• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
2

آلودگی هوا چه اثرات مضری دارد؟

  • کد خبر : 81400
  • 09 دی 1401 - 22:49
آلودگی هوا چه اثرات مضری دارد؟
انجمن پزشکی کوهستان ایران: با افزایش شهرنشینی و کارخانجات، آلودگی هوا زیاد شده است تا جایی که طبیعت، به تنهایی نمی تواند هوای سالم را تامین کند.

با افزایش شهرنشینی و کارخانجات، آلودگی هوا زیاد شده است تا جایی که طبیعت، به تنهایی نمی تواند هوای سالم را تامین کند.
آلودگی هوا عبارت است از مخلوط ذرات جامد و گازهای موجود در هوا که برای سلامت انسان، حیوان و گیاهان ضرر دارد. اتومبیل ها، مواد شیمیایی ناشی از کارخانه ها، گرد و غبار، گرده های گیاهان می توانند موجب آلودگی هوا گردند. برخی از آلودگی های هوا موجب مشکلات جهانی می شود، مثل نازک شدن لایه اوزون در جو زمین و گرم شدن زمین. یکی از علل عمده آلودگی هوا در شهرها ناشی از گاز اوزون می باشد. هنگامی که اوزون، آلودگی هوا را موجب می شود، به نام دود می خوانند.

آلاینده هاموادی که باعث آلودگی هوا می شود را آلاینده ها می خوانند. به آلاینده هایی که در هوا پر می شوند و به طور مستقیم باعث آلودگی هوا می شوند، آلاینده های اولیه می گویند.انواع آلاینده های اولیه عبارتند از: مونوکسیدکربن ناشی از اگزوز ماشین ها و دی اکسید سولفور ناشی از سوختن زغال سنگ. اگر آلاینده های اولیه تحت واکنش های شیمیایی در هوا قرار بگیرند، آلودگی بیشتر می شود و به این نوع آلاینده ها، آلاینده های ثانویه می گویند. دود فتوشیمیایی نمونه ای از آلاینده های ثانویه می باشد.
تخریب ریه در اثر آلودگی هوا موجب بیماری های تنفسی و قلبی عروقی می گردد.
اجزایسیستم تنفسیهوا از طریق بینی وارد بدن می شود. بینی به عنوان یکی از مهم ترین تصفیه کننده های بدن می باشد.موهای کوتاه و شرایط گرم و مرطوب بینی باعث می شود که آلاینده های بزرگ وارد بدن نشوند.سپس هوا وارد نای می شود.نای به دو قسمت تقسیم می شود، برونش راست و برونش چپ.هر کدام از برونش ها (نایژه ها) به محفظه های کوچک تری تقسیم می شوند.کوچکترین محفظه برونش را به نام برونشیول (نایژک) می خوانند.هر نایژک محتوی میلیون ها کیسه های هوایی به نام آلوئول می باشد.

آلودگی هوا و سیستم تنفسیذرات جامد می توانند بر روی دیواره های نای، نایژه و نایژک ها بنشینند. بیشتر این ذرات توسط زائده های کوچک مومانند، از بینی خارج می شوند (زمانی که سرفه و یا عطسه می کنید، این ذرات را از بینی خود خارج می سازید).ذرات بسیار کوچک ممکن است وارد آلوئل های ریه شوند و چندین هفته، ماه و یا سال در آنجا بمانند.آلودگی هوا بر عملکرد ریه اثر می گذارد. تنفس دائمی آلودگی هوا بر عملکرد صافی اثر می گذارد و در نتیجه مقدار زیادی آلاینده وارد قسمت های پایین ریه می گردد.ریه یک عضو مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون می باشد.تخریب ریه در اثر آلودگی هوا موجب جلوگیری از این فرایند و بروز بیماری های تنفسی و قلبی عروقی می گردد.
گروه های در معرض خطربیماران قلبیبیماران ریویافراد مسننوزادان و کودکان: بیشتر در معرض خطر می باشند، چراکه ریه های آنها در حال رشد می باشد.زنان باردار اثرات آلودگی هوا بر سلامتاگر در معرض آلودگی هوا قرار داشته باشید، ممکن است بیماری هایی را بگیرید، از جمله: ذات الریه (پنومونی)، بیماری های قلبی-عروقی و تخریب و یا تضعیف سیستم عصبی.گرچه آلودگی هوا بر پوست، چشم و یا دیگر سیستم های بدن اثر دارد، اما مهم ترین اثرات آن بر سیستم تنفسی می باشد. اثرات حاد و مزمن آلودگی هوا بر سلامتی۱-اثرات حاد: این اثرات موقتی است و اگر در معرض آلاینده ها قرار نگیرید، قابل برگشت می باشد. برخی از این اثرات شامل: سوزش چشم، سردرد و حالت تهوع می باشد. ۲-اثرات مزمن : برعکس اثرات حاد می باشد و غیرقابل برگشت می باشد.

از اثرات مزمن آلودگی هوا می توان به: بیماری و سرطان ریه اشاره نمود. آلودگی هوای داخل خانهآلودگی هوا منحصر به خارج خانه نیست، بلکه ممکن است هوای داخل خانه نیز آلوده شود و سلامتی را به خطر بیاندازد.آلودگی هوای داخل خانه موجب: سردرد، خستگی، سرگیجه، تهوع و سوزش گلو می شود.عوارض جدی تر عبارتند از: سرطان و تشدید بیماری های مزمن تنفسی مانند آسم.
دود سیگار نیز یکی از انواع آلوده کننده های هوای خانه می باشد که باعث سوزش چشم، بینی و گلو می شود و سرطان‌زا می باشد.
اثرات مضر هر یک از اجزای هوای آلودههر یک از اجزای آلودگی هوا باعث بروز یک سری مشکلات سلامتی در ما می شوند که آنها را برایتان می گوییم:۱- مونوکسید کربن:سردردکاهش هوشیاریحمله قلبیبیماری های قلبی عروقیناتوانی در رشد جنیندر نهایت مرگ ۲-دی اکسید سولفور:سوزش چشمخس خس سینهتنگی و سفتی قفسه سینهتنگی نفستخریب ریهاختلالات بینایی ۳-دی اکسید نیتروژن:عفونت دستگاه تنفسیتحریک ریهسرفهدرد قفسه سینهمشکل تنفس ۴-اوزون:سوزش چشم و گلوسرفهمشکلات راه تنفسی-آسمتخریب ریه ۵- سرب:کم خونیافزایش فشار خونتخریب کلیه و مغزاختلالات عصبیسرطانکاهش ضریب هوشی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81400

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.