• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1
گزارش صعود

گزارش صعود به قله گاوکشان

  • کد خبر : 13780
  • 24 آذر 1399 - 16:05
گزارش صعود به قله گاوکشان
صعود موفق گروه کوهنوردی البرز دامغان بر بام گاوکشان.

قله “گاوکشان” با ارتفاع ۳۸۱۳ متر یکی از بلندترین قله های شهرستان دامغان محسوب می شود.برای رسیدن به این قله ،ابتدا باید از شهر دامغان به سمت شمال حرکت کرده و پس از عبور از شهر دیباج (در۵۰ کیلومتری شمال دامغان)به سمت منطقه سرچشمه واقع در شرق شهر رفته و پس از طی مسیری خاکی به طول تقریبی ۱۷ کیلو متر به دهانه ی تنگه ای معروف به نام “تنگه زندان”رسید.
گروه در ساعت ۴:۳۰ از مرکز شهر سوار بر مینی بوس شده و در ساعت۶:۳۰ به ابتدای تنگه رسید.
تنگه ای تنگ با عرض حداکثر ۱۰ متر و دیواره هایی سنگی،سخت و بسیار بلند به ارتفاع تقریبی ۵۰ متر که زندان نامیدن تنگه را کاملا توجیه می کند ؛ تنگه ای به واقع زندان.

دیواره های بلند این تنگه دارای حفره ها و خلل و فرج بسیاری است که می تواند مکانی برای زورآزمایی سنگنوردان حرفه ای باشد و کف تنگه که عمدتا سنگی است دارای پوشش گیاهی متنوع و زیبایی است و رود کوچکی که ادامه آبشاری بلند و زیبا در انتهای دو دیواره است در آن جریان دارد.

آبشارهاو زیبایی های این تنگه که جزء آثار طبیعی و ملی ایران است ،هر فردی را  محسور عظمت خود می کند.
حرکت خود را با عبور از این تنگه آغاز می کنیم. زیبایی های تنگه حتی برای چندمین بار ،اعضای گروه را محو خود کرده است.خنکای دلپذیر صبح همراه با صدای آبشار نوید روزی دل انگیز می دهد.
برای گذر از این تنگه،مسیری رو به بالا که بوسیله افراد محلی در زمانهای گذشته ایجاد شده را انتخاب می کنیم وسپس به موازات مسیر رودخانه ای کوچک که از سمت شرق به “تنگه زندان”جاری است حرکت می کنیم.پس از حدود یک ساعت پیاده روی با دو شاخه شدن رودخانه، مسیر خود را همچنان به سمت شرق یعنی سرچشمه ی رودخانه و بالاتر ادامه می دهیم ودر ساعت ۹:۳۰ به چشمه ای به نام “سیاه چشمه” می رسیم.صبحانه را در کنار این چشمه زیبا صرف می کنیم و در ساعت ۱۰:۳۰ حرکت خود را برای رسیدن به قله به سمت شمال آغاز می کنیم.با عبور از صخره هاکه در دامنه جنوبی قله قرار دارد و طی مسیری با شیب ملایم سرانجام ساعت ۱۲:۳۰ خود را بر فراز قله ی زیبای “گاوکشان” می یابیم.
در مسیر رسیدن به قله و در دره های شمالی هنوز برف سپیدی خودنمایی می کند.
بر فراز قله ، قلل مرتفع دیگری نیز دیده می شود.در سمت شرق، قله “کهکشان” و قله زیبای “شاهوار” ؛ در قسمت جنوب رشته کوه “کوه سفید طزره” با قله های سر به فلک کشیده ؛ در قسمت جنوب غربی کوههای”نمازگاه” و “سر تنگه”و در قسمت غرب قله “امامزاده ابوالقاسم” و در  صورت مساعد بودن هوا بام ایران -دماوند-قابل مشاهده است. در سمت شمال نیز روستاهای “شاهکوه پایین” و “شاهکوه بالا” دیده می شود. همچنین در راه رسیدن به قله یخچالهای طبیعی مملو از برف به چشم می خورد.
بعد از اندکی استراحت،قله را در ساعت ۱۳ ترک کرده وساعت ۱۴:۳۰ به محل صبحانه یعنی “سیاه چشمه” می رسیم.بعد از صرف ناهار،مسیر خود را که همان مسیر رفت است برای برگشت به تنگه ادامه می دهیم.
برای رسیدن به کف تنگه، هم می توان مسیر خود تنگه را پیمود و هم مسیر دیگری را که در سمت چپ قرار داردو منتهی به شن اسکی می شود انتخاب کرد. گروه ، تنگه را برای پایین آمدن انتخاب می کند.در بالای “تنگه زندان”، با همکاری اعضای گروه از دیواره های سنگی و صخره ای آن پایین آمده وپس از نوشیدن آبی خنک و گوارا، تنگه را با همه ی زیباییهایش ترک می کنیم ودر ساعت ۱۸:۳۰ پای ماشین رسیده،به سمت شهر حرکت می کنیم و خاطره ی تنگه ای شگفت، قله ای سرکش و روزی دلپذیر را به ذهن می سپاریم.

همنوردان این برنامه

خانم ها: شیرازیان- منصوریان- پارسا- سمانه و عاطفه نوروزی

آقایان: تیموری(سرپرست)- امی- صرفی- اسقانیان- بابایی- تقوی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13780
  • نویسنده : احسان زندی
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی البرز دامغان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.