• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

گلستان از ظرفیت تبدیل به قطب کوهنوردی و سنگ‌نوردی کشور برخوردار است

  • کد خبر : 80468
  • 06 آذر 1401 - 20:16
گلستان از ظرفیت تبدیل به قطب کوهنوردی و سنگ‌نوردی کشور برخوردار است
بام: رییس هیات کوهنوردی گلستان گفت: برخورداری از امکان انجام‌ غارنوردی، دره‌نوردی، یخ‌نوردی و سنگ‌نوردی در طول سال، ظرفیت کم‌نظیری را مقابل این استان قرار داده که می‌توان از آن برای تبدیل گلستان به قطب این رشته در کشور استفاده کرد.

محمد فلاحی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار بام اظهار داشت: علاوه بر طبیعت گلستان که انجام این ورزش‌ها را در محیط طبیعی فراهم می‌کند، تجهیز سالن‌های ورزشی استان به تجهیزات سنگ و صخره‌نوردی، فرصت مناسبی برای رونق و گسترش بیشتر این رشته‌ها است.

وی افزود: دره‌های طبیعی گلستان با توجه به شکل و محیط مطلوب، ویژگی خاص و ممتازی در کشور دارد و از قابلیت برگزاری مسابقات دره‌نوردی ملی و حتی بین‌المللی برخوردار است.

رییس هیات کوهنوردی گلستان به برخی کمبودهای این ورزش در استان اشاره کرد و گفت: در گذشته نسبت به تکمیل‌ زیرساخت‌های این ورزش کم‌توجهی شده بود که با یاری خیرین و تخصیص اعتبار از منابع استانی بخشی از این نیازها برطرف شد اما تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی داریم.

فلاحی افزود: با وجود برخی کمبودها، هیات کوهنوردی گلستان به روند روبه‌رشد خود برای رونق بیشتر این رشته ادامه می‌دهد که حضور ۶ هزار کوهنورد شناسنامه‌دار زن و مرد و ۱۵ داور دارای مدرک درجه یک، نشانه بقا و حیات این رشته در استان است.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ دوره تخصصی در حوزه های کارآموزی و پیشرفته رشته‌های مختلف کوهنوردی در گلستان برگزار شده و حدود هزار نفر با شرکت در این دوره‌ها، آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

وی با اشاره به اینکه گلستان استعدادهای فراوانی در رشته کوهنوردی دارد ادامه داد: اولویت این مجموعه کشف نخبگان برای اعزام به مسابقات کشوری است.

فلاحی بیان کرد: رضا کلاسنگیانی عضو گلستانی تیم ملی سنگ نوردی در سالن و نایب قهرمان آسیا از جمله ورزشکاران مستعد استان و نتیجه علمی توجه به استعدادها در مسیر رسیدن به افتخارات داخلی و خارجی است.

وی یاد آور شد: اعزام ۲۶ سنگ‌نورد به رخدادهای کشوری، کسب یک طلا و نقره در رده جوانان و بانوان بخشی از استعدادهای کوهنوردی گلستان است که افزایش این افتخارات به تامین و تکمیل زیرساخت‌های تخصصی نیاز دارد.

رییس هیات کوهنوردی گلستان افزود: کوهنوردی تا چند سال قبل به‌عنوان ورزش همگانی شناخته می‌شد اما با تشکیل فدراسیون جهانی و المپیکی‌شدن رشته‌های سنگ‌نوردی در سالن و کوهستان، توجه بیشتر به این رشته برای کسب مدال در بزرگترین رویداد ورزش جهان ضروری است.

فلاحی به کمک کوهنوردان به ارگان‌های دیگر در زمان بروز حوادث گفت: از سال گذشته تاکنون ۳۱۰ عملیات امداد و نجات در محیط کوهستان با همراهی و کمک کوهنوردان گلستان انجام شد.

وی با گلایه از برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها ادامه داد: کوهنوردان بدون توقع به دستگاه‌های دخیل در مدیریت حوادث کمک می‌کنند اما پس از پایان عملیات‌ها، کمک‌های آنان نادیده گرفته می‌شود که تکرار این گونه بی‌مهری‌ها، باعث گلایه و دلسردی کوهنوردان شده است.

رییس هیات کوهنوردی گلستان همچنین از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خواست به‌دلیل آشنا نبودن افراد با طبیعت، از صدور مجوز طبیعت‌گردی به افراد فاقد مهارت و توانایی خودداری کنند.

وی گفت: حضور کوهنوردان و صعود به قلل گلستان نیازمند زیرساخت‌های لازم است که تاکنون کمپ‌ طبیعت‌گردی و کوهنوردی برای ورزشکاران در استان ایجاد نشده است.

رشته کوهنوردی در گلستان با خیل مشتاقان به این ورزش، ظرفیت‌های بی بدیل طبیعی در منطقه و توانایی یاری رساندن در مواقع ضروری به دستگاه‌های اجرایی است.

رشته کوه‌های البرز در قسمت جنوب و شرق استان گلستان به طور موازی و در جهت شرقی- غربی کشیده شده و از مرز استان مازندران و گلستان شروع شده و با امتداد به صورت نوار هلالی در شرق و شمال شرقی استان به کوه‌های آلاداغ، بینالود و هزار مسجد در استان خراسان شمالی می‌پیوندند.

رشته کوه‌های البرز در سرتاسر نوار جنوبی استان با ۴۵۲ هزار هکتار در در طبیعت و پوشیده از درختان مختلف است.

بلندترین کوه‌های این ناحیه، شاهوار و شاهکوه نام دارند که ارتفاع آن‌ها به ترتیب ۳۹۴۵ و ۳۸۱۶ متر و اغلب پوشیده از برف با دامنه‌هایی مه‌آلود است.

در ارتفاعات شاهکوه یخچال‌های طبیعی وجود دارد و در این بخش، آبشارها و مناطق حفاظت شده از میراث‌های طبیعی گلستان به‌شمار می‌روند.

گاوکشان، یزدکی، هفتچیلا، چلچلی، تلنبار، قلعه موران، بوقوتو و کفناچی از جمله ارتفاعات گلستان و دیواره‌های سنگنوردی طبیعی آفتاب روستای زیارت و دیواره دهه باغ شاه توسکستان گرگان، انجیر چشمه رامیان، قلعه ماران رامیان و شیرین‌آباد علی‌آبادکتول از دلایل علاقه و رغبت علاقمندان به صعود در این استان است.

ثبت و فعالیت ۴۳ باشگاه کوهنوردی در گلستان، برگزاری آموزش‌های تخصصی، حضور استعدادها در تیم ملی، برگزاری مراسمات و مسابقات متعدد در ایام مختلف و جذب منابع و منابع باعث صعود به رتبه دوازهم رشته کوهنوری در کشور شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.