• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24581
1

آشنایی با روستای ژیوار

  • کد خبر : 16533
  • 14 دی 1399 - 21:42
آشنایی با روستای ژیوار
بام نیوز:روستای ژیوار در ناحیه ی هورامان کردستان، شهر سروآباد در جنوب کوه های کوسالان و در کنار رودخانه ی سیروان، قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، شهرستان سروآباد یكی از شهرستان های گردشگرپذیر استان كردستان است كه دارای مناطق بكر، طبیعی و دارای آداب و رسوم خاص و كهن است كه چشم هر بیننده ای را محو تماشای خلقت هستی می كند.
یكی از روستاهای گردشگری شهرستان سروآباد روستای ژیوار است، این روستا در منطقه هورامان و در دل كوه های كوسالان و در كنار رودخانه خروشان سیروان و در همسایگی شمالی روستاهای بلبر و سلین واقع شده است.
روستای ژیوار از جمله روستاهای قدیمی شهرستان سروآباد است، پایه های پلی كه تاریخ ساخت آن به دوره صفویه می رسد، قدمت و سابقه ی تاریخی این روستا را نشان می دهد كه بنا به اسناد و شواهد قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال پیش بر می گردد.
این روستا یكی از زیباترین و در عین حال یكی از روستاهای بكر كشور است كه در سال ۱۳۹۳ به ثبت ملی رسیده است، این روستا با توجه به شیب كوه و محیط در دره ای تنگ به صورت پلكانی ساخته شده و بناهای آن را باغ های انار، انگور و انجیر فرا گرفته است.
كلمه ژیوار در زبان كردی به معنی زندگی است و در گویش محلی به معنای جایگاه زندگی است، این روستا مانند اسمش زیبا و زنده است به طوریكه مردم مردم منطقه آن را هزار ماسوله نیز می نامند. ارتفاع روستای ژیوار از سطح دریا ۲ هزار متر است و دارای اقلیمی معتدل و كوهستانی است.

** وضعیت آب و هوا
روستای ژیوار به علت قرار گرفتن در منطقه ای كوهستانی زمستان هایی سرد و سخت را پشت سر می گذارد.
اغلب گردشگران ترجیح می دهند در فصل بهار دل پذیر و فصل شكفتن طبیعت به آن سفر كنند، برخی دیگر نیز فصل تابستان را انتخاب می كنند تا چند روزی به دور از گرمای شهرها سپری كنند.
روستای ژیوار در رتبه بندی میزان پاك بودن آب و هوای شهرها و روستاهای كشور رتبه سوم را كسب كرده است كه به احتمال فراوان یكی از دلایل اصلی آن سخت گذر بودن منطقه و تردد دشوار خودروها است كه موجب بكر ماندن این روستا شده است.

**معاری منحصر به فرد
روستای ژیوار میان دره‌ای قرار دارد كه باغ ها و جنگلهای سرسبز بلوط حاشیه آن را فراگرفته است و این موقعیت خاص باعث شده كه سال ها پیش ساخت پلكانی خانه ها را برایش انتخاب كنند، معماری روستای ژیوار مانند ماسوله پلكانی و ساختمان هایش سنتی است، یعنی حیاط خانه بالایی پشت بام خانه ای است كه در ارتفاع پایین تر قرار گرفته است. اما وسعت آن از ماسوله بیشتر است. خانه های آن از سنگ ساخته شده اند.

**جذابیت های روستای ژیوار
بافت پلكانی، بناهای سنتی، تراكم باغ‌های انار، انگور و انجیر، وجود رودخانه سیروان، وجود دره دربند در وسط روستا، كوه مشهور و مرتفع كوسالان در شمال روستا، پوشاك و لباس محلی اهالی، مهمان نوازی مردم روستا، قرار گرفتن در دره و حصار كوه‌های دیدنی و جنگل‌های سرسبز، استراحتگاه چشمه دیدنی و بسیار خنك مشهور به چه مه چشمه‌ای كه تقریباً بیشتر باغ‌های روستا را آب می دهد، از جذابیت‌های روستای ژیوار است.
یكی دیگر از مناطق دیدنی و جذاب روستای ژیوار چكن نام دارد، چكن شامل ۲ بخش است كه در میان یك دره قرار دارد، چكن وارینه بخش ابتدای چكن است كه در كنار رودخانه سیروان قرار دارد كه دارای باغ های انار، انگور و انجیر است و از طریق آب رودخانه باغات را آبیاری می كنند و تعدادی از اهالی روستا در این منطقه زندگی می كنند و از طریق فروش محصولات باغی امرار معاش می كنند.
بخش دوم چكن مربوط به چكن سرینه (بالایی) است، كه یكی از محلات روستا است، این بخش نیز دارای باغات میوه است كه با آب كانی سر چمه آبیاری می شود.
در قسمت غربی روستای ژیوار كوه ملگا به رزی دامنه نیجله و باغهای درو قل ته ونی و ملگای سه رو ته موله ای قرار داردكه زیباترین مناظر روستای ژیوار در این قسمت است.
روستای ژیوار دارای هه وارهای معروفی نظیر هانی لار ، مرودل، خویسمله، سرنه هال و عوالان است در مسیر این هوارها مناظر طبیعی و زیبایی های بدون قابلیت توصیف وجود دارد كه مردم روستا به علت وابستگی به این مناظر همه روزهای تعطیلی را در كنار این مناظر سپری می كنند تا از زیبایی های هستی بهره مند شوند.
مردم در ایام عید شروع به كوچ كردن و مهاجرت به هوار مرودل و سرنه هال می كنند اما پس از گذشت ۲ ماه به طرف هه وار هانی لار رفته و پنج ماه بعدی را در این هه وار به سر می برند، مردمی كه به هوار خویسمله كوچ می كنند ۶ ماه تمام را در آنجا به سر می برند.
روستای ژیوار دارای هفت محله مشهور است كه شامل او لاوه، كراباد، نصار، سرحوض، چكن، ملكوه و بنگا است كه در بین این محلات اولاوه قدیمی ترین محله روستا است كه در دامنه شمالی روستا قرار دارد و خانه های آن به صورت پلكانی بر روی هم قرار گرفته اند، این محله در دامنه كوه دربند جای دارد.

**پوشش های گیاهی
بلوط، ون،آلبالوی وحشی، تایله، بادام وحشی، گلابی، بید، شروی، كه كه وی، میله وی، انواع درختان كیكم، ارژن، انجیر، بلالوك، گل گاوزبان، شیرین بیان، شاتره، تشنه داری، پغازه، پونه، اربو، گل ختمی، گل بنفشه، رازیانه و گون پوشش گیاهی روستا را تشكیل می دهند.
روستای ژیوار در ۸۷ كیلومتری شهر سروآباد و ۱۸۵ كیلومتری سنندج قرار دارد و این روستا از غرب و شرق به ارتفاعات كوسالان و از جنوب غربی به ارتفاعات هورامان محدود می شود.

 

عکسی شگفت انگیز از روستای هورامان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=16533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.