• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
1

یخ‌زدگی عجیب آبشار ۱۵ هزار ساله ندوشن یزد

  • کد خبر : 83961
  • 25 بهمن 1401 - 20:55
یخ‌زدگی عجیب آبشار ۱۵ هزار ساله ندوشن یزد
بام: آبشار سفید ندوشن با قدمتی 15 هزار ساله که در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده ،به دلیل برودت دما به صورت عجیبی یخ زده است.

به گزارش بام، آبشار سفید ندوشن یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری استان یزد است که با شماره ۲۶۷ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است و از ویژگی‌های دوست‌داشتنی آن می‌توان به آب‌ و هوای مطبوع و طبیعت چشم‌نوازش اشاره کرد.

وجود آبشار آن ‌هم در دل بیابان، از معجزات طبیعت می‌باشد که برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. در اطراف این آبشار زیبا؛ چشمه‌سارها، چشمه‌های جوشان و تراورتن‌ساز، سنگ‌آب‌ها و دیگر مناظر طبیعی نیز وجود دارد که لذت طبیعت‌گردی در این منطقه را دوچندان کرده است.

جریان آب دائمی این آبشار که تا دامنه و دشت مجاورش ادامه یافته، نقش پررنگی در تغذیه سفره‌های زیرزمینی و حفظ اکوسیستم دارد و طراوت ویژه‌ای به محیط اطراف بخشیده است، نمک و املاح موجود در آب آن‌هم علاوه‌بر داشتن خواص درمانی، باعث به وجود آمدن قندیل‌هایی نیز دورتادور آن شده که بر چشم‌نوازی آبشار سفیده افزوده است.

این آبشار با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی و دارا بودن پدیده جذاب «کارستی یا حفره‌های طبیعی زیرسطحی»، علاقه‌مندان به حوزه زمین‌شناسی را به ندوشن کشانده و باعث ژئوتوریسم در این منطقه شده است. کارشناسان در پی بررسی نقشه‌های زمین‌شناسی و تحقیقات پیرامون آبشار سفیده، به نکات جالبی درباره پیدایش آن دست‌یافته‌اند؛ آن‌ها با مشاهده فاکتورهایی نظیر رسوب کواترنر، وجود گسل‌ها و دره‌های U شکل حاصل از فرسایش آبی، معتقدند که شکل‌گیری آبشار سفیده، به ۱۰ تا ۱۵ هزار سال قبل بازمی‌گردد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83961

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.