سیمرغ) ۷ آبان ماه ۱۳۹۸

  • کد خبر : 4352
  • 13 آبان 1399 - 3:11
گزارش صعود به قله شیرباد- خراسان رضوی (طرح سیمرغ) ۷ آبان ماه ۱۳۹۸
گزارش صعود به قله شیرباد- خراسان رضوی (طرح سیمرغ) ۷ آبان ماه ۱۳۹۸

له شیرباد با ارتفاع ۳۳۱۶ متر بلندترین قله خراسان رضوی می باشد که در رشته کوه بینالود واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این کوهستان نسبت به مناطق پست تر اطراف خود، موجب جابجایی شدید توده های هوایی و بروز بادهای شدید می شود و به همین دلیل آن را شیرباد نامیده اند.

دوشنبه ۹۸/۸/۶ : روز دوشنبه به زیارت امام رضا (ع)، گردش در شهر و خرید سوغات سپری شد. به توصیه لیدر محترم، شب را زودتر خوابیدیم چون بایستی حدود ۲ بامداد بیدار میشدیم.

سه شنبه ۹۸/۸/۷  : ۲:۱۵ بامداد بیدار باش. ساعت ۳ سوار بر مینی بوس بوده و مشهد را به قصد صعود قله شیرباد ترک گفتیم.

این قله از سه جهت قابل صعود می باشد. مسیرجنوبی که از سمت نیشابور صعود می شود. مسیر جبهه شمالی(دولت آباد) که از چناران صعود می شود و آسان ترین مسیر است ( این جبهه مورد تایید فدراسیون جهت شرکت در طرح سیمرغ نمی باشد). جبهه شمال شرقی که طولانی ترین و سخت ترین مسیر است و از شاندیز و روستای زشک آغاز می شود. گروه ما این صعود را از جبهه شمال شرقی انجام داد.

ساعت ۳ بامداد با مینی بوس به سمت شهرستان شاندیز حرکت کردیم. در شاندیز از مینی بوس پیاده شدیم و با وانت نیسان بطرف روستای زشک و سپس استخز پرورش ماهی رفتیم. مسیر بین روستا تا پرورش ماهی ۱۱ کیلومتر خاکی است.

استخر پرورش ماهی دارای برق و آب و سرویس بهداشتی می باشد. در این قسمت موبایل آنتن خوبی داشت. اما در طول مسیر تا قله علاوه بر اینکه آنتن دهی موبایل خوب نبود، به دلیل رعد و برق هم بهتر بود تا گوشی ها در حالت پرواز قرار بگیرند.

ساعت ۶ صبح کوهنوردی را آغاز کردیم. شیب ابتدای مسیر تقریبا تند بود. بعد از حدود نیم ساعت کوهنوردی، سرعت باد زیاد شد. هر چه قدر ارتفاع بیشتر می شد سرعت باد نیز بالا می رفت.

حدود دو ساعت و نیم شیب های تند را در هوای سرد و باد شدید طی کردیم تا در ساعت ۸:۴۵ به پناهگاه رسیدیم. دمای هوا به زیر صفر رسیده بود و سرعت باد تا ۵۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده میشد.در داخل پناهگاه، گروهی از کوهنوردان پیشکسوت مشهدی از جمله سازنده پناهگاه، آقای کریم پور، را ملاقات کردیم.

پس از صرف صبحانه در ساعت ۹:۱۵ پناهگاه را ترک کردیم. آن روز شیرباد، روز شلوغی بود و گروه های زیادی به سمت قله می رفتند.

رفته رفته هوا سردتر و باد شدیدتر می شد. اما شیب کم بود، سرعت باد در این قسمت (بین پناهگاه تا قله) گاهی به ۶۰ کیلومتر در ساعت هم می رسید. کم کم ریزش تگرگ و برف ریزه شروع شده بود. بادگیر و کاپشن های کلاه دار را پوشیدیم و ادامه دادیم. ساعت ۱۱:۲۰ بر روی قله شیرباد فریاد شادی سر دادیم. شدت باد و سرما بقدری بود که بیش از ۱۰ دقیقه امکان توقف در قله را نمی داد. سریع عکس گرفتیم و فرود آمدیم. ارتفاع قله ۳۳۱۶ از سطح دریا می باشد.قبلا با هماهنگی لیدر تصمیم داشتیم که از مسیر دره نهل برگردیم. اما با وجود مه غلیظ و هوای برفی و توصیه کوهنوردان قدیمی و لیدر تیم برنامه تغییر کرد. از همان مسیر  پناهگاه برگشتیم. ۱۳:۳۰ وارد پناهگاه شدیم. یک ساعتی استراحت کردیم. ناهار خوردیم. ۱۴:۳۰ که از پناهگاه خارج شدیم، زمین پوشیده از برف و همه جا سفید بود. در عین تعجب از دیدن مناظر زیبا، شادمان هم بودیم.

شیب های خفته را سریع طی کردیم تا با شرایط خطرناک هوا در ارتفاع مواجه نشویم. باد شدید همچنان در حال وزیدن بود. ساعت ۱۶:۰۰ به استخر پرورش ماهی رسیدیم. مناظر بسیار زیبای این منطقه خستگی یک صعود سخت را از تن به در می کرد. ۱۶:۳۰ سوار بر نیسان به سمت مشهد حرکت کردیم. ساعت ۱۹:۳۰ به مشهد رسیدیم.

چهارشنبه  ۹۸/۸/۸: روز چهارشنبه را به زیارت از حرم امام رضا (ع) و بازدید از مقبره شاعر بزرگ فردوسی سپری کردیم و پس از آن به سمت شیراز برگشتیم.

پنج شنبه ۹۸/۸/۹ : ۶صبح به سمت یزد حرکت کردیم. ۲ ساعت در یزد توقف داشتیم و به گردش شهر یزد مشغول شدیم. ۱۴:۰۰ به سمت شیراز حرکت کردیم. ۲۰:۳۰ مقابل پارک بعثت شیراز، پیاده شدیم. سفری به یاد ماندنی با تجارب فراوان

اسامی شرکت کنندگان: لیلا توانگر، زهرا بیگم توانگر، زبیده شرفیان، مژگان شرفیان، مهری خسروانی، مهسا کشکولی و علیا مکتبی فرد(سرپرست)

گزارش از : علیا مکتبی فرد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.