• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

آفتاب سوختگی، دلایل ایجاد و راهکارهای پیشگیری

  • کد خبر : 85866
  • 24 اردیبهشت 1402 - 1:31
آفتاب سوختگی، دلایل ایجاد و راهکارهای پیشگیری
بام: اثرات آفتاب سوختگی معمولاً تا 24 ساعت پس از آن بروز می‌کند اما متاسفانه آسیب وارده فوری و بلند مدت است. قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء‌بنفش خورشید می‌تواند منجر بیماری‌های پوستی همچون سرطان و نیز ایجاد آب مروارید در چشمان شما شود.

دلایل ایجاد:
آفتاب سوختگی وضعیتی است که در نتیجه قرار گرفتن مدت زمان طولانی در معرض اشعه ماوراءبنفش “UV” خورشید ایجاد می‌شود. افرادی که دارای پوست روشن و همچنین موهای روشن هستند بیشتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند اما این به معنی آن نیست که افرادی که پوست تیره‌ای دارند دچار آفتاب سوختگی نمی‌شوند، بلکه هر دو دسته باید در مقابل نور خورشید و اشعه ماوراء‌بنفش از خود محافظت کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که میزان تابش خورشید و در نتیجه اشعه ماوراء‌بنفش مابین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر در بیشترین حالت خود قرار دارد. هر چه در ارتفاعات بالاتر می‌رویم به میزان هر ۳۰۰متر معادل ۴‎٪ تابش این اشعه افزایش و برف روی زمین حدود ۸۰ درصد از این اشعه را بازمی‌تاباند.

اثرات آفتاب سوختگی معمولاً تا ۲۴ ساعت پس از آن بروز می‌کند اما متاسفانه آسیب وارده فوری و بلند مدت است. قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء‌بنفش خورشید می‌تواند منجر بیماری‌های پوستی همچون سرطان و نیز ایجاد آب مروارید در چشمان شما شود.

راه‌کارهای پیشگیری:
برای پیشگیری از بروز این وضعیت نامطلوب تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و در ساعات اوج تابش اشعه ماوراءبنفش خودداری کنید. در حدود ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور از کِرِم‌های ضد آفتاب با شاخص حفاظتی بالا استفاده کنید و هر ۴۰ تا ۸۰ دقیقه اقدام به استفاده مجدد از آنها کنید. سر و صورت خود را بپوشانید. مرطوب کننده‌های با با شاخص حفاظتی بالا نیز گزینه مناسبی برای جلوگیری از سوختن لبهای شما هستند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85866

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.