• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

۴۱ پویش نهال‌کاری در قوچان اجرا شد

  • کد خبر : 84510
  • 19 اسفند 1401 - 22:14
۴۱ پویش نهال‌کاری در قوچان اجرا شد
بام: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان از اجرای ۴۱ پویش نهال‌کاری طی یک ماه گذشته در این شهرستان خبر داد.

امیر زمانی‌مقدم ۱۳ اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، عنوان کرد: قراردادی برای احیای ۳۰۰ هکتار از اراضی طبیعی شهرستان قوچان منعقد و بخشی از مفاد آن اجرا و بذرپاشی انجام‌شده اما با توجه به اینکه نقاطی از مراتع هنوز زیر پوشش برف هستند اجرای کامل این طرح انجام نشده و برای تکمیل این پروژه منتظر رسیدن فصل مناسب هستیم.

وی با بیان اینکه قوچان رتبه نخست کاشت درخت در استان را دارد، افزود: به منظور حفظ و ارتقاء جایگاه شهرستان در حوزه فضای سبز و به دلیل فرارسیدن زودهنگام فصل گرما طی یک ماه گذشته ۴۱ پویش نهال‌کاری در سطح ۶۰ هکتار از اراضی این شهرستان انجام و ۵۰۰۰ اصله نهال توزیع ‌شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان گفت: برای کاشت نهال در سطح ۱۴۱ هکتار از اراضی شهرستان قراردادی با شهرداری‌ها، شهرک‌های صنعتی و دهیاری‌های قوچان منعقد شده است.

 وی بابیان اینکه ۲۰ هزار اصله نهال در شهرستان آماده توزیع است، اظهار کرد: تاکنون ۱۱۰۰ اصله نهال گلدانی کشت‌ شده است.

زمانی‌مقدم همچنین تصریح کرد: سه گونه زرشک کوهی، عناب و درخت ارس در پنج هکتار از اراضی ملی در محل امامزاده سلطان زیرآبه باهمت هیات کوهنوردی و باشگاه‌های تحت پوشش آن کاشته و نمود خوبی در سطح استان داشت.

وی خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری شهرکهنه و آلماجق منعقد شده در شهر جدید آلماجق ۱۶۰۰ اصله نهال توزیع شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان گفت: به دلیل لزوم تنفس به جنگل‌های شمال کشور در حوزه تأمین چوب و فعالیت مناسب و منظم پویش‌های درختکاری در سطح شهرستان ۲۰ هزار اصله نهال صنوبر از استان کرمانشاه خریداری و به‌عنوان یک امتیاز ویژه و خارج از سهمیه به شهرستان واگذار می‌شود.

وی بیان کرد: طی سال جاری در بخش آبخیزداری گشایش خوبی انجام و اعتبارهایی نیز تخصیص داده‌ شده است، بر همین اساس همزمان با هفته منابع طبیعی دو بند خاکی در حوزه قره‌شاهوردی و یک بند در خمارتاش کلنگ زنی می‌شود.

زمانی‌مقدم اعتبار حوزه قره‌شاهوردی برای دو بند خاکی را ۴ میلیارد تومان و یک بند گابیونی ۳۰۰ میلیون تومان اعلام نمود و گفت: حوزه خمارتاش برای احداث یک بند خاکی بالاسر قنات ۳ میلیارد تومان مصوب شده که یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان تاکنون تخصیص‌یافته است.

وی همچنین با اشاره به اجرای پروژه بند خاکی در حوزه خمارتاش گفت: اگرچه اثر این پروژه‌ به‌ سرعت برای مردم نمود پیدا می‌کند و به احیای قنات منجر خواهد شد، اما با توجه به مراحل قانونی برای آغاز پروژه، ساخت آن از اردیبهشت‌ماه سال آینده آغاز می‌شود. همچنین دو پروژه برای بند خاکی ینگه قلعه هودانلو و شهر مزرج مصوب شده ولی تاکنون اعتباری تخصیص نیافته است.

 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان به اجرای نهضت جهادی کاشت یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه گام اصلی اجرای این پروژه تأمین نهال است بر همین اساس سازمان منابع طبیعی امتیازهای ویژه‌ای برای نهالستان‌های خصوصی در نظر گرفته است.

وی در ادامه بابیان اینکه در سال جاری تنها یک پرونده قطع بی‌رویه چوب در شهرستان قوچان گزارش ‌شده است، گفت: گونه‌هایی که در سطح شهرستان داریم باعث شده تا مردم رغبتی به قطع و فروش آن نداشته باشند و قطع درختان ممکن است تنها به دلیل تصرف زمین باشد.

زمانی‌مقدم اظهار کرد: همه ماشین‌آلات حمل چوب ساماندهی و برای آن‌ها پروانه صادرشده است، ۱۱۰۲ مورد پروانه حمل چوب صادرشده و ۵۶۶۲ تن وزن چوبی بوده که برای حمل آن پروانه صادرشده است.

 وی یادآور شد: این میزان تنها حاصل باغات شهرستان نبوده و شهرستان قوچان به‌ عنوان یک شهرستان مرکزی پروانه برای تولید چوب درگز و محدوده چکنه را صادر می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84510

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.