• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
3

آفرود در جنگل

  • کد خبر : 63866
  • 09 آذر 1400 - 4:00
آفرود در جنگل
انجمن پزشکی کوهستان ایران: چند سالی است که با گرایش بسیاری از افراد بومی و غیربومی به صورت فزاینده‌ای در حال گسترش است و حتی تورهای آفرود به‌صورت منظم و پیوسته در اراضی جنگلی استان از غرب گرفته تا شرق استان در حال انجام است.

عدم ورود قاطع دستگاه‌های متولی، فقدان قانون ممنوعیت آفرود سواری در عرصه جنگلی، گستردگی اراضی جنگلی استان و نبود نظارت کافی و لازم بر نقاط مناسب برای انجام این ورزش مخرب برای اراضی جنگلی، موجب شده است تا این هیولاهای آهنی در اراضی جنگلی جولان دهند و بسیاری از گونه‌های جنگلی نظیر نهال‌ها، درختچه‌ها و انواع گونه‌های گیاهی را زیر چرخ‌هاشان له کنند.

با پیوستن جنگل‌های هیرکانی شمال کشور به فهرست لیست جهانی یونسکو، تمکین قوانین و تعهدات آن از سوی کشور لازم است و مسئولیت دستگاه‌های ملی از اراضی جنگلی از تراز ملی به تراز جهانی ارتقا یافته و این مهم، نیازمند نگاه ویژه و حساس به این موضوع است.

متاسفانه با عدم توجه لازم مسئولان دستگاه‌های متولی، تعدد تورهای آفرود سواری در جنگل‌های مازندران روز به روز در حال افزایش است و دیری نخواهد پایید که این آفت مکانیکی دست شب پره‌ها و زغالی را هم از پشت خواهد بست!

ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی: هرکس بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات حبس محکوم می شود.

با توجه به عام بودن هر گونه عملیات در این قانون که انجام آن باعث تخریب خاک و پوشش گیاهی را فراهم ساخته و موجب فرسایش، رانش و لغزش مناطق را فراهم می سازد حرکت دادن خودروهای آفرود در عرصه های جنگلی و مرتعی از مصادیق این اعمال مجرمانه محسوب و طبق قانون پیگرد قضایی دارد.

از کلاریها

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=63866

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.